مواد غذایی> هشت شرکت تولیدکننده محصولات آبزی در فهرست سازمان دامپزشکی برای بررسی ضوابط و کد EC برای شروع صادرات به کشور روسیه قرار دارند.


مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور امروز با اعلام این خبر گفت: پس از توافق برای شروع صادرات محصولات آبزی به کشور روسیه ضوابط این کشور مورد توجه قرار گرفت، به‌طوری که مانند اتحادیه اروپا که داشتن کد EC را مورد تأکید قرار می‌دهند، روسیه نیز از کشورهایی پذیرش می‌کند که دارنده کد EC باشند.

عیسی گلشاهی افزود: به‌منظور برقرار شدن سریع‌تر صادرات محصولات آبزی با هماهنگی سازمان دامپزشکی، بازرسی اتفاقی از برخی شرکت‌های محصولات آبزی در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس، تعدادی از شرکت‌ها که کد بهداشتی محصولات صادراتی آنها تمدید شده بود و خود متقاضی صادرات به کشور روسیه بودند، مورد بازرسی قرار گرفتند و در این اثنی، 19 شرکت فعال در حوزه آبزی برای صادرات به کشور روسیه معرفی شد که این کشورها در سایت اداره نظارت بر سلامت مواد غذایی روسیه ثبت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند بیش از پنج شرکت کارگاه تولید خاویار که زیر نظر شرکت مادرتخصصی وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کردند دارای کد EC بودند، تنها دو واحد دارنده کد EC اعلام آمادگی برای صادرات کردند.

گلشاهی ادامه داد: در زمان حاضر هشت شرکت جدا از فهرست 19 تایی در حال بررسی سازمان دامپزشکی برای معرفی به کشور روسیه هستند که ممکن است عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزی باشند یا نباشند؛ چرا که فعالیت صادرکنندگان محصولات آبزی به‌صورت شرکتی و بدون در نظر گرفتن آنها به اتحادیه‌های ملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: برای قرار گرفتن شرکت‌ها در فهرست صادرکنندگان محصولات آبزی، سازمان شیلات هیچ هدایتی نداشته و تنها بر اساس داشتن کد EC و فرم تقاضا، بررسی‌ها صورت گرفته است.

چانه‌زنی سازمان شیلات برای تغییر نوع واگذاری غرف سازمان میادین بی‌نتیجه ماند

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور یادآور شد: در پنج تا شش سال گذشته که غرف سازمان میادین به تولیدکننده‌ها واگذار می‌شد، برخی از اتحادیه‌های تولیدکننده محصولات آبزی نتوانستند از فرصت ایجادشده استفاده درستی بکنند و با واگذاری مجدد غرف تخلفاتی صورت گرفت که منجر به تغییر نوع واگذاری غرف شد.

گلشاهی تأکید کرد: هرچند در مدت مورد بحث، اتحادیه ماهیان گرم‌آبی به‌خصوص با الگوسازی و ابداعات و نحوه نگهداری، نوع عرضه، عملکرد و کارنامه بسیار قابل قبولی داشت، اما عملکرد سایر تولیدکنندگان منجر به تغییر روند واگذاری غرف شد که نتیجه این تصمیم بر عملکرد سایر اتحادیه‌ها نیز اثر گذاشت.

وی اظهار داشت: پس از آن تاریخ، سازمان میادین واگذاری غرف را منوط به تولیدکنندگان مزرعه‌داری می‌کند که درخواست خود را به سازمان میادین تسلیم کرده و در مزایده برنده شوند.

گلشاهی همچنین گفت: این شیوه واگذاری غرف مورد تأیید سازمان شیلات نیست و چانه‌زنی‌های این سازمان برای تغییر نوع واگذاری غرف هنوز به نتیجه نرسیده است، هرچند این واقعیت را باید پذیرفت که تولیدکنندگان واقعی الزاماً عرضه‌کنندگان خوبی نیستند.

وی در ادامه افزود: سازمان شیلات همچنان برای اصلاح نوع واگذاری غرف به سازمان میادین، الگو تدوین می‌کند.


شناسنامه‌دار کردن محصولات آبزی هنوز به سازمان نظام مهندسی واگذار نشده است

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور خاطرنشان کرد: هنوز واگذاری برای صدور شناسنامه محصولات آبزی به سازمان نظام مهندسی یا هیچ نهاد دیگری صورت نگرفته است.

گلشاهی ادامه داد: سازمان شیلات معتقد است شناسنامه‌دار کردن محصولات آبزی باید به اتحادیه‌ها واگذار شود و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: هرچند هر دو ادله خاص خود را دارند، اما هنوز هیچ تصمیم قطعی صورت نگرفته و نباید به استقبال آن رفت.

منبع:ایانا
کد خبر 23e3afabee0a4aea9ee425db1b2c1975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =