۰ نفر
۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
عضو خانه کشاورز رودان (قطب تولید لیموترش) نسبت به حذف درختان لیموترش هشدار داد و گفت: به دلیل مزمن شدن بیماری جارؤک جادوگر لیموترش، تولید این محصول کاهش و قیمت آن افزایش یافته است.

سید مجید سادات‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که لیموترش کیلویی 4000 تومان در باغ فروخته می‌شود، گفت: این درحالی است که این محصول در بازار مصرف به علت وجود واسطه‌ها کیلویی 7000 تا 9000 تومان فروخته می‌شود.

وی میزان برداشت لیموترش را در هر هکتار 30 هزار کیلوگرم عنوان و پیش‌بینی کرد: قطعا به دلیل وجود بیماری جارؤک جادوگر روز به روز با کاهش تولید این محصول مواجه خواهیم بود.

هشدار نسبت به حذف درختان لیموترش


نایب رییس سابق خانه کشاورز رودان با بیان این‌که این بیماری موجب شده 80 درصد باغدار‌ها از کشت لیموترش منصرف شوند و درخت‌ها را به لیموشیرین، انبه و ... تغییر دهند، گفت: اگر این بیماری از باغ‌های لیموترش برداشته شود میزان تولید 10 برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که تاکنون وزارت جهاد کشاورزی راهی را برای مقابله با این بیماری در نظر نگرفته است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید با استخدام تعدادی کارشناس از خارج کشور، راه‌های مقابله با این بیماری را پیدا و آن را ریشه‌کن کند.

واردات 100 هزار تن لیموترش در سال

سادات‌نژاد ادامه داد: نه تنها صادرات لیموترش نداریم بلکه سالانه حدود 100 هزار تن از این محصول وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: در خرداد‌ و تیرماه پوست لیموترش ضخیم می‌شود اما در مرداد‌ماه زمانی که پوست لیموترش نازک شده طی فرآیندی آن را خشک و به لیموعمانی تبدیل می‌کنند.

هر 30 کیلوگرم لیمو ترش معادل 5 کیلوگرم لیمو عمانی

سادات‌نژاد میزان تولید لیموعمانی را وابسته به لیموترش عنوان و اظهار کرد: از هر 30 کیلوگرم لیموترش پنج کیلوگرم لیموعمانی حاصل می‌شود.

نایب سابق رییس خانه کشاورز رودان با بیان این‌که میزان تولید لیموعمانی با تقاضای بازار همخوانی دارد، گفت: در بخش لیموعمانی هیچ وارداتی صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی قیمت لیموعمانی کیلویی 15 هزار تومان است.
کد خبر لیموترش بیمار در آستانه حذف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =