رییس هیات مدیره انجمن صنفی ماکارونی ایران اظهار داشت: خوشبختانه از نظر تولید مشکلی وجود ندارد و کمبودی در بازار احساس نمی شود.

سیدمهدی آثاریان به خبرنگار تراز گفت: در آینده نزدیک نیز در زمینه تولید ماکارونی با مشکل مواجه نخواهیم شد.
وی درباره سرانه مصرف ماکارونی درکشور بیان کرد: سرانه مصرف ماکارونی در کشور ۶کیلوگرم است در حالی در کشورهایی مانند ترکیه ، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی سرانه مصرف ماکارونی و اسپاگتی ۱۴ تا ۱۵ کیلوست.
وی افزود: البته سرانه مصرف کشورهای آسیای جنوب شرقی با سایر نقاط دنیا متفاوت بوده و نودل به نسبت اسپاگتی بیشتر مصرف می شود.
وی درباره علت پایین بودن سرانه مصرف ماکارونی در کشور توضیح داد: یک تا ۲ دهه پیش صنعت ماکارونی کشور با مشکلات فراوانی در زمینه تهیه مواد اولیه مانند گندم و آرد و ... مواجه بود و این مساله روی کیفیت ماکارونی تاثیر گذاشته بود و مردم تمایلی نسبت به مصرف این ماده غذایی نداشتند اما خوشبختانه در چند سال گذشته کیفیت محصولات بسیار تغییر کرده و ارتقا یافته است اما همچنان مردم آگاهی چندانی نسبت به غنای این ماده و امکان جایگزینی آن با برنج و نان را ندارند.
 عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی خاطر نشان کرد: اگر واقعیت ها درباره فواید این ماده غذایی بیان شود حتم بدانید که در مصرف برنج و واردات آن و همچنین مصرف نان صرفه جویی صورت می شود.
وی تصریح کرد: دولت با توجه به این صنعت می تواند از هزینه های گزاف برای واردات برنج و همچنین یارانه نان بکاهد و در مقابل سلامت جامعه را ارتقا دهد.
آثاریان در پاسخ به این سووال که آیا صنعت ماکارونی ایران به واردات مواد اولیه و... وابسته است، گفت: خیر به طور مستقیم به واردات وابسته نیستیم اما در صنایع بسته بندی محصول نهایی از مواد وارداتی استفاده می شود.
وی درباره بازارهای هدف صادراتی ماکارونی ایران اظهار داشت: خوشبختانه انواع محصولات ماکارونی ایران به کشورهای افریقایی، افغانستان، عراق و... صادر می شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی ماکارونی ایران در مورد مشکلات این صنعت توضیح داد:  تا پیش از این قیمت ها فرمایشی و بی منطق تعیین می شد به طوری که دولت قیمت خرید گندم به عنوان ماده اصلی این صنعت را از کشاورز تقریبا ۸۰درصد افزایش داد اما انتظار داشت که کارخانه ها با وجود بالا رفتن قیمت مواد اولیه ، قیمت محصول نهایی را ثابت نگه دارند.
وی تاکید کرد: این مساله فشارهای فراوانی را به تولید کنندگان وارد کرد اما اکنون بحث آزاد سازی قیمت ها مطرح شده که بسیار خوب است زیرا مانعی مهمی در برابر سرازیر شدن سودهای فراوان به جیب دلالان می شود و محصول نهایی با قیمت بهتری بدست مصرف کننده می رسد.
آثاریان در مورد افزایش قیمت ماکارونی در سال ۹۳ گفت: به دلیل افزایش قیمت گندم و آرد در ماه های پایانی سال ۹۲ تقاضای افزایش قیمت محصولات را به مسوولان ارائه دادیم و آنالیز دقیق قیمت انجام شد و سرانجام آخر خردادماه افزایش ۱۵درصدی قیمت ها اعمال شد و باید گفت تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمت دیگری اتفاق نخواهد افتاد.
وی اظهار داشت: تعیین قیمت ها به شیوه دستوری روش نادرستی بود که همه کارخانه های مواد غذایی را با مشکل موجه ساخته بود که خوشبختانه دولت این مساله را به انجمن ها و اتحادیه های مربوطه واگذار کرده و بزرگترین مانع را از سر راه برداشته است.
وی تاکید کرد: در این مدت دولت هیچ گونه کمکی به صنایع غذایی و صنعت ماکارونی نکرده و همچنین بانک ها نیز بهره تسهیلات خود از ۱۲ تا ۱۴درصد را به ۲۶درصد افزایش داده اند و با همین شرایط نیز به کمتر کسی وام ارائه می دهند و به عبارت بهتر اکنون بانک ها در مقابل تولید قفل شده اند که دولت باید این موانع را رفع کند.
آثاریان در پایان در مورد تعداد اعضای این انجمن گفت: ۶۰ تا ۷۰ عضو نیمه فعال که بیشتر به شکل سنتی تولید دارند در این انجمن هستند و در حال حاضر حداکثر ۱۰ کارخانه به طور مستمر در این عرضه فعال هستند.
کد خبر e74bf3220bd34ff38a2ce8bc55b6124a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =