با آغاز مذاکرات هسته‌ای، تولید گیاهان دارویی به‌ویژه زعفران با امید صادرات به کشورهای اروپایی، افزایش یافته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از آنجا که در سال‌های گذشته مقصد عمده صادرات گیاهان دارویی ایران کشورهای اروپایی بوده، میزان صادرات این محصول تقریباً به صفر رسیده است و تنها میزان ناچیزی به کشور‌های خاور دور مانند چین که خود تولیدکننده بزرگ گیاهان دارویی هستند و کشور های عربی، صادر می‌شود.

جلیل مغازه‌ای افزود: با وجود محدودیت‌های صادرات، درخواست‌هایی از کشورهای اروپایی وجود دارد، که مجبور به صادرات این محصولات از دوبی و ترکیه هستیم که سود مناسبی را نصیب ما نمی‌کند.

وی درباره تجارت و کشت گل گاوزبان که به تازگی مراسمی در رامسر به این منظور برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گل گاوزبان در سال‌های گذشته افزایش یافته است و این محصول به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی ایران با اشاره به وضعیت تولید زعفران ادامه داد: با امیدواری که از مذاکرت هسته‌ای در میان تولیدکنندگان برای گشایش بازار صادراتی ایجاد شده است، امید می‌رود که میزان صادرات گیاهان دارویی و زعفران در سال جاری افزایش یابد.

مغازه‌ای تصریح کرد: در سال گذشته 250 تن زعفران از مزارع کشور برداشت شد، اما امسال با پیش‌بینی افزایش 50 تنی برداشت، 300 تن برداشت زعفران خواهیم داشت.

وی با رد موضوع صادرات زعفران ایران با برند افغانستان یادآور شد: به‌دلیل وجود مسائل گمرکی، صادرات دوباره زعفران ایران با نام افغانستان به صرفه نیست.

مغازه‌ای تأکید کرد: در سال‌های اخیر، صادرات زعفران با بسته‌بندی یک، دو، پنج، 10 و 100 گرمی که سود بیشتری برای تولیدکننده دارد، افزایش یافته است
کد خبر افزایش تولید زعفران و گیاهان دارویی به‌دلیل مذاکرات مثبت هسته‌ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =