مولود غلامی- در اواسط سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام 1110 تومان بود و دولت در آن زمان برای حمایت از تولیدکنندگان، علوفه ارزان قیمت برای جبران زیان دامداران، توزیع می کرد. همچنین برای آنکه افزایش قیمتی در فرآورده های لبنی نداشته باشیم در 4 ماهه پایانی سال گذشته نیز معادل 190 تومان بابت خرید هر کیلوگرم شیر خام یارانه تعیین شد که در مجموع قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام به 1300 تومان رسید.  در واقع قرار شد 1110 تومان پول شیر از طریق کارخانجات و 190 تومان از سوی دولت تامین و پرداخت شود.
براساس بررسی های کارشناسی صورت گرفته، امسال قیمت واقعی هر کیلوگرم شیرخام براساس قیمت تمام شده محصول 1525 تومان برآورد شده بود که پس از کشمکش های فراوان نرخ مصوب آن را سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، 1440 تومان تعیین و ابلاغ کرد. طبق این مصوبه از ابتدای تیرماه 93 صنایع لبنی باید هر کیلوگرم شیر خام باکیفیت و استاندارد را به قیمت 1440 تومان از دامداران خریداری می کردند اما صنایع لبنی تاکنون از اجرای این مصوبه خودداری کردند. پس از کشمکش های فراوان میان دامداران و کارخانه داران، سرانجام وزارت جهاد کشاورزی وارد گود اجرایی شد و سازمان تعاون تعاونی روستایی را مامور خرید تضمینی شیرخام از دامداران به قیمت 1440 تومان نمود. حال باید دید پس از این، کارخانه های لبنی ملزم به خرید شیرخام طبق مصوبه دولت خواهند شد.

سازمان حمایت کم کاری می کند
محمدرضا ملاصالحی، قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، در باره خرید تضمینی شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی به فرصت امروز می گوید: زمانی که تعادل بازار محصولات کشاورزی بهم بخورد، وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل و تعادل بخشیدن بازار و همچنین حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، از مکانیسم خرید تضمینی استفاده می کند. مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان از دامداران از تاریخ یکم تیرماه امسال ابلاغ شد اما صنایع لبنی از اجرای آن امتناع کردند و همچنان شیر خام را به قیمت پارسال خریداری می کنند.
وی با اشاره به کم کاری نهادهای نظارتی مربوط، در این زمینه می افزاید: نهادی که قانون به آنها اجازه دخالت در این زمینه را داده، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است. شوربختانه این سازمان همواره منافع تولیدکننده را فراموش کرده و در این خصوص تاکنون هیچ اقدامی نکرده است. این در حالی است کارخانه های لبنی بر اساس همین مصوبه دولت در ابتدای امسال یک بار قیمت محصولات خود را تا 15 درصد افزایش دادند قیمت خرید شیرخام را افزایش ندادند و با نرخ سال پیش از دامدار خرید می کنند.

دامداران و صنایع لبنی به هم وابسته اند
ملاصالحی تاکید می کند: صنایع لبنی و فراوری و دامداران باید بدانند که به هم وابسته هستند و از دور خارج شدن یکی از آنها منجر به ساقط شدن دیگری می شود. این واقعیتی کتمان ناشدنی است که هم صنایع لبنی و هم تولیدکنندگان شیرخام باید به آن پی برده باشند. این در حالی است که در چند ماه گذشته دامداران ضررهای زیادی را متحمل شدند و بار جبران خسارت کارخانه های لبنی و مصرف کننده بر دوش دامداران سنگینی کرده است.
مشاور بهبود و تغذیه دام معاون وزیر کشاورزی، ادامه می دهد: قیمت 1440 تومانی مصوب شیر خام، قیمت کف این محصول است و قیمت پیشنهادی اتحادیه های دامداران 1520 تومان بود که سازمان حمایت، با توجه به منافع تولیدکننده و مصرف کننده نرخ اعلام شده را در نظر گرفت.

ظرفیت های صادرات شیر خشک بالاست
وی تصریح می کند: دامدار هیچ گاه به دنبال افزایش قیمت نیست اما افزایش هزینه های تولید چاره جز این باقی نگذاشته و دامدار مجبور است برای جبران هزینه ها خواستار منطقی شدن نرخ محصولش باشد. در غیر این صورت دام های شیری یکی پس از دیگری به کشتارگاه ها فرستاده می شوند. ما برای رسیدن به افزایش میانگین تولید شیر در کشور زحمت ها و هزینه های زیادی را متحمل شده ایم. صادرات شیر خشک یکی از دستاوردهای قابل اتکای وزارت کشاورزی است و اگر شیرخام به قیمت واقعی نرسد و با کاهش تولید مواجه شویم، بازارهای صادرات را نیز از دست می دهیم.
ملاصالحی در باره تکلیف شیرهای خریداری شده از سوی سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی، می گوید: با تعدادی از کارخانه های فراوری تفاهم کرده ایم که شیرهای خام خریداری شده به شیرخشک تبدیل شده و در انبارها نگهداری شوند. اگر بازارهای داخلی کشش داشت، مصرف می شود و در غیر این صورت برای صادرات اقدام خواهد شد. ما در صادرات شیر خشک ظرفیت های فراوانی داریم.

شیرخشک مازاد، بدون تعریف بازار هدف
شمسعلی هادیزاده معلم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، خرید تضمینی شیرخام دامدارن از سوی سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی را بدون پشتوانه ارزیابی و اظهار می کند: مطمئن هستم وزارت کشاورزی در این زمینه مانند سایر زمینه ها بدون مطالعه عمل کرده است.
وی می افزاید: تا وقتی بازار هدف برای محصولات مان تعریف نکرده باشیم، خرید تضمینی به زیان تولیدکننده خواهد بود. در خرید شیر خام نیز بی تردید وضعیت به همین گونه است و هیچ بازاری برای فروش شیر خشک تعریف نشده است.

اتحادیه های تولید سهمی در بازار ندارند
غلامرضا نوری قزلجه، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، با ابراز گلایه از مسئولان مربوط در اجرای مصوبه 1440 تومانی شیر خام دامداران، می افزاید: این موضوع نیز باید به خوبی مدیریت شود. بحث سود و زیان مقطعی دامداران مطرح نیست ما شاهد از بین رفتن دام های مولد که سرمایه های ملی هستند و در پی آن از بین رفتن صنایع لبنی، هستیم. اگر چنین شود همه ضرر می کنند و زیرساخت هایی که در دهه های اخیر در صنعت دامپروری و لبنی در کشور ایجاد شده نیز نابود می شوند و به سادگی قابل جبران و برگشت نیست.
وی تصریح می کند: شوربختانه مسئولان مربوط از این موضوع مهم و ملی به سادگی گذر می کنند. اگر قیمت ها واقعی نشود، دامداری و صنایع لبنی کشور از بین خواهد رفت . وزارت کشاورزی باید در این زمینه وارد عمل می شد. در خرید تضمینی شیر اتحادیه ها و تعاونی های تولید باید سهم زیادی در بازار داشته باشند اما در کشور ما چنین نیست و اتحادیه ها سهمی در بازار ندارند. در این زمینه غفلت هایی شده است و امیدواریم در آینده اقدام های مناسبی صورت گیرد.
کد خبر fe5df112b065409b96ccc9e60ee78fb2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =