تولید رقم زودبازده بذر سیب‌زمینی، با کاهش سه مرحله از نیاز به آبیاری در دست تولید است که در شرایط بحران آبی کشور، به کمک بخش کشاورزی می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران در ششمین همایش کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران که با هدف افزایش کمی و کیفی سیب‌زمینی برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: در وضعیت بحرانی آب در کشور باید توجه بیشتری به تولید سیب‌زمینی که محصول آب‌بر به حساب می‌آید کرد، به‌طوری‌که میزان تولید این محصول هم‌اکنون رقم 30 تن در هکتار است که رقمی غیرقابل قبول برای بخش کشاورزی کشور به حساب می‌آید.

مجید سجادی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عملکرد پایین تولید سیب‌زمینی در کشور، در دسترس نبودن بذر کمی و کیفی است، افزود: در سطح زیر کشت 180 هزار هکتاری کشور، نیازمند 500 تن بذر هستیم که با ارتقاء بذر تولیدی می‌توانیم عملکرد این محصول را تا 40 تن در هکتار افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ارقام زودبازده، سه مرحله از آبیاری این محصول را کمتر می‌کند، به‌طوری که می‌توانیم حدود 540 هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

سجادی با اشاره اینکه کشاورزان ما در مصرف نهاده‌ها، کود و سم کوتاهی نمی‌کنند، اما عملکرد مناسبی ندارند، ادامه داد: کشاورزان ما به‌دلیل نداشتن بذر کمی و کیفی مورد نیاز دارای عملکرد پایینی هستند که این امر در افزایش مصرف آب نیز تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: استفاده از بذور مناسب در تولید سیب‌زمینی 640 تن از میزان مصرف علف‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها و 40 هزار تن از مصرف کود اوره را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران یادآور شد: بخش سیب‌زمینی کشور نیازمند کمک‌های بلاعوض و یا حمایت‌های خاص دولت نیست، بلکه بخش خصوصی با اتحاد و نداشتن حاشیه می‌تواند وضعیت تولید این محصول را بهبود دهد.

سجادی تأکید کرد: در گذشته 98 درصد بذر وارداتی ایران تنها از یک کشور وارد می‌شد، اما امروزه از شرکت‌ها و کشورهای متعدی ارقام مختلف تهیه می‌شود.

وی اظهار داشت: تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی نیز از سال 86 در کشور شروع و موفق به ارائه ارقام مختلف مقاوم در برابر آفات و خشکسالی شده و نیاز تولیدکنندگان داخلی را تأمین کرده است.

سجادی در پایان گفت: دستیابی به رقم زودرس نیز در دستور کار قرار دارد که باعث کاهش دوره‌های آبیاری و زمان تولید می‌شود و به درآمد کشاورزان و کاهش مصرف آب کمک می‌کند.
کد خبر fb2e071d568a4715ad7647af2d99354e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =