کشاورزی> ریس پارلمان بخش خصوصی در نشست مشترک سالانه رؤسا و دبیران کمیسیون های کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق های سراسر کشور، نیاز به اصلاحات در حوزه کشاورزی را امری ضروری دانست و گفت: اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی تنها در حد اختیارات قانونی خود توان نقش آفرینی در حوزه های مختلف را دارد، هرچند در این رابطه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.


به گزارش  روابط عمومی اتاق ایران، «محسن جلالپور» رئیس اتاق ایران با تأکید بر اهمیت موضوع آب و کشاورزی در کشور تصریح کرد: اتاق ایران تنها در چارچوب قانون می تواند عمل کند. خوشبختانه در طول روزهایی که قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در دست بررسی بود، اتاق ایران توانست قدم های خوبی در راستای ارتقای سطح کشاورزی در اتاق ایران بردارد.

وی ادامه داد: طبق این قانون واژه کشاورزی به عنوان اتاق اضافه شد و در بند نخست آن، تأسیس مرکز ملی مطالعات راهبردی آب و کشاورزی مورد تأکید قرار گرفت. البته حد اختیار اتاق در این رابطه چندان زیاد نیست.

طبق گفته های جلالپور، اتاق ایران تلاش بسیاری کرد تا بتواند به عنوان یکی از اعضای شورای ملی آب در جلسات حاضر شود، ولی موفق نشد. البته دو تن از نمایندگان اتاق از طریق رایزنی هایی که انجام دادیم به عنوان کارشناسانی که باید از سوی رئیس جمهوری تعیین شوند، به این شورا راه پیدا کردند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را می کنیم تا از کمترین اختیارات و توانایی خود، بیشترین بهره را ببریم. در همین رابطه برای فعالیت کمیسیون ها اهمیت بسیاری قائل بوده و مباحث موجود را از طریق دفتر مطالعات و کمیسیون تخصصی پیگیری می کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که کشور بتواند با استفاده از تدبیر و روش های منطقی با برخی کج اندیشی ها و مقاومت ها، مقابله کرده و مسیر را به درستی و بر ریل کارشناسی جلو ببرد.

بی توجهی به آب در آینده آن را به مخاطره ای جدی تبدیل می کند

در ادامه؛ پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق ایران، در رابطه با پیشنهاد تأسیس جداگانه کمیسیون آب و یا اضافه شدن نام آب به کمیسیون های کشاورزی، تشریح کرد: به موجب قانون، اتاق های سراسر کشور در اداره مالی و امور اداری خود مستقل هستند، بنابراین در مورد تعداد و عناوین کمیسیون ها نیز خودشان تصمیم می گیرند.

وی ادامه داد: در دوره جدید به دلیل اهمیتی که برای موضوع آب و محیط زیست قائل بودیم، تصمیم گرفتیم کمیسیونی را با همین عنوان ایجاد کنیم. به اعتقاد ما در سال های آینده آب به مخاطره ای جدی در کشور تبدیل می شود. در این سال ها همه توجه خود را به ناامنی مرزها و منطقه معطوف کردیم و از بحران جدی آب که می تواند نتایج به مراتب سخت تری نسبت به ناامنی های مرزی برای کشور به باور آورد، غافل شدیم.

نائب رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تأکید کرد: در این برهه حساس، اتاق ایران وظیفه خود دانست که کارهایی را حتی به شکل نمادین انجام دهد تا حساسیت موضوع را برای حاکمیت افزایش دهد.

سلطانی در ادامه، به شیوه کار کمیسیون ها در دوره جدید اشاره و تصریح کرد: توجه به شیوه و سازوکار فعالیت در هر کمیسیونی، ضروری است. فراموش نکنیم که کمیسیون ها دریایی از کار هستند به ویژه در بخش کشاورزی و آب که حجم کار بسیار زیاد است.

متأسفانه در هماهنگی، اتخاذ مدیریت مناسب و استانداردسازی کارها بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

به اعتقاد وی باید کارها در هر کمیسیونی به سه حوزه استانی، منطقه ای و ملی تقسیم شود. در واقع منابع کشور اندک بوده پس استفاده بهینه از آنها یک ضرورت است.

نائب رئیس اتاق ایران، اولویت بندی در این رابطه را ضروری دانست و ادامه داد: خروجی هر کمیسیون و نتایجی که از آن حاصل می شود، بسیار مهم است. کالبدشکافی و ارائه راهکار در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند. البته پیگیری نتیجه تا عملیاتی شدن آن وظیفه کمیسیون تخصصی است.

ارائه اظهارات مستدل و دقیق وظیفه اتاق است

محمدرضا شریعتمدار، رئیس مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی با تأکید بر اینکه اگر حرف حسابی و کارشناسی مطرح شود در نهایت نهادی به آن توجه خواهد کرد و اراده ای پیدا می شود که آن را اجرایی کند، گفت: اتاق به عنوان مشاور سه قوه و نهادی که نمایندگی بخش خصوصی را برعهده دارد، موظف است که سخنان خود را دقیق، منطقی و مستدل بیان کند.
وی در ادامه گزارشی را از مراحل شکل گیری مرکز ملی و اقداماتی که در این مرکز حول محور مطالعات تحقیقی و پژوهشی انجام شده است، ارائه داد.

بخشی نگری آفت توسعه است

«احمد صادقیان» رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، بخشی نگری را آفت توسعه و سنجش همه جانبه و توجه به آثار بلندمدت هر تصمیم را لازمه رشد پایدار برشمرد و تشریح کرد: در دوره ای شاهد اجرای اصلاحات ارضی در کشور بودیم، اتفاقی که موجب شد بخش کشاورزی ایران آسیب های جدی و جبران ناپذیری را تجربه کند و همچنان درگیر پیامدهای ناشی از آن باشد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بخشی نگری ها و تضاد منافعی که امروز شاهد آن هستیم، نتیجه همان تصمیم های غیرکارشناسانه است. هیچ کس نمی تواند تاثیر نگرش کلان و پیش بینی پذیری آینده را انکار کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: کشاورزی، صنایع غذایی و حوزه آب به حمایت های دولت نیاز دارد. اتاق ایران موظف است در راستای افزایش حمایت ها از این سه حوزه گان های عملی و اساسی بردارد.

صادقیان اشاره کرد: اتاق ایران در هر سه حوزه به عنوان مشاور سه قوه و نهادی که از لوایح و طرح های اقتصادی تاثیر می پذیرد و از سوی دیگر می تواند در تحکیم روابط بین المللی بخش خصوصی موثر باشدف نقش جدی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، این بخش را از جمله حوزه های ارزآور کشور برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه امروز این رقم قابل توجیه نیست. در همین رابطه از کمیسیون های کشاورزی اتاق های سراسر کشور درخواست داریم که هماهنگ با یکدیگر گام بردارند.

اقتصاد زراعی، خصوصی ترین بخش در ایران است

«محمدرضا مرتضوی»، رئیس کانون صنایع غذایی و نماینده کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، با یادآوری این  که کمیسیون ها محل امور اجرایی نیستند و تنها مکانی برای انجام فعالیت های پژوهشی، مطالعه ای و کارشناسی به شمار می آیند، گفت: اقتصاد زراعی خصوصی ترین بخش در ایران به شمار می آید که برای فعالان این حوزه یک امتیاز ویژه است با این وجود کمترین حضور را در نهادهای تصمیم گیری داریم.

وی از نبود سازمان های اجتماعی قوی در حوزه اقتصاد زراعی انتقاد کرد و ادامه داد: می توانیم کمیسیون کشاورزی را نقطه شروع برای این بخش بدانیم.

وقتی در اتاق ایران به روی خبرنگاران بسته ماند!

در حالی این نشست مشترک دور از چشم خبرنگاران تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی برگزار شد که به گواه برخی کارشناسان اقتصادی و اعضای اتاق انتظار می رود با تمهیداتی برای حضور اصحاب رسانه در چنین نشست های مشترکی، مشکلات بخش کشاورزی سراسر کشور رودرروی خبرنگاران تخصصی، واکاوی و تحلیل شود تا هم اخبار منتشر شده از محتوای کارشناسی تر و دقیق تری برخوردار گردد و هم دیدگاه های نمایندگان پارلمان بخش خصوصی از نزدیک نقطه نظرات خود را با خبرنگاران علاقه مند در میان گذارند.

منبع:ایانا
کد خبر ec5741c7ed8a4bc8b2b871f992052971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =