رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: قاچاق پیاز زعفران به افغانستان تهدیدی برای تولید و صادرات کشور به شمار می‌رود و تصوری واهی است که بگوییم این کشور توان رقابت با ما را ندارد.

غلامرضا میری رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: با آغاز فصل برداشت پیاز زعفران از اواسط خردادماه، قاچاق این محصول به کشور افغانستان باز هم آغاز شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که قاچاق پیاز زعفران چه تأثیری بر روی صادرات کشور می‌گذارد، افزود: کشور افغانستان در حال جایگزینی کشت زعفران به جای خشخاش است و به همین دلیل از سوی سازمان ملل و کشورهایی مثل هلند، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه مورد حمایت قرار گرفته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پاسخ به این سؤال که قاچاق پیاز زعفران به کشور افغانستان چه عواقبی برای صادرات زعفران کشور دارد، تصریح کرد:به دلیل جنگ طی سال‌های اخیر تعداد زیادی افغان‌‌ در ایران ساکن بودند، بنابراین کسانی که در مناطق زعفران‌کاری سکونت داشتند، با نحوه کاشت، داشت و برداشت زعفران کاملا آشنا هستند.

میری تصریح کرد: پس از جنگ افغانستان و بازگشت افغان‌ها به کشورشان آنها با قاچاق پیاز زعفران، شرایط کشت زعفران را در افغانستان بوجود آوردند و هم اکنون و با نیروی ارزان قیمت در این کشور مشغول تولید این محصول هستند.

وی افزود: آمریکا هم بازاری با ظرفیت 40 تن، در اختیار کشور افغانستان قرار داده و با این شرایط احتمال از دست دادن بازارهای بین‌المللی و بیکار شدن کشاورزان ما بوجود آمده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان داشت: سه دهه پیش اسپانیا با تولید 120 تن زعفران در سال اولین تولید کننده زعفران در جهان و ایران در همان زمان با تولید 30 تن زعفران دومین کشور تولید کننده زعفران در دنیا بود.

میری گفت: ایران در حال حاضر و با گذشت حدود سی سال، با تولید 300 تن زعفران در سال اولین تولید‌کننده زعفران دنیا است، در حالی که  اسپانیا اکنون فقط حدود 700 کیلو زعفران در سال تولید می‌کند.

وی افزود: بنابراین تصور اینکه افغانستان به لحاظ تولید زعفران نمی‌تواند با کشور ما رقابت کند، یک تصور واهی است و ما باید در برخورد با این مسئله کاملا هوشیارانه عمل کنیم و نگذاریم که این شرایط برای کشور افغانستان فراهم شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصرح کرد: پدیده قاچاق پیاز زعفران تقریبا 15 سالی است که بروز کرده و این موضوع با یک سری قوانین بازدارنده کاملا قابل کنترل است.

* کاشت و داشت پیاز زعفران با مجوز قانونی انجام شود

میری گفت: برای جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران باید کاشت و برداشت پیاز زعفران با مجوز انجام شود و این کار علاوه بر کنترل مرزها برای جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران از کشور می‌‌تواند گامی مثبت در این راستا باشد.
کد خبر قاچاق پیاز زعفران به افغانستان تهدیدی برای تولید و صادرات کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =