رییس سندیکای صنایع کنسرو از تاثیر منفی درگیری‌های عراق بر صادرات رب گوجه‌فرنگی و کنسرو ایران به کشور خبر داد و گفت: باید به دنبال تنوع بخشی به بازارهای صادراتی خود باشیم.

احمد آزادمرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اینکه درگیری‌ها در عراق مانند بسیاری از کالاهای دیگر روی صادرات انواع کنسر و رب گوجه فرنگی ایران به این کشور تاثیر منفی گذاشته است، گفت: در چنین شرایطی صادرکنندگان احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند و محموله‌های خود را تنها با کسب اطمینان کامل روانه بازار عراق می‌کنند.

او با بیان اینکه رشد صادرات ایران و خروج اقتصاد کشور تنها از طریق ایجاد آرامش در بازار داخلی و به وجود آوردن روابط حسنه با کشورهای دیگر امکان پذیر خواهد بود، افزود: البته روند صادرات هرگز متوقف نمی‌شود و صادرات راه خود را به بازارهای جهانی پیدا می‌کند. ما حتی مقداری از محصولات خود را به بازارهای اروپایی نیز صادر می‌کنیم اما در مجموع باید استراتژی صنایع کشور از جمله صنایع غذایی بر تنوع بخشی به بازارهای صادراتی استوار باشد.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های خروج از رکود اقتصادی که اخیرا نیز دولت بسته مربوط به آن‌را منتشر کرد حمایت از حوزه صادرات است. باید بخشی از تولیدات کشور که در بازار داخلی محل فروش ندارند و از کیفیت مناسبی نیز برخوردارند به بازارهای جهانی صادر شوند که در این زمینه حمایت دولت از صادرکنندگان ضروری است.

رییس سندیکای صنایع کنسرو با تاکید بر ضرورت ارائه مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان اظهار کرد: بهترین راه خروج از رکود اقتصادی این است که دولت بخش خصوصی را از طریق اعطای تسهیلان کم بهره و درازمدت تقویت کند تا بخش خصوصی نیز بتواند میزان تولید کالا را در کشور افزایش دهد. افزایش تولید نیز منجر به کاهش قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید مردم خواهد شد.

آزادمرد با بیان اینکه فرمول‌های کلاسیک اقتصادی با عمل فرق دارد، گفت: در حال حاضر به دلیل تورم بالا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین قبل از اجرای هر برنامه‌ای باید نرخ تورم کاهش یافته تا اعتماد و قدرت خرید مردم نیز به شرایط طبیعی برگردد.

وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای فعال سازی دوباره واحدهای تولید تامین سرمایه در گردش آنها است که در این زمینه نقش سیستم بانکی کلیدی است.

به گزارش ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سه ماهه نخست امسال بیش از 24.5 هزار تن رب گوجه فرنگی به ارزش 41.2 میلیون دلار از کشور صادر شد. این میزان صادرات اگرچه نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد نشان می‌دهد اما صادرات به عراق به عنوان بزرگترین بازار صادراتی این کالا در سه ماهه نخست سال جاری با افت مواجه شد.

در سه ماهه نخست امسال بیش از 12.8 هزار تن رب گوجه فرنگی به ارزش تقریبی 21.9 میلیون دلار از ایران به عراق صادر شد. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه در سال قبل هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی 18 درصد کاهش یافته است.
کد خبر تاثیر منفی داعش بر صادرات کنسرو ایرانی به عراق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =