کشاورزی> رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران گفت: ضایعات در صنعت خوراک دام و طیور در سال گذشته به حدود 980 میلیارد تومان رسید.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با فارس، به تولید خوراک دام در کشور اشاره کرد و گفت: نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا به دلیل شیوه‌های نادرست تغذیه و پرورش طیور تنها 70 درصد بازده دارند و متاسفانه علی‌رغم سابقه صنعتی شدن پرورش طیور همچنان طول دوره پرورش در ایران طولانی است که همین موضوع سبب می‌شود و هزینه نگهداری مرغ و قیمت محصولات پروتئینی وابسته به آن افزایش یابد.

وی اضافه کرد: طی برنامه ششم توسعه بنا است تا صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان را به یک میلیون تن افزایش دهیم که ارزش آن حدود 600 میلیون دلار است و قابلیت صادرات به 20 کشور را داریم.

موافق قدیری این را هم گفت: حجم صادرات خوراک دام ایرانی از ابتدای سال 95 نسبت به 5 سال اخیر 113 درصد افزایش داشته و کشورهایی همچون امارات، اسپانیا، عمان، ترکیه، قطر، کویت و شمال ایران عمده مشتریان خوراک دام ایران بوده‌اند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران بازده پایین مرغداری‌ها به دلیل نوع تغذیه دام را یکی از چالش‌های بزرگ در این حوزه عنوان کرد و افزود: میزان بهره‌وری در مرغداری‌ها بین 60 تا 70 درصد است و با آنکه تولید گوشت مرغ نسبت به اول انقلاب 12 برابر و تخم‌مرغ 7 برابر شده است، اما بیش از 70 درصد هزینه‌های پرورش هر واحد تولیدی مرغ و تخم‌مرغ را خوراک دام تشکیل می‌دهد.

به گفته رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران در همین راستا پیشنهاد شده تا رشته دانشگاهی فناوری ساخت خوراک دام برای کاهش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی و در کنار آن کیفیت خوراک افزایش یابد. 

وی تصریح کرد: متاسفانه بیش از 60درصد خوراک دام در واحدهای غیراستاندارد تولید می‌شود که این مسئله علاوه بر کاهش بهره‌وری در نهایت سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی می‌شود.
کد خبر e09ab80120dc42c8874a4781a3c85a2f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =