با وجود آنکه مشکل کم‌آبی مزارع برنج را تهدید می‌کرد، بارندگی‌های دو هفته گذشته تا مقدار زیادی استرس‌های ناشی از این مشکل را مرتفع کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از تولید مناسب محصول برنج در استان خبر داد و گفت: در سطحی معادل 210 هزار هکتار، پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک برداشت شود.

دلاور حیدرپور افزود: در حال حاضر برنج در برخی شالیزارها به خوشه رفته و در برخی مزارع نیز شاهد پنجه‌زنی برنج هستیم. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که نخستین برداشت این محصول استراتژیک 20 روز آینده باشد.

وی خاطرنشان کرد: شالیکارانی که محصول خود را زودتر کاشتند، برداشت آنها نیز برای نشاء مجدد و کشت راتون زودتر انجام خواهد شد.

حیدرپور ادامه داد: مشکل کم‌آبی، شالیزارهای برنج را در خطر قرار داده بود، اما با بارش‌های دوهفته اخیر تا حدودی نگرانی‌ها مرتفع و برای بهره‌برداران توصیه‌های مناسبی انجام شد.

وی تصریح کرد: حفر چاه، لوله‌گذاری و استفاده از سایر روش‌هایی که بهره‌وری مصرف آب را افزایش می‌دهد، باعث شده است که استرس کمتری برای کمبود آب محصول برنج داشته باشیم.

تکذیب آبیاری مزارع برنج با پساب‌های صنعتی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران درباره استفاده از پساب‌های صنعتی برای آب مزارع برنج یادآور شد: برای آبیاری محصول برنج از آب چاه و چشمه‌ها استفاده می‌شود و به هیچ عنوان از پساب‌های صنعتی برای این محصول استراتژیک در گیلان و مازندران استفاده نشده است.

حیدرپور تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت مرتب پایش لحظه‌ای از میزان باقیمانده‌های سموم شیمیایی و سایر آلاینده‌های محصول برنج را انجام می‌دهد؛ بنابراین هیچ مشکلی این محصول استراتژیک را تهدید نمی‌کند.

وی اظهار داشت: از آنجا که قیمت سم بالا رفته است، کشاورزان نیز رغبتی برای سم‌پاشی بیش از حد ندارند، پس می‌توان نتیجه گرفت که باقیمانده سموم در محصول برنج وجود ندارد.

حیدرپور همچنین گفت: بزرگ‌ترین مشکل استان‌های شمالی تغییر کاربری اراضی است که سازمان‌های جهادکشاورزی و سایر مراجع به‌دنبال جلوگیری از این تغییر کاربری‌ها و تخریب ساخت و سازهای انجام‌شده است.

تسهیلات 280 میلیارد تومانی بازسازی باغ‌های مرکبات در حال ابلاغ

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران از تصویب مبلغ 280 میلیارد تومانی به‌عنوان وام کم‌بهره برای اصلاح و بازسازی باغ‌های مرکبات خبر داد و افزود: باغ‌های مرکبات در مقابل حوادث قهری سال گذشته آسیب جدی دید که در این راستا مبلغ 280 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در حال ابلاغ است، اما هنوز این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر زمانی که این مبلغ اختصاص پیدا کند، باغداران می‌توانند برای اصلاح و بازسازی باغ‌های خود اقدام کنند تا بر تولید سال آینده اثر نامطلوبی وارد نشود.
کد خبر پیش‌بینی تولید یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک در مازندران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =