دبیر انجمن روغن‌کشی گفت: روغن خام استحصال شده از دانه‌های روغنی تولید داخل را از تولیدکنندگان نمی خرند و سازوکار مناسبی برای حمایت از کشاورزان وجود ندارد.

اکبر سبقتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: کارخانه‌ها به دلیل آن که برایشان توجیه اقتصادی نداشت، قادر به خرید دانه روغنی از کشاورزان نبودند و سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید دانه را از کشاورزان خریداری کرد که البته در این خرید و فروش تعاون روستایی بعضا تا کیلویی 500 تومان هم ضرر کرد.

وی افزود: در شرایطی که بیش از 90 درصد وابستگی به واردات روغن خام وجود دارد و دولت می‌خواهد این ضریب خود اتکایی را در تولید روغن خام افزایش دهد، باید با تعریف طرحی جامع و نظام تعرفه‌ای مناسب از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند تا بتواند سهم دانه روغنی تولید داخل را در تولید روغن نباتی افزایش دهد.

به گفته سبقتی اجازه داده شده دانه کلزا از روسیه وارد شود و به قیمت 1600 تومان به بازار عرضه شود درحالی که نرخ خرید تضمینی کلزا در کشور کیلویی 2200 تومان است که این نشان‌گر نبود نظام تعرفه ای و سازوکار مشخص برای حمایت از کشاورزان است.

دبیر انجمن روغن‌کشی ادامه داد: در آلمان دولت به کشاورزانش 300 یورو به ازای هر هکتار یارانه می‌دهد و اتحادیه اروپا نیز علاوه بر این به ازای هر هکتار 100 یورو به کشاورزان می‌دهد اما این جا حمایتی از کشاورزان نمی‌شود.

سبقتی تاکید کرد: اگر قرار است از کشاورزان حمایت شود باید ردیف بودجه آن را نیز مشخص کند و در واردات کنجاله و روغن خام به گونه ای نظام تعرفه تعریف شود که از کشاورزان حمایت شود.
کد خبر fd86b593ad10491b8cc8b8069781a3e0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =