دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر با بیان اینکه تولید ٨ میلیون تن چغندر قند در سالجاری محقق نمی شود، گفت: پیش بینی تولید شکر ١.٣ میلیون تن است.

بهمن دانایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند در پایان سال ٩٨، استقبال نسبتاً بهتری از کشت این محصول نسبت به سال گذشته شد، گفت: حدود سه سال طول می‌کشد تا ما در تولید شکر به دوران طلایی سالهای ٩٦ و ٩٧ برسیم.

وی تصریح کرد: براساس آخرین آمار گزارش شده از سوی کارخانجات تا سی فروردین ماه، ٥٦ هزارهکتار چغندر بهاره تاکنون کشت شده و این رقم پارسال ٤٠ هزار هکتار بوده و در سالجاری از رشد ٤٠ درصدی برخوردار بوده است ضمن اینکه کشت بهاره تا خرداد ادامه دارد.

دانایی اظهارامیدواری کرد: سطح زیرکشت چغندر قند در سالجاری به ٨٠ تا ٨٥ هزارهکتار برسد. این رقم در سال گذشته حدوداً ٦٥ هزارهکتار بوده است.

به گفته این مقام مسئول برنامه کشت در سالجاری ١٢٠ هزارهکتار است که از این رقم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد حدود ٨٥ هزار هکتار آن محقق می‌شود.

دانایی با بیان اینکه برداشت کشت بهاره چغندر در پاییز انجام می‌شود، افزود: برداشت کشت پاییزه چغندر قند نیز از هفته قبل شروع شده و پیش بینی می‌شود از محل کشت پاییزه بین ١.١میلیون تن تا یک میلیون و ١٥٠ هزارتن چغندر قند تولید شود. سال گذشته این رقم ٦٩٠ هزارتن بوده و امسال تولید چغندر پاییزه ٤٠٠ هزارتن افزایش دارد.

وی تصریح کرد: سال گذشته مجموع تولید چغندر بهاره و پاییزه ٣.٨ میلیون تن بوده که امسال این رقم به حدود ٥ میلیون تن خواهد رسید.

تولید ٨ میلیون تن چغندر قند در سالجاری محقق نمی‌شود

دانایی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر تولید ٨ میلیون تن چغندر در سالجاری گفت: امسال به این میزان تولید دست پیدا نمی‌کنیم، دست یابی به دوران طلایی تولید نیازمند الزاماتی است که در صورت رعایت این الزامات طی دو تا سه سال آینده به دوران طلایی باز می‌گردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم اکنون در دوران برداشت شکر هستیم اما هنوز وضعیت قیمت و فروش آن مشخص نیست، افزود: به همین جهت این شکرها تولید و در انبار انباشت می‌شود بنابراین ما نمی‌توانیم شکرها را بفروشیم و با کشاورزان تسویه حساب کنیم و همین یکی از عواملی است که از رغبت کشاورزان به کشت می کاهد.

دانایی ادامه داد: بعد از تغییر گروه کالایی شکر و واردات آن با ارز نیمایی، قیمت مصوب این کالا حذف و با توجه به شرایط واردات هرکیلوگرم شکر وارداتی بین ٦٢٠٠ تا ٦٣٠٠ تومان به فروش می‌رسد بنابراین الان که شکر وارداتی نرخ مصوب ندارد باید برای شکر تولید داخل نیز همین اتفاق بیفتد چون در غیر این صورت تولید داخل نمی‌تواند هم راستا با شکر وارداتی حرکت و با آن رقابت کند.

پیش بینی تولید یک میلیون و ٣٠٠ هزارتن شکر در سالجاری

وی تصریح کرد: علی رغم مکاتباتی که با ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت داشتیم هنوز پاسخی به این درخواست ما نداده اند گلایه ما این است که چرا برای محصول وارداتی اینقدر سریع تصمیم گیری می‌شود اما تولید داخل تا مدت‌ها بلاتکلیف می‌ماند در حالی که جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که تولید داخل پایدار بماند.

دانایی همچنین درباره تولید نیشکر گفت: با توجه به احیای برخی مزارع آسیب دیده از سیل، پیش بینی می‌شود امسال بین ٦ تا ٦.٥ میلیون تن نیشکر تولید شود که از محل این تولید ٦٥٠ هزارتن شکر و از محل تولید چغندر نیز تقریباً همین میزان شکر تولید می‌شود و در مجموع پیش بینی تولید شکر ١.٣هزارتن است.

براساس این گزارش، وزارت جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود: کشت پاییزه چغندر قند در سالجاری ۱۸ هزار هکتار بوده که اواخر فروردین ماه جاری این محصول برداشت خواهد شد. همچنین برنامه کشت بهاره ۱۱۰ هزارهکتار است بنابراین میزان تولید چغندر قند در سالجاری حدود هشت میلیون تن خواهد بود.

میزان تولید شکر از محل چغندر قند حدود ۱.۱ میلیون تن خواهد بود و حداقل ششصد هزارتن نیز از محل نیشکر تولید می‌شود و درمجموع یک میلیون و ٧٠٠ هزارتن شکر در سالجاری تولید خواهد شد.
کد خبر fb77f66d18644a6fb35e11e326114b0a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =