واردات 38 رأس گاو مولد ژنومیک هلشتاین از 46 رأس گاو مقرر در تفاهم‌نامه صورت گرفته، باعث صرفه‌جویی یک‌هزار و 27 میلیارد تومانی برای اقتصاد کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در نشستی خبری به مناسبت هفته جهادکشاورزی که بخشی از آن به تبیین فرهنگ جهاد واقعی و به قول شافعی‌نیا جهادگری فارغ از شعار اختصاص داشت، واردات گام‌های ژنومیک ماده هلشتاین توسط این مؤسسه در مقطع زمانی تیرماه 92 تا آذرماه سال گذشته را یکی از اقدام‌های خلاقانه و هوشمندانه جهادی آن مؤسسه در راستای منافع ملی برشمرد که باعث تولید بیشتر 900 هزار تن شیر توسط یک میلیون گاو و همچنین خارج نشدن 20 میلیون دلار ارز در هرسال برای واردات مواد ژنتیکی این گاوها از خارج از کشور شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این برای هر دز ماده ژنتیکی که وارد کشور می‌شد، 40 هزار تومان هزینه دامدار ایرانی می‌گردید، گفت: اما با تدابیر اتخاذ شده هم‌اکنون این رقم به 13 هزار تومان به ازای هر دز کاهش یافته است.

محمدرضا شافعی‌نیا افزود: از این تعداد گاو سالانه 750 هزار دز ماده ژنتیکی به دست می‌آید که هزینه آن هم‌اکنون تنها 250 هزار دلار است، در حالی که اگر این ماده ژنتیکی مانند گذشته وارد می‌شد، باید حدود 15میلیون دلار هزینه می‌شد.

وی با اشاره به بخش دیگری از فایده اقتصادی این گاوها خاطرنشان کرد: دام اصلاح‌‌شده توسط ماده ژنتیکی توان شیردهی روزانه سه تا پنج لیتر بیشتر را دارند.

مدیرعامل مؤسسه جهاداستقلال افزایش سالانه تولید 900 هزار تن شیر خام توسط این گاوها را ویژگی مهمی برشمرد که منجر می‌شود با احتساب کیلویی یک‌هزار و 200 تومان برای شیر خام، بیش از یک‌هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای دامداران کشور ایجاد شود.

شافعی‌نیا ادامه داد: با محاسبه مابه‌التفاوت واردات ماده ژنتیکی و گاو ژنومیک و نیز افزایش تولید شیر، در مجموع یک‌هزار و 27 میلیارد تومان به اقتصاد دامپروری کمک شده است.

وی با بیان اینکه مؤسسه جهاد استقلال وظیفه حمایت عملی و جهادی توام با نگاه کارشناسی از بخش تولید را به عهده دارد، تصریح کرد: به‌طور نمونه در اقدامی دیگر ماشین‌آلاتی تخصصی برای کاشت، داشت و برداشت وارد کشور شده است که به طور پایلوت در مناقی از زنجان برداشت گندم دوبرابر شده است.

شافعی‌نیا با بیان اینکه این ماشین‌آلات در جهت کاهش حجم ضایعات فوق‌العاده حائز اهمیت است، یادآور شد: با این ماشین‌ها میزان ریزش دانه گندم از 15 درصد به کمتر از یک درصد کاهش می‌یابد.

به گفته وی، تاکنون 500 دستگاه تراکتور وارد شده و در اختیار کشاورزان است و 150 دستگاه جدید هم ثبت سفارش شده است.

مدیرعامل مؤسسه جهاداستقلال با بیان اینکه چهار یا پنج درصد ماشین‌آلات دارد کشت برنج شده است، اظهار امیدواری کرد که پس از توزیع 30 دستگاه کمباین موجود وارد شده در انبارهای کرج که آماده ارسال به کشاورزان است، راه برای ورود همه فعالان بخش خصوصی کشاورزی به حیطه واردات این‌گونه فناوری‌ها باز شود.

به گفته شافعی‌نیا، در واقع مؤسسه جهاداستقلال با این ابتکار عمل‌ها برای تسهیل شرایط اقدام به صف‌شکنی کرده است.

وی در ادامه مدیریت جهادی را دارای 20 مشخصه دانست و تأکید کرد: مدیر جهادی باید خلاق، مبتکر، ولایت‌مدار، هوشمند و انتقادپذیر و در جهت خدمت‌رسانی به مردم فعالیت کند.

شافعی‌نیا در پایان اظهار داشت: مدیر جهادی باید پاسخگوی مردم باشد و تنها زمانی که می‌تواند این کار را انجام دهد، می‌تواند بگوید به مردم خدمت کرده‌ است.
کد خبر صرفه‌جویی 1000 میلیارد تومانی در اقتصاد ملی با واردات 38 راس گاو ژنومیک هلشتاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =