صنایع غذایی> بازار سهام که هفته گذشته را با رشد محدود 2/ 0 درصدی پشت سر گذاشت، در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه شاهد تغییر مالکیتی به ارزش 11 میلیارد تومان به نفع سهامداران حقوقی بود. در هفته منتهی به 20 آبان ماه کماکان حجم معاملات ارقام پایینی را نسبت به دوران رونق بازار به ثبت رساند و دادوستد سهام تکاپو و تحرک چندانی نداشت. بررسی معاملات برخی گروه‌های کوچک نظیر قند و شکر اما از فعالیت زیاد سهامداران حقیقی و برخی نوسان‌گیران روی نمادهای این گروه حکایت داشت به‌طوری که اغلب نمادهای آن با رشد قیمتی زیادی همراه شدند.

در گروه قند و شکر که اغلب نمادهای آن افزایش قیمت را در هفته قبل تجربه کردند، نماد قند نیشابور تغییر مالکیت حدود 5 میلیون سهمی را از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی تجربه کرد. شركت سرمايه گذاري دانايان پارس روز چهارشنبه هفته قبل 5/ 2 میلیون سهم «قنیشا» را در بازار فروخت. در این گروه در نماد شهد 50 هزار سهم به نفع سهامداران حقیقی تغییر مالکیت پیدا کرد. بررسی معاملات «قشهد» نشان می‌دهد، عمده فعالیت در سمت خرید و فروش سهام توسط این طیف از معامله‌گران صورت گرفته است. همچنین در گروه قند و شکر، نماد قند پیرانشهر که درصدر جدول بیشترین درصد افزایش قیمت هفتگی قرار داشت با تغییر مالکیت 831 هزار سهمی به نفع سهامداران حقیقی روبه‌رو شد. روز چهارشنبه هفته قبل شركت سرمايه گذاري بوعلي فروشنده 366هزار سهم «قنیشا» بود.


نماد شرکت قند هگمتان اما شاهد دست به دست شدن 150 هزار سهم به نفع سهامداران حقوقی بود. روز چهارشنبه هفته گذشته شركت اميدآفرينان مدبر، 50 هزار سهم «قهکمت» را از بازار جمع کرد. در این هفته در گروه بانکی نیز، بانک صادرات به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار، شاهد جابه‌جایی بالغ بر 49 میلیون سهم از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی بود. صندوق سرمایه‌گذاری سپهرصاد به‌عنوان بازارگردان «وبصادر» خریدار بخش عمده‌ای از سهام این بانک بود.در این گروه نماد بانک تجارت نیز دست به دست شدن بیش از 3 میلیون سهم را به نفع سهامداران حقیقی تجربه کرد. این بانک همچنین خریدار 600 هزار سهم سرمایه‌گذاری ملی ایران از بازار بود. هفته گذشته در نماد سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، سهامداران تغییر مالکیت 4 میلیون سهمی را به نفع حقوقی‌ها تجربه کردند. شركت سرمايه گذاري آتيه دماوند حدود 4 میلیون سهم «وبیمه» را از بازار جمع‌آوری کرد. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شركت گروه انرژي مهستان نیز در قالب خریدار سهام بیمه ملت در بازار ظاهر شد. این شرکت حدود 127 هزار سهم بیمه ملت را از بازار جمع کرد. ضمن اینکه در نماد «ملت» نیز 176 هزار سهم به نفع سهامداران حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد. نزدیک به 100 درصد از فروش سهام بیمه ملت در هفته گذشته توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت. بررسی معاملات بازار در هفته گذشته نشان می‌دهد در گروه مواد غذایی و در نماد شرکت کشت و صنعت چین چین، روند تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها بوده است. در فاصله روزهای شنبه تا چهارشنبه 58 هزار سهم «غچین» به نفع حقوقی‌ها تغییر مالکیت یافت. شركت گروه توليدي آرياملل زرين این میزان سهام کشت و صنعت چین چین را (حدود 58 هزار سهم) از بازار جمع کرد.


در گروه مواد و محصولات دارویی، نماد شرکت دارویی رازک نیز دست به دست شدن 5 هزار سهم را از سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد. کل فروش سهام «درازک» توسط حقیقی‌ها صورت گرفت. کمااینکه شرکت داروپخش نیز روز چهارشنبه 4610 سهم شرکت دارویی رازک را از بازار خرید.در این گروه نماد شرکت دارویی سبحان نیز تغییر مالکیت 130 هزار سهمی را از معامله‌گران حقیقی به حقوقی به ثبت رساند. به غیر از روز شنبه که سهامداران حقیقی سهم 68 درصدی در فروش سهام «دسبحا» داشتند در باقی روزهای معاملاتی هفته قبل، کل سهام این شرکت دارویی را این طیف از سهامداران به فروش رساندند. در این میان شركت سرمايه‌گذاري اعتلاءالبرز نیز حدود 44 هزار سهم «دسبحا» را از بازار جمع کرد. هفته گذشته در گروه فلزات اساسی نماد شرکت فولاد مبارکه برخلاف جریان کلی بازار، شاهد تغییر مالکیت 807 هزار سهمی به نفع حقیقی‌ها بود. شرکت مديريت توسعه گوهران اميد و موسسه صندوق بازنشستگي و پس انداز بانک‌ها، بخشی از سهام «فولاد» را در فاصله روزهای شنبه تا چهارشنبه در بازار فروختند. در این گروه نماد شرکت لوله‌وماشين‌سازي ‌ايران‌ اما با تغییر مالکیت 800 هزار سهمی به نفع سهامداران حقوقی روبه‌رو شد. شركت سرمايه گذاري ملي ايران این میزان سهم «فلوله» را از بازار جمع‌آوری کرد.در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، بررسی معاملات نماد گروه صنایع بهشهر ایران نشان می‌دهد قریب به یک میلیون سهم از معامله‌گران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافته است. صندوق سرمایه‌گذاری گروه توسعه بهشهر به‌عنوان بازارگردان «وصنا» این میزان سهم را از بازار خریداری کرد.


هفته قبل در گروه استخراج کانی‌های غیرفلزی نماد شرکت فرآورده‌های نسوز آذر با جابه‌جایی 2 میلیون و 400 هزار سهم به نفع سهامداران حقوقی مواجه شد. بالغ بر یک میلیون و 200 هزار سهم کفپارس را روز چهارشنبه موسسه صندوق رفاه و آتيه خليج فارس قشم از بازار جمع‌آوری کرد. در گروه شیمیایی‌ نماد شرکت پتروشیمی شیراز نیز تغییر مالکیت یک میلیون سهمی را از حقیقی به حقوقی تجربه کرد. شركت سرمايه‌گذاري نفت، گاز و پتروشيمي تامين به‌عنوان فروشنده سهام «شیراز» در بازار به فعالیت پرداخت.در این گروه صنايع پتروشيمي كرمانشاه اما با تغییر مالکیت 139 هزار سهمی به نفع حقیقی‌ها روبه‌رو شد. شركت مدبران اقتصاد بخش عمده‌ای از سهام «کرماشا» را در روزهای معاملاتی هفته قبل در بازار به فروش رساند.در همین حال شركت گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد هفته قبل 12 هزار و 500 سهم سیمان هرمزگان را از بازار خریداری کرد. حدود 19 هزار سهم نیز در نماد «سهرمز» از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد.

منبع:دنیای اقتصاد

حدیث موسوی

کد خبر e235d57b302248df86634adeabf50f3e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =