همزمان با روز عید سعید فطر، فصل صید میگو در آب‌های استان بوشهر آغاز شده است و بیش از 10 هزار نفر از صیادان استان بوشهر با استفاده از شناورهای مختلف برای صید میگو به دریا رفته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر با داشتن بیشترین طول ساحل با خلیج فارس به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در صید آبزیان در کشور مطرح است و سالانه بخش زیادی از آبزیان مصرفی کشور در استان بوشهر صید می‌شود و البته بخش زیادی از ابزیان به ویژه میگو نیز به صورت پرورشی در استان بوشهر تولید می شود.

میگو به عنوان یکی از با ارزش‌ترین مواد غذایی است که گونه‌ای از سخت پوستان آبزی است که در بیشتر آبهای جهان اعم از آب شور و آب شیرین یافت می‌شود و در آب‌های استان بوشهر این آبزی به وفور یافت می‌شود.

بخش عمده میگو پرروشی کشور در استان بوشهر تولید می شود و بر اساس آمار ارائه شده توسط مسئولان، بیش از 70 درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و در بخش صید نیز استان بوشهر سهم بسیار مهمی در میگوی صید کشور دارد.

فصل برداشت میگو در آب‌های سرزمینی استان بوشهر آغاز شده است و تعداد زیادی از صیادان بوشهری که ماه‌ها منتظر فرا رسیدن چنین روزی بوده‌اند، قایق‌ها و لنج‌های خود را راهی دریا کرده‌اند تا از این سفره الهی برداشت کنند.

یکی از صیادان میگو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما صیادان همواره روزی خدا را از خداوند متعال می‌طلبیم و امروز نیز راهی دریا می‌شویم و امیدواریم بتوانیم دست پر از این سفر صیادی برگردیم.

ماهینی اضافه کرد: سفر صیادی ما سه روز به طول می‌انجامد و با توجه به بررسی‌های کارشناسان امسال امیدواریم صیدی پربارتر از گذشته داشته باشیم.



 ده هزار صیاد استان بوشهر برای صید میگو عازم دریا می‌شوند

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر نقش بسیار مهمی در تامین میگوی کشور دارد و طی تابستان سال گذشته دو هزار و 500 تن میگو در استان بوشهر صید شد.

عبدالحسن تنگستانی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از صیادن استان بوشهر برای صید میگو عازم دریا می‌شوند، تصریح کرد: آغاز صید میگو در آب‌های استان بوشهر برای قایق‌ها از ساعت 9 صبح روز هفتم مردادماه و برای دیگر شناورها از نهم مردادماه بوده است.

وی با اشاره به صدور مجوز صید میگو برای یک هزار قایق صیادی در بوشهر اضافه کرد: بیش از 10 هزار صیاد در استان بوشهر برای صید میگو عازم دریا می‌شوند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با اشاره به ممنوعیت صید در اطراف رودخانه موند، ساحل هلیله و رودحله، بیان داشت: مناطق یاد شده از مناطق ممنوعه صید هستند و همچنین از فعالیت شناورهای تفریحی و بدون هویت در مدت فصل صید میگو ممانعت می‌شود.

وی در ادامه به وزش بادهای شدید در روزهای اخیر در آب‌های استان بوشهر اشاره کردو خاطرنشان ساخت: وزش این بادها سبب شده است تا قایق‌های صیادی نتواند عازم دریا شوند و با توجه به کاهش ذخائر میگو، صید برای کشتی‌های صیادی ممنوع شده است.

کاهش میزان ذخایر صیدگاه‌ها

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صید میگو از دو روز پیش در آب‌‌های استان بوشهر آغاز شده است و یک‌هزار قایق صیادی و 500 لنج برای صید میگو در آب‌های خلیج فارس صادر شده است.

حسین بهمنیاری با بیان اینکه در سال جاری وضعیت صید برای قایق‌های صیادی مناسب نیست، تصریح کرد: عمق 20 تا 30 متر بهترین عمق دریا برای صید میگو است که قایق‌های صیادی توان صید در این عمق را ندارند و لنج‌ها می‌توانند در این عمق صید کنند.

وی با اشاره به مهیا شدن همه اسکله‌های استان بوشهر برای ارائه خدمات به صیادان و تخلیه صید میگو، افزود: صید صیادان بوشهر امسال در بازار بوشهر ارائه می‌شود میگوی دریایی بوشهر امسال صادر نخواهد شد و برای خریداران استان ارائه می‌شود.



 مدیرکل شیلات استان بوشهر به میزان کاهش ذخیره میگوی دریایی در آب‌های استان بوشهر اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به نتیجه تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده میزان ذخائر میگو 50 درصد کمتر از سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه کشتی‌های صیادی برای صید عازم دریا نمی‌شوند، خاطرنشان ساخت: شناورهای سنتی و لنج‌ها بین یک تا چهار روز و قایق‌ها نیز یک روز برای هر سفر صیادی در فصل صید میگو زمان دارند.

بهمنیاری تاکید کرد: صدمات جبران ناپذیر صید قاچاق و غیرمجاز برخی افراد سودجو در سال‌های گذشته باعث شده است تا هم اکنون شاهد کاهش زیستگاه‌های میگو باشیم که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد رفع این مشکلات و افزایش ذهایر صیدگاه‌ها باشیم.

لزوم جلوگیری از صید غیر مجاز آبزیان

یکی از مهمترین مشکلاتی که امسال صیادان استان بوشهر با آن روبرو هستند، کاهش ذخایر صیدگاه‌های استان است که متاسفانه نتیجه صدمات جبران ناپذیر صید قاچاق و غیرمجاز برخی افراد سودجو است که در طول سال به روش‌های غیر مجاز و ممنوعه صید می‌کنند.

میگو در کف دریا زیست می‌کنند و تنها راه صید این آبزی همین روش کف روب یا ترال است و صید میگو به صورت صید ترال یا کف‌روب صدمات جبران ناپذیری به ذخیرگاه و زیستگاه‌های آبزیان در خلیج فارس می‌زند تنها در فصل صید میگو صیادان مجاز به استفاده از این روش صید دارند.

معاون صیادی و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر بر لزوم فرهنگ‌سازی و برخوردهای قانونی برای حفظ ذخائر آبزیان و کاهش صیدهای غیر مجاز تاکید کرد و افزود: از اولویت‌های بخش صید و صیادی پیشگیری از صید غیرمجاز است و انجام گشت‌های مختلف نقش بسیار مهمی در این زمینه خواهد داشت.

عبدالحسن تنگستانی ادامه داد: باید تلاش بیشتری برای حفظ ذخایر آبزیان صورت بگیرد و همه تهدیدهایی که برای آبزیان خطرآفرین است و زیست‌گاه‌های آنها را با خطر روبرو می‌کند، باید شناسایی و با متخلفان برخورد شود.

وی با اشاره به ممنوعیت فعالیت شناورهای تفریحی و بدون هویت درمدت فصل صید میگو، اضافه کرد: برخوردهای لازم از سوی پاسگاه‌های دریابانی با متخلفان صورت می‌گیرد.

معاون صیادی و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با تاکید بر لزوم دقت صیادان برای کاهش صید ضمنی و جلوگیری از صید آبزیان نابالغ، ادامه داد: برخی از مناطق در آب‌های استان نیز به عنوان مناطق ممنوعه معرفی شده‌اند که صید در این مناطق ممنوع است.
کد خبر آغاز تکاپوی 10 هزار صیاد بوشهری برای صید میگو لزوم جلوگیری از صید آبزیان نابالغ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =