علیرضا کیهان‌پور- مدیر روابط عمومی سازمان شیلات ایران


اشاره: داشتن ارتباط معنوی با خالق هستی، آرامش و احساس تعلق ارزشمندی را سبب می‌شود. اگر به قدرت مطلق پروردگار وابسته و دلبسته شویم، نیاز به پذیرش، تأیید و مهرطلبی از سوی بندگان خداوند و مردم، در ما کم‌رنگ خواهد شد.

چقدر کم، دلپذیر و دوست‌داشتنی‌اند افرادی که در این زمره هستند. شاید تنها وسیله این آزادگی، رهایی و آسودگی توجه به تأییدکننده قدرتمند، مهربان و پذیرنده نهایی هر فرد یعنی خالقش باشد. ناچاریم برای رسیدن به این آرامش و رضایت و همزیستی سالم و عاشقانه با خود، ابتدا به مصالحه با جهان هستی و خداوند مهربان برسیم، راه میانجی آشتی بالغانه و آگاهانه، بدون تعصب و ترس، بدون ریا و تزویر با اوست. این راه‌ها را به علاقه به خود و دیگران و عزت نفس نزدیک‌تر می‌کند، چون در آن صورت به اندازه او وسیع، قدرتمند و بی‌نیاز خواهیم بود و انجام کارهای زیبا مثل یاد دادن، یاد گرفتن، کمک به دیگران، ایجاد شوق و امید حتی در کارهای به ظاهر کوچک و پیش‌افتاده به کسانی که به آن ها در ارتباطیم.

*****

در این نوشتار بر آن نیستم که بگویم تولیدات کشاورزی در کشورمان چه میزان است؟ ضایعات کشاورزی راه‌حلش چیست؟ میزان تخریب جنگل‌ها چقدر است؟ چرا کاربری زمین‌ها آسیب‌های جدی به اراضی وارد کرده است؟ برداشت شن و ماسه از اراضی کشاورزی در چه روند صعودی است؟ چرا ویلاسازان به روستاهای شمال هجوم آورده‌اند؟ وظیفه FAO چیست؟ کنوانسیون CITES چه میزان حفاظت از گونه‌های در حال انقراض جانوری و گیاهی را به منصه ظهور رسانیده است؟ میزان خسارت برف به باغداران و دامداران شمال چقدر بوده است؟ ماهیگیری مسئولانه در دنیا چکار کرده است؟ چرا ذخایر آبزیان دریایی در دنیا تحت فشار و رو به کاهش است؟ آسیا 60 درصد دنیا بوده و منابع آبی‌اش 36 درصد آب‌های کره زمین است؟ جمعیت ایران 1.1 درصد جمعیت دنیا را دارد و منابع آبی ایران 36 درصد آب کل دنیاست؟ نمی‌خواهم تحلیل کنم چرایی میزان بارش باران در ایران 36 درصد متوسط آسیا و 33 درصد متوسط دنیا و متأسفانه میزان تبخیر در ایران سه برابر متوسط دنیاست؟ چرا میزان تبخیر سالانه آن در کشور 130 میلیارد مترمکعب است؟...

نمی‌خواهم در این باره بنویسم که برخی مدیران مسئول آب مصرفی کشور می‌گویند می‌توانیم شش میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت کنیم، اما به جای آن هفت میلیارد مترمکعب برداشت می‌کنیم! یعنی در واقع هر سال بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری داریم و به بیان دیگر دائماً از بانک چک بی محل می‌کشیم! ولی بر این اعتقادم مهم‌ترین شاخص‌ها در این حوزه‌ها بحث مدیریت است، مدیریت شایسته منسجم از جنسی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند لازم است؛ ما در این حوزه نیاز به یک مدیریت جهادی داریم و این مدیریت، بار فرهنگی دارد. چرا که تا زمانی که فرهنگ و فرهنگ‌سازی نباشد فرمول‌های اقتصادی نمی‌تواند مکمل باشد تا خروجی لازم را داشته باشد.

در دو دهه پیش از این‌، که نه سواد کافی داشتم و نه تجربه کاری، فرهنگ جهادی و ارتباطات از این جنس را در دل روستاها لمس کردم. نمی‌دانستم کارهایی را که در دل روستاها به اتفاق همکارانم انجام می‌دهم یک ارتباط و رابطه معنوی با کشاورزان، دامداران، باغداران و... از جنس امروزه آن یعنی روابط عمومی را با شوق و ایثار رقم می‌زنیم.

صحنه‌های زیبایی که هموراه به یادگار خواهد ماند، آن زمان از تلفن همراه و فناوری‌های وابسته به آن خبری نبود، روابط عمومی الکترونیک مفهومی حداقل برای من بی‌سواد نداشت، هرچه بود عشق بود و علاقه. سفره نان یک روستایی در روستای مهرزمین که صبح‌گاهان برای کلاس آموزشی و ترویجی میزبانمان بود، بوی عطر عاشقی در این سفره می‌پیچید، تکه نان و پنیری به همین سادگی! و در پایان کلاس دعای عاقبت به خیری روستاییانی که به شوق آموختن، سر از پا نمی‌شناختند. صحنه دل‌انگیز عدم قبول رئیس سازمان جهادی که به هنگام افتتاح پروژه ای در یکی از روستاهای بخش گازران، راضی به قربانی کردن گوسفندی نبود و می‌گفت ما وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. این گوسفند سرمایه توست و ما راضی به این نیستیم. نوشیدن شیر دوشیده تنها دام یک پیرزن روستایی به هنگام پذیرایی در روستا خستگی را از جانمان می‌زدود، چرا که در طبق اخلاص به ما هدیه می‌شد. برپایی کلاس آموزشی پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد روستای خوش‌ییلاق با عطر نیایش و دعا آمیخته می‌شد و چه برکتی پیدا می‌کرد این کلاس‌ها و چه محصولی می‌داد این کاشتن‌های علم و دانایی و از این مثال‌ها بسیار است.

روابط عمومی از همین جاها متولد می‌شد و حاصلش به بار می‌نشست، "همه با هم" زیباترین آیین و شعار همدلی و وحدت است، همه با هم زیربنای ارتباطات است، در عرصه کشاورزی و زیربخش‌های آن جنس ارتباطات با شعار "همه با هم" کالایی پربها و بی‌نظیر است. تا زمانی که در این عرصه صادقانه تلاش کنیم و در جهت کسب رضای خدا به روستاییان خدمت کنیم موفقیم و ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند بازتابش زحمات گرانسنگ تولیدکنندگان و بهره‌برداران در اقصی‌نقاط کشور را منعکس کند.



خلاصه کلام اینکه، عطر ناب عاشقی دارد این "با هم بودن و همه با هم بودن". هفته بزرگداشت ارتباطات و روابط عمومی بر تلاشگران این عرصه در پهنه سرزمین‌مان ایران عزیز مبارک‌باد.



ارتباط در سراسر کشور با بندگان خدا و خدمتگذاری به آنان به‌ویژه روستاییان عزیز کشورمان توفیقی الهی است که با زحمات همکاران روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی در سراسر کشور رضای خداوند مهربان را به دنبال خواهد داشت و همواره چنین بادا.
کد خبر علیرضا کیهان پور به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =