به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزار فارس، در دومین جشنواره تقدیر از برترین شرکت‌های صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان که در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، عظیم فضلی‌پور عضو شورای سازمان جهانی علائم تجاری گفت: سال 2005 ایران پس از سال‌ها موفق شد به عضویت سازمان تجارت جهانی (WTO) شود.

وی افزود: از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حدود 9 سال می‌گذرد که 8 سال آن در دولت قبلی و یکسال آن هم در دولت فعلی سپری شد و دقیقا ماه می سال آینده دوره نظارت ایران در این سازمان به اتمام می‌رسد.

عضو شورای سازمان جهانی علائم تجاری بیان داشت: در سال 55 ایران حدود 1.5 درصد از تجارت جهانی را بخود اختصاص می‌داد و بر اساس گزارش (WTO) سهم تجارت جهانی ایران در سال 92 به 4 صدم درصد کاهش یافته است بنابر این وقتی ادعا می‌کنیم نقشی در تجارت جهانی داریم باید این آمارها را طور دیگری تفسیر کنیم.

عظیم فضلی‌پور بیان داشت: حتی در برند حلال هم که ادعا داریم  از رقم 2 هزار میلیارد دلار سال گذشته کمتر از یک درصد سهم داشته‌ایم.

وی افزود: از سالی که ما (ایران) عضو ناظر (WTO) یعنی همان سال 2005 رتبه کسب و کار ایران 108 بود در حالی که این رتبه در سال گذشته به 152 تنزل یافت.

عضو شورای سازمان جهانی علائم تجاری تصریح کرد: در این میان کشور عراق سال قبل در کسب و کار رتبه 151 و افغانستان رتبه 164 را داشت که بر اساس پیش‌بینی‌ها افغانستان در رتبه کسب و کار تا پایان 2014 به رتبه 149 می‌رسد در ضمن این دو کشور مانند ایران عضو ناظر (WTO) هستند.

عظیم فضلی‌پور گفت:‌امروز ما در دنیای برند زندگی می‌کنیم و مشتری وقتی کالایی را خریداری می‌کند به دنبال جنس نیست بلکه به دنبال برند آن است.

وی افزود: ما در کشوری هستیم که از 12 هزار واحد تولیدی داریم  ولی این واحدهای تولیدی فقط از 20 درصد ظرفیت خود می‌توانند استفاده کنند و برای اینکه این واحدها بتوانند از مابقی ظرفیت خود استفاده کنند باید برندسازی کنند و به این مقوله اهمیت دهند.

عضو شورای سازمان جهانی علائم تجاری، بیان داشت: در حالی که ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا محسوب می‌شود فائو 10 میلیون پوند برای مراقبت از گونه‌های زعفران تعیین کرد و این رقم به مراکش تعلق گرفت در حالی که تولید زعفران مراکش در دنیا حتی به 100 کیلو هم نمی‌رسد.


کد خبر اعتبار ۱۰ میلیون پوندی فائو برای مراقبت از گونه‌های زعفران به مراکش رسید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =