فود پرس - دبیر انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز  با تأکید بر ضرورت حفظ حقوق مصرف‏ کننده، هرگونه افزایش قیمت انواع محصولات فرمی را اقدامی غیرمسئولانه در برابر جامعه و صنعت برشمرد.

احمد پاکزاد، عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز که با سهم 80 درصدی از کل تولید ماکارونی کشور، قطب این صنعت در کشور تلقی می‏ شود در گفت و گو با «فودپرس» با اشاره اینکه تغییرات انجام شده قیمت مصرف‏ کننده برای محصولات رشته‏ ای در ابتدای سال جاری مکفی بوده است، گفت: میزان افزایش قیمت محصولات رشته ‏ای با توجه به سهم 90 درصدی آن از مصرف کشور در حال حاضر کاملاً پاسخگوی افزایش هزینه‏ های تولید می‏ باشد. از این رو با توجه به سهم اندک محصولات فرمی در سبد خرید خانوارها، هرگونه افزایش قیمت این گروه کالایی، اقدامی غیرمسئولانه تلقی می‏ شود.

وی افزود: طی چند سال گذشته، سرانه مصرف کشور رشد قابل توجهی داشته است. اینک این میزان در حدود 7 کیلوگرم به ازای هر نفر برآورد می‏ شود و از آنجایی که اساساً ماکارونی جایگزین برنج در سبد غذایی خانوار است، افزایش قیمت آن و نزدیک شدن به نرخ برنج، یک تهدید جدی برای کوچک شدن بازار مصرف خواهد بود.

پاکزاد خاطر نشان کرد: هرگونه کاهش مصرف که منجر به کوچک شدن بازار گردد، تعادل کنونی عرضه و تقاضا را بر هم زده و رکود مازاد تولید، تولیدکنندگان را با خطر تعطیلی یا تعدیل نیروی انسانی روبرو ساخته و در عمل تحت فشار بیشتری قرار می‏ گیرند که به مصلحت اقتصاد کشوری که پنجمین تولیدکننده بزرگ ماکارونی جهان است، نخواهد بود.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز افزود: چند سالی است که دوران یارانه ‏ای تمام شده است. در عصر جدید، اصول رقابتی بر مبنای منطق و تدبیر طراحی می‏ شوند. در این شرایط نمی‏ توان سودآوری‏ های نامعقول ناشی از دوران یارانه‏ ای را انتظار داشت. در شرایط اقتصادی کنونی، مصرف‏ کننده کاملاً هوشمندانه اقدام به انتخاب و خرید می‏ کند و بی‏ شک صرفه و صلاح خویش را مدنظر قرار می‏ دهد.

وی ادامه داد: هرچند که با کمال تأسف برخی تولیدکنندگان ماکارونی به استناد قرار داخلی خود، اقدام به افزایش غیرمجاز قیمت محصولات فرمی کرده‏اند. اما از آنجایی که کلاً سهم آنها در بازار کمتر از 50 درصد می ‏باشد، پایبندی سایر تولیدکنندگان به تثبیت قیمت مصوب سال گذشته، باعث شده خسارت کمتری به مصرف‏کننده و صنعت وارد شود.

پاکزاد تصریح کرد: برخی معتقدند با توجه به گران شدن مواد اولیه، می‏باید به منظور تأمین هزینه‏های تولید، قیمت ماکارونی از آنچه هست نیز بیشتر شود. اما زمانی که وضعیت قیمت‏ های خرید و فروش در شبکه توزیع بررسی می‏ شوند، در می‏ یابیم، سود اصلی از جیب مردم به کیسه واسطه‏ ها و عوامل بازار سرریز می‏ شود. بدین معنا که قیمت برای مصرف‏ کننده افزایش یافته ولی در آخر چیزی برای جبران هزینه‏ های تولید برای تولیدکننده باقی نمانده است. پس اصرار به گران شدن محصول چه معنایی دارد؟

دبیر انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز در پایان گفت: از آنجایی که سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان بر غیرمجاز بودن هرگونه افزایش قیمت محصولات فرمی تأکید داشته است، امیدواریم آن دسته از همکاران تولیدکننده قبل از بروز هرگونه رویداد خارج از شأن صنعت و احتمال برخوردهای قانونی از سوی مراجع ذیربط، در اسرع وقت اقدام اصلاحی را مدنظر قرار داده و با تدبیر بیشتری به این مهم توجه نمایند. بدیهی است که قیمت مصرف‏ کننده باید حد و مرز داشته باشد و قطعاً دود ناشی از هر نوع بی ‏تدبیری‏ ها، اول به چشم صنعت خواهد رفت.
کد خبر e9282b8ea3e34929a16473ab6da2acab

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =