مواد غذایی> متأسفانه دارندگان کارت بازرگانی می‌توانند در صادرات و واردات محصولات تخصصی همچون آبزیان وارد شوند که این امر گاهی باعث می‌شود بازار با تنش‌های جدیدی روبه‌رو شود.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران با اعلام این خبر گفت: تاکنون حدود 9 تن انواع ماهی و میگو به‌صورت نمونه و استفاده در بازار به کشور روسیه به‌صورت مستقیم فرستاده شده است و علاوه بر آن، به‌صورت غیرمستقیم از مبادی آذربایجان و ارمنستان نیز صادرات این محصولات انجام شده است.

علی‌اکبر خدایی افزود: روسیه از لحاظ مراودات تجاری کشوری محسوب می‌شود که بسیار حساس بوده و در این راستا صادرات به کندی پیش می‌رود، اما باید گفت که اعتماد مورد نیاز حاصل شده و مباحث قیمتی و کیفیت محصولات باعث شده است که اندکی روال صادرات کند باشد.

وی خاطرنشان کرد: قدرت خرید کشور روسیه به‌دلیل قضیه روبل کاهش پیدا کرده و علاوه بر آن، کیفیت محصولات ایرانی نیز بسیار بالاتر از محصولاتی است که روس‌ها از سایر کشورها همچون چین، بنگلادش، پرو، شیلی و... وارد می‌کنند.

خدایی ادامه داد: حدود 26 تا 30 شرکت صادرکننده آبزیان در کشور وجود دارد که 19 شرکت برای صادرات معرفی شده‌اند و از این تعداد 11 شرکت، 90 درصد صادرات محصولات شیلاتی را انجام می‌دهند؛ بنابراین باید گفت در این بخش هیچ انحصاری وجود ندارد که عده‌ای مبحث آن را چندی است در رسانه‌ها راه انداخته‌اند.

کسانی که یک کیلوگرم صادرات نداشتند، چرا از انحصار دم می‌زنند؟!


دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران تصریح کرد: عده‌ای که از انحصار دم می‌زنند، طی سال‌های اخیر حتی یک کیلوگرم ماهی صادر نکرده‌اند؛ بنابراین امیدواریم که اجازه دهند صادرات محصولات شیلاتی به روسیه و سایر کشورها در محیطی آرام انجام گیرد.

وی یادآور شد: در بخش صادرات متأسفانه مشکل بزرگی وجود دارد و آن اینکه کسی که دارنده کارت بازرگانی است، می‌تواند هر نوع محصول را صادر و وارد کند و در بخش آبزیان نیز کسانی که در بخش صادرات و واردات گوشت و مصالح ساختمانی حضوری فعال داشتند، در حال حاضر که بازار این بخش حالت رکود دارد، اقدام به واردات ماهیانی همچون تیلاپیا به کشور می‌کنند که این امر از لحاظ حرفه‌ای صحیح نیست و می‌تواند تولیدکنندگان داخلی را با ضرر و زیان روبه‌رو کند.

خدایی تأکید کرد: در مقابل، صادرات برخی آبزیان به کشورهایی چون امارات نیز باعث شده که بازار آنها نیز دچار اختلال شود، بنابراین باید هرچه سریع‌تر ارگانی نظارتی بر کارت بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان فوق نظارت داشته باشد.

وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی معتقد است که تجارت مقوله‌ای آزاد است، اما گاهی موارد ورود افراد غیرمتخصص و حرفه‌ای به این بخش باعث می‌شود که مشکلاتی در بازار به‌وجود آید، ازجمله آنکه قیمت محصولات صادراتی بسیار پایین‌تر از قیمت تمام‌شده کالاهای داخلی باشد.

خدایی در پایان اظهار امیدواری کرد که نظارت‌های دقیق‌تری بر کار واردکنندگان و صادرکنندگان انجام شود.

منبع:ایانا
کد خبر dbc11c304914436bb9620269ba60a179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =