در راستای توسعه کشت برنج، مرکز منطقه‌ای تحقیقات این محصول در برنامه دارد که با پروژه‌ای تحقیقاتی، تبادل ژرم‌پلاسم در شش منطقه کشورمان را به 10 کشور عضو این سازمان تعمیم دهد.

رییس مرکز منطقه‌ای تحقیقات برنج ایران (ایری) امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با تدوین دو دوره آموزشی برای تولید و اصلاح برنج که برنامه اجرایی آن به‌زودی عملیاتی می‌شود، مقرر شد که ارزیابی‌های ژنتیکی از برنج در مناطق مختلف انجام شود.

عباس شهدی کومله افزود: پروژه‌ای با عنوان ارزیابی چندمکانی ارتقاء و بهبود ذخایر ژنتیکی برنج در آسیای مرکزی و غربی در حال انجام است که در این راستا این پروژه قرار است با همکاری مؤسسه تحقیقات برنج کشور و مرکز منطقه‌ای ایری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی‌های ایران و مجموعه مؤسسه‌ها و دانشگاه‌ها در این زمینه به‌کار گرفته می‌شود و شش منطقه در ایران برای اجرای این پروژه پیشنهاد شده است.

شهدی کومله ادامه داد: شش اقلیم در کشور در تبادل ژرم‌پلاسم قرار می‌گیرند تا نتایج آن برای 10 کشور عضو این مرکز تعمیم داده شود.

وی تصریح کرد: موافقت‌نامه‌هایی باید در این زمینه اخذ شود که در این راستا، کمیته مدیریت فنی تشکیل شده و قرار است هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای برنامه فوق، اقدامات لازم انجام شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی تولید و اصلاح برنج در سال 2015


رییس مرکز منطقه‌ای تحقیقات برنج ایران (ایری) یادآور شد: از آنجا که ممکن است ژرم‌پلاسم‌های محصول برنج در سال‌های مختلف تغییر پیدا کند، در این راستا لازم است تا در مناطق مختلف بررسی‌های لازم انجام شود تا نسبت به خلوص آن و به‌کارگیری ارقام مختلف در مناطق دیگر بررسی شود.

شهدی کومله تأکید کرد: نتایج حاصل از این بررسی می‌تواند برای 10 کشور دیگر تعمیم داده شود و در این راستا اقدامات اولیه انجام شده است.
وی اظهار داشت: برنامه آموزشی تولید و اصلاح برنج نیز با همکاری بانک توسعه اسلامی و سازمان اکو در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2015 میلادی عملیاتی شود.

کد خبر استفاده از توانمندی‌های ایران برای مبادله ژرم‌پلاسم برنج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =