طرح بزرگ ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی توسط سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با پیش‌بینی 200 میلیارد تومان اعتبار تهیه شده و به‌زودی توسط وزرای دو وزارتخانه نهایی می‌شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور  درباره ادعای برخی رسانه‌ها درخصوص ناسالم بودن محصولات کشاورزی گفت: در ایران برای هر هکتار، 562 گرم ماده مؤثره سم استفاده می‌شود، در حالی که در دنیا میانگین این رقم یک‌هزار گرم معرفی شده است.

محمدعلی باغستانی میبدی افزود: بنابراین از لحاظ ماده مؤثره، مصرف سموم شیمیایی در ایران نصف دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف سموم در آمریکا نیز به‌دلیل گران بودن نیروهای کارگری بسیار بیشتر است، در حالی که در ایران این رقم باز هم کمتر عنوان شده است.

باغستانی ادامه داد: در ترکیب سموم کشاورزی، تنها هفت درصد سموم ما پرخطر هستند که مربوط به سموم جونده‌کش ازقبیل موش‌ها هستند که این سموم نیز به‌صورت مستقیم بر روی محصولات کشاورزی مصرف نمی‌شود، بلکه به‌صورت طعمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر، ایران داوطلب حذف سموم پرخطر در کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده، به‌گونه‌ای که در حال حاضر سم حشره‌کش سوین (Sevin) مصرف بالایی در جهان دارد، اما ما اقدام به حذف آن کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: در سال‌های گذشته پنج سم پرخطر که میزان مصرفی معادل سه‌هزار تن داشت، در کشور حذف شد و سموم کم‌خطر جایگزین آنها شد.

باغستانی تأکید کرد: نمی‌توان گفت که اصلاً سمی در کشاورزی نباید به مصرف برسد، اما می‌توان با روش‌های جایگزین، میزان مصرف سموم را کاهش داد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته دو میلیون هکتار مبارزه با سن گندم در کشور به انجام رسید که از زمان مصرف این سم تا تبدیل شدن آن به آرد بر سر سفره‌های مردم، تمامی بقایا از بین می‌رود.

باغستانی همچنین گفت: مبارزه با علف‌های هرز گندم، سم‌پاشی در زمان پنجه‌زنی است که باز هم فاصله زمانی زیادی تا مصرف دارد و مقدار آن در سال گذشته در سطح چهار میلیون هکتار انجام شده است.

وی در ادامه افزود: در بخش برنج نیز میزان ماده مؤثره سم مورد استفاده 0.2 درصد در هکتار است که رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب نمی‌شود.

مصرف خودسرانه سم توسط عده‌ای را نمی‌توان به کل سرطان‌ها در کشور تعمیم داد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره مصرف سم در میوه‌های تازه‌خوری و محصولات گلخانه‌ای خاطرنشان کرد: در سال گذشته، کنترل بیولوژیک در محصولات تازه‌خوری در سطحی بیش از 300 هزار هکتار به انجام رسید و علاوه بر آن، در بیش از 700 هزار هکتار نیز عملیات غیرشیمیایی انجام شد.

باغستانی ادامه داد: ممکن است برخی کشاورزان که به‌صورت موردی در کشور مشاهده شوند که اقدام به مصرف خودسرانه و بی‌رویه سموم شیمیایی کنند، اما نمی‌توان گفت که این تعداد ناچیز باعث افزایش چندین برابری سرطان‌ها ازجمله سرطان معده در کشور شده است.

وی از تدوین طرح بزرگ ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح بزرگی به نام ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی نوشته شده و قرار است از محل هدفمندی یارانه‌ها، اعتبار آن تصویب شود.

باغستانی یادآور شد: این طرح، از مزرعه تا سفره را پایش می‌کند و تمامی مؤلفه‌هایی که ممکن است آلودگی را در محصولات کشاورزی به‌وجود آورد، تعیین و با عاملان آن برخورد می‌کند.

وی تأکید کرد: این طرح با همکاری ارگان‌های فوق نوشته شده و در انتظار هستیم تا وزیر جهاد کشاورزی و وزیر بهداشت آن را نهایی کرده و برای تأمین اعتبار به دولت فرستاده شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: پیش‌بینی شده است که برای پنج سال، 200 میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها به این طرح تعلق گیرد که در بخش کشاورزی توسعه شبکه‌های پیش‌آگاهی، آزمایشگاه‌های ردیابی سموم شیمیایی، تقویت پست‌های قرنطینه‌ای و... در آن دیده شده است.

نور خورشید، عامل مؤثر کاهش لزوم مصرف سم در ایران

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز به ایانا گفت: محصولات کشاورزی تولیدشده در ایران به‌دلیل آنکه از نور کافی خورشید برخوردار هستند، قدرتمند شده و در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری نشان می‌دهند، بنابراین نیازی به مصرف زیادی سموم شیمیایی نیست.

ابوالقاسم حسن‌پور افزود: میزان سم در اروپا 14 برابر ایران تخمین زده شده است که نباید محصولات کشاورزی بی‌کیفیت کشورهای دیگر با تولیدات کشاورزی داخلی مقایسه شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر دو محصول یکسان تحت آزمایش سم قرار گیرند، به‌طور قطع محصول تولیدشده در ایران از سم کمتری برخوردار بوده و سلامت آن در حد استانداردهای تعیین‌شده است.

حسن‌پور در پایان تصریح کرد: ایران به‌دلیل تنوع شرایط آب و هوایی و قرار گرفتن در عرض جغرافیایی 25 درجه شمالی تا 45 درجه، دارای منحصربه‌فردترین شرایط اقلیمی است که نیاز به مصرف سموم شیمیایی را نسبت به سایر نقاط دنیا کمتر کرده است.

منبع:ایانا
کد خبر fcc9f95360c4443281fa9bc50a7517f5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =