کشاورزی> در آستانه برگزاری بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و نخستین اجلاس توسعه علوم و فناوری‌های کشورهای اسلامی، مرکز حمایت از فناوری‌های نوین کشاورزی در بانک کشاورزی ایجاد می‌شود.


مدیرعامل بانک کشاورزی امروز در نشست خبری در آستانه برگزاری بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و نخستین اجلاس توسعه علوم و فناوری‌های کشورهای اسلامی که از ششم دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود، گفت: اتخاذ رویکرد جدید بین‌المللی با تأکید بر گسترش روابط بین‌الملل و تبادل دانش و فناوری‌های نوین و تأکید مدیریت ارشد بانک بر ارتقاء سطح دانش تخصصی کارکنان، تعامل با سازمان‌های تخصصی و افزایش حضور بین‌المللی و نیز افق جدیدی که متأثر از شرایط پساتحریم فراروی کشور قرار گرفته است که این بانک به‌عنوان تنها بانک تخصصی و پیشرو در نوآوری و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در صنعت بانکداری و خدمات مالی بر تقویت فعالیت‌های بین‌المللی خود تأکید کند.

مرتضی شهیدزاده افزود: مهم‌ترین تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی بانک کشاورزی عبارت از عضویت بین‌المللی بانک کشاورزی در اتحادیه اعتبارات روستایی و کشاورزی آسیا و اقیانوسیه (آپراکا)، اتحادیه مؤسسه‌های مالی توسعه ملی کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی (ادفیمی)، کنفرانس بین‌المللی اعتبارات کشاورزی (سیکا)، اتحادیه منطقه‌ای اعتبارات کشاورزی خاور نزدیک و شمال آفریقا (نناراکا)، هیأت خدمات مالی اسلامی و اتحادیه بین‌المللی روابط عمومی (ایپرا) است.

وی خاطرنشان کرد: این بانک همچنین پروژه‌های مشترکی را با سازمان ملل در حال برگزاری دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به پروژه بهسازی زنجیره ارزش زعفران اشاره کرد که با همکاری سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (یونیدو) و با هدف کمک به افزایش تولید زعفران در بخش کشاورزی، ارتقاء فناوری‌های فرآوری و افزایش سهم مستقیم بنگاه‌های خرد و متوسط ایران در بازار جهانی زعفران در حال اجرا است و محل آن استان خراسان رضوی است.

اجرای پروژه بانکداری سبز در سه استان زنجان، مرکزی و خراسان شمالی

مدیرعامل بانک کشاورزی به پروژه بانکداری سبز در راستای توسعه پایدار و رشد فراگیر اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد به‌عنوان نخستین پروژه مشترک سازمان ملل متحد و یک بانک تخصصی در دنیا اجرا می‌شود که هدف آن ارتقاء نقش سیستم اعتباری بانک و بهبود روند اختصاص منابع با رویکرد اطمینان از رشد فراگیر و توسعه پایدار و به‌کارگیری شاخص‌های محیط زیستی است که محل اجرای آن سه استان زنجان، مرکزی و خراسان شمالی است.

شهیدزاده پروژه مشترک فقرزدایی و بانکداری پیوندی و پروژه مرکز تعالی بانوان را از دیگر پروژه‌های این بانک برشمرد و تصریح کرد: بانک کشاورزی باری نخستین‌بار در اجلاس علوم و فناوری کشورهای اسلامی که همزمان با برگزاری بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران برگزار می‌شود، همکاری خواهد کرد و بانک تصمیم گرفته در راستای فعالیت‌های بین‌المللی خود، همکاری با کشورهای اسلامی را در دستور کار قرار دهد.

وی یادآور شد: در این باره جلسات متعددی با حضور نمایندگان دبیرخانه توسعه علوم و فنون کشورهای اسلامی و واحدهای مرتبط بانک برگزار شده و پیشنهاد شده است که بانک کشاورزی به‌عنوان نخستین حامی فناوری‌های نوین کشاورزی در کشورهای اسلامی فعالیت کند.

شهیدزاده تأکید کرد: قرار است مرکز حمایت از فناوری‌های نوین کشاورزی با حمایت بانک کشاورزی و همکاری مرکز تقریب مذاهب و دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در بانک تأکید شود.

وی اظهار داشت: پس از تشکیل این مرکز، فعالیت‌هایی همچون برگزاری همایش، دوره آموزشی و بازدید مطالعاتی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و پشتیبانی فنی، حمایت از نوآوری در موضوع‌های مربوط به فناوری‌های نوین کشاورزی، انجام فعالیت‌های انتشاراتی و چندرسانه‌ای و تدوین دستورالعمل‌های فنی و آموزشی اجرایی می‌شود.

شهیدزاده همچنین گفت: بانک کشاورزی در نظر دارد طرح حمایت از کسب و کارهای نوپا در ایران و کشورهای اسلامی را به اجرا درآورد. همچنین تشکیل صندوق مشترک فناوری‌های نوین کشاورزی با مشارکت 57 کشور اسلامی عضو کنفرانس وحدت اسلامی نیز از دیگر اقدامات پیشنهادی است.

امکان  انجام 9445 تراکنش در ثانیه در بانک کشاورزی


مدیرعامل بانک کشاورزی با اعلام اینکه بانک کشاورزی توانسته است بانکداری بدون ربا در ایران را بومی‌سازی کند، افزود: قرار است برخی قابلیت‌های سیستم بانکداری یکپارچه را در این بخش اجرایی کند، زیرا امکان انجام تا 9 هزار و 445 تراکنش در ثانیه و قابلیت اتصال و ارتباط تمام سامانه‌های بانک از قابلیت‌های این سیستم محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بانکداری اسلامی همیشه از دغدغه‌های مدیران این بانک بوده است و بر اساس رویکرد مدیریت ارشد بانک، هدف از استقرار بانکداری اسلامی، تنها حذف ربا در معاملات نیست، بلکه تصدیق رفتار کاری، بازرگانی و بانکی با عقود اسلامی و تفکر اسلامی از مزایای آن محسوب می‌شود.

شهیدزاده ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک کشاورزی در این زمینه راه‌اندازی کارگروه بانکداری اسلامی است که هدف آن تصدیق هرچه بیشتر نحوه ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات و تسهیلات بر مبنای بانکداری اسلامی است؛ به‌گونه‌ای که کتابی نیز در این زمینه منتشر شده است.

وی تصریح کرد: تجربیات گران‌بهای بانک کشاورزی باعث شده تا این بانک از ظرفیت صدور الگوی بانکداری اسلامی به سایر کشورها بهره‌مند شود و آمادگی کامل برای انتقال تجارب وجود دارد.

شهیدزاده یادآور شد: امکان گسترش همکاری با سایر کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهای اسلامی برای بانک کشاورزی فراهم است.

وی در پایان در حاشیه این نشست درباره کاهش نرخ سود بانکی تأکید کرد: برای اجرایی کردن کاهش نرخ سود بانکی منتظر تعیین تکلیف توسط شورای پول و اعتبار هستیم، زیرا ما منتظر فرامین صادرشده از سوی این شورا هستیم تا به ما تکلیف کنند.

بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و نخستین اجلاس توسعه علوم و فناوری‌های کشورهای اسلامی از ششم تا هشتم دی‌ماه در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر f1a6dbef7d9344188bacad8f095e7047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =