کشاورزی> رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با اعلام اینکه با کمبود کنجاله سویا در روزهای آتی مواجه خواهیم بود، گفت: پیشنهاد می‌کنیم دولت مجوز فروش و عرضه ۳۰۰ هزار تن کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام و دو شرکت بزرگ بخش خصوصی را بدهد تا فاصله قیمتی ۱۰۰ درصدی این کالا با قیمت مصوب تنظیم بازار از بین برود.

مجید موافق قدیری با بیان اینکه کشور ما یکی از کشورهای مطرح در تولید محصولات پروتیینی در دنیاست، اظهار کرد: امروز ایران هفتمین تولیدکننده مرغ، نهمین تولیدکننده تخم مرغ، سیزدهمین تولید کننده شیر و هجدهمین تولید کننده خوراک دام در دنیاست و این موضوع  نشان می‌دهد که تامین مواد اولیه برای تولید محصولات پروتیینی در کشور و فروشندگان نهاده‌های دامی در دنیا حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: دولت در رابطه با تامین به موقع نهاده‌های دامی تولید خوراک دام دغدغه و اهتمام جدی دارد اما شرایط تحریم ها و دیپلماسی ها پیچیده اداری بین وزارت خانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی باعث شده که از آذرماه سال گذشته بانک مرکزی جهت واردات نهاده‌های دامی با وجود حضور کشتی‌ها در بنادر و بعضا تخلیه بار ارزی تامین نکند.

 رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اضافه کرد: این عدم تخصیص ارز به واردات نهاده های دامی باعث شد که قیمت این اقلام در بازار آزاد بسیار افزایش یابد. برای مثال ذرت از ۱۳۵۰ تومان به ۲۶۰۰ تومان و کنجاله سویا از ۲۴۵۰ تومان به ۵۰۰۰تومان به دست تولیدکننده رسید و تنها همین یک عامل کافیست تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی افزایش یابد و دل نگرانی هایی شدید در بین فعالان اقتصادی این عرصه ایجاد شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه  امروزه حدود ۲ میلیون ۳۲۰ هزار تن ذرت دامی در بنادر وجود دارد که بنا به گفته وزارت جهاد کشاورزی یک و نیم میلیون تن آن مجوز ترخیص گرفته است، گفت: این رقم خوبی است و توزیع سریع آن تا حدودی می تواند عطش بازار را کم کند اما از استرس تولیدکنندگان کم نمی‌کند زیرا ماهیانه ۸۰۰ هزارتن ذرت دامی در واحدهای تولید شیر، گوشت و تخم مرغ کشور مصرف می شود که این رقم می تواند حداکثر نیاز دو ماه بازار را پوشش دهد.

این فعال اقتصادی در ادامه با بیان اینکه کمبود کنجاله سویا موضوع جدی‌تر و مهم‌تری در روزهای آتی است و حدود چهار ماه پیش به بخش دولتی اعلام کردیم که در این ایام در تامین این نهاده دامی پرمصرف به مشکل خواهیم خورد، اظهار کرد: اگر دولت قصد دارد  مشکلات تامین و عرضه را برطرف کند، در وهله اول باید موازی کاری و بروکراسی‌های پیچیده اداری را کاهش داده و به نظرات بازیگران کنجاله سویا توجه کند و اهمیت قائل شود، ضمن اینکه پشت درهای بسته نیز تصمیم گیری نکند.

موافق قدیری ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم دولت مجوز فروش و عرضه ۳۰۰ هزار تن کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام و دو شرکت بزرگ بخش خصوصی را بدهد تا فاصله قیمتی ۱۰۰ درصدی این کالا با قیمت مصوب تنظیم بازار از بین برود.

رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران در پایان گفت: اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای ترخیص و واردات این نهاده‌های دامی را تامین کند، قطعا مشکلات کمتری را در تامین محصولات پروتئینی با قیمت مناسب‌تر شاهد خواهیم بود.

منبع:ایسنا
کد خبر 77bbc8257f564f7489b89ef9d9e5c8bc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =