کشاورزی> رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تصویب میانگین رشد 11 درصدی قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال 95-94،نشان دهنده استمرار حمایت های دولت از بخش کشاورزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ رمضان نژاد با اشاره به شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی و ملی و کاهش قیمت جهانی برخی محصولات کشاورزی، رشد 11 درصدی قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال زراعی آتی را مناسب و نشان دهنده حمایت های دولت از تولید و اقتصاد ملی عنوان کرد و افزود:دولت از آغاز استقرار هر سال پیش از آغاز فصل زراعی جدید،قیمت خرید محصولات کشاورزی را اعلام می کرد و کمی دیر اعلام شدن قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی امسال به خاطر تغییر ساختار اداری تصمیم گیری بوده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این قیمت محصولات کشاورزی در هیات وزیران مطرح و تصویب می شد اما امسال این قیمت ها در شورای اقتصاد مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه،اقدام دولت در تعیین رشد قیمت محصولات زراعی به ویژه در محصولات راهبردی گندم و دانه های روغنی(کلزا و دانه سویا) که به ترتیب 10 و 15 درصد افزایش داشته را قابل تقدیر دانست و گفت:دولت با تعیین قیمت های منصفانه برای محصولات زراعی در مسیر اتکا به تولیدات داخلی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

مهندس رمضان نژاد با مناسب دانستن قیمت تضمینی مصوب برای سال زراعی جدید اظهار داشت:قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی در انطباق با سیاست ها و اهداف کلان کشاورزی تعیین شده به طوری که حمایت از محصولات راهبردی و دانه های روغنی،کشت های پاییزه متکی به آب سبز و محصولات بهره ور بالاترین سهم افزایش قیمت را دارند و همه این ها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی،بهره وری از منابع آب و خاک و نیز کاهش وابستگی به واردات و افزایش ضریب خوداتکایی در تامین محصولات کشاورزی از منابع داخلی بوده و این نوع سیاست ها می تواند به ترغیب کشاورزان به فعالیت در عرصه  کشاورزی کمک کند.

وی با اشاره به اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها در سال های قبل و تاثیر نپرداختن سهم تولید بر بخش کشاورزی گفت:دولت یازدهم از ابتدای استقرار با افزایش میانگین 50 درصدی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تامین دیگر نهاده های تولید(نظیر کود، سم، تسهیلات و...)انگیزه کشاوزان در کار و تلاش برای افزایش تولید محصولات کشاورزی را بالا برد.

مهندس رمضان نژاد تصریح کرد: در اثر اتخاذ سیاست های اصولی دولت،تامین به موقع نهاده های تولید، اجرای عملیات فنی و بهزراعی و نیز با کوشش و پشتکار کشاورزان،تولید داخلی محصولات کشاورزی علی رغم محدودیت های اقلیمی و کاهش 18 درصدی بارش ها و از دسترس خارج شدن 500 هزار هکتار اراضی دیم به خاطر خشکسالی، 6.6 درصد افزایش یافت و در مورد محصول راهبردی گندم امسال با تولید 11.5 میلیون تن و خرید بیش از 8 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان،نان سفره های مردم از محل تولید داخلی تامین شد.

وی افزود:علاوه بر این،براساس گزارش های آماری،رشد اقتصادی بخش کشاورزی در شش ماهه نخست امسال بالاتر از سایر بخش های اقتصادی به 5.7 درصد رسید که این امر نشان می دهد کشاورزی کشور در مسیر رونق و رشد خود حرکت می کند.


کد خبر dcf0a5b170734035a794c52c8733f5d5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =