دولت ژاپن در اقدامی نادر اما تحت پیمان اقتصادی و بازرگانی حاشیه اقیانوس آرام (ترانس پاسفیک) تعرفه واردات 95،1 درصد محصولات کشاورزی و صنعتی را حذف کرد.

خبرگزاری کیودوی ژاپن روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: این اقدام غیر از لغو تعرفه گمرکات تقریبا شامل 100 درصد محصولات وارداتی از کشورهای عضو این پیمان دو سوی اقیانوس آرام است.

12کشور دو سوی اقیانوس آرام 14 مهرماه در آمریکا پس از پنج روز بحث و بررسی و اختلاف سرانجام در مورد جزئیات پیمان تجارت آزاد موسوم به «تی پی پی» (TPP) یا ترانس پسفیک به توافق رسیدند.

این گزارش به نقل از آکیرا آماری، نماینده اقتصادی ژاپن در ترانس پسفیک اعلام کرد که توکیو در عین حال 95،4 درصد محصولات صنعتی وارداتی از کشورهای عضو این پیمان را از تعرفه های گمرکی معاف می کند.

وی روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت: در عین حال کشورهای عضو این پیمان نیز اعلام کردند تعرفه 86،9 درصد محصولات وارداتی خود از ژاپن را لغو می کنند.

به گزارش ایرنا، اگرچه تلاش کشورهای دو سوی اقیانوس آرام به سرکردگی آمریکا با امضای این پیمان مبارزه با تجارت بین المللی چین است اما «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن هفته گذشته ضمن ستایش این پیمان ابراز امیدواری کرده بود که چین نیز هر چه زودتر با درک اینکه این پیمان بزرگترین پیمان تجاری جهان است، به آن بپیوندد.

کشورهای ژاپن، آمریکا، کانادا، مالزی، زلاندنو، سنگاپور، استرالیا، ویتنام، برونئی، مکزیک، شیلی و پرو که جمعا 40 درصد مبادلات جهان را در اختیار دارند با امضای این پیمان تجارت همه محصولات به غیر از برنج، گندم، لبنیات، شکر و گوشت قرمز را میان خود آزاد کردند.
کد خبر da651257f0d6492aaf344f56ddd082d5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =