گاهی در بازار هندوانه‌هایی به چشم می‌خورند که برخلاف اندازه بزرگ، طعم آنها شیرین نیست این امر نیز ناشی از آن است که تولیدکنندگان به منظور افزایش سود بیشتر و در اختیار گرفتن بازار در سیستم رشد طبیعی هندوانه دخالت می‌کنند و با کودهای شیمیایی و آب زیاد موجب افزایش سایز و رنگ قرمز غیر طبیعی هندوانه می‌شوند.

مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که هندوانه میوه‌ای با واریته‌های متفاوت است، گفت: بسیاری از تولید‌کنندگان هندوانه برای به دست آوردن سود بیشتر در سیستم رشد طبیعی هندوانه دخالت‌هایی می‌کنند که تنها موجب افزایش کیفیت ظاهری هندوانه می‌شود اما از نظر ارزش غذایی غنی نیست.

وی ادامه داد: در زمین‌های صیفی‌کاری باید به تنظیم آب و خاک کشتزار هندوانه توجه ویژه‌ای شود اما به دلیل این‌که آب زیاد موجب بزرگ‌شدن بیش از حد هندوانه می‌شود تولید‌کنندگان به این موضوع توجهی ندارند.

هندوانه‌های بزرگ معمولا شیرین نیستند!

شادلو با بیان این‌که هندوانه‌های بزرگ معمولا شیرین نیستند، اظهار کرد: بزرگ‌ شدن زیاد هندوانه موجب می‌شود که پوست، تحمل حجم داخلی را نداشته باشد و موجب ترکیدگی هندوانه شود.

رییس اتحادیه باغداران با بیان این‌که ترکیدن هندوانه موجب تحمیل ضرر‌ و زیان به صیفی‌کاران می‌شود، گفت: باید این موضوع توسط کشاورزان مدیریت شود و هندوانه حالت طبیعی داشته باشد.

وی اظهار کرد: بحث آب و تغذیه هندوانه جزو مواردی است که موجب افزایش بی‌رویه سایز هندوانه و همچنین خارج کردن آن از طعم واقعی می‌شود.

شادلو با بیان این‌که برای استفاده از کود و سم در تولید هندوانه باید نکات ویژه‌ای را در نظر گرفت، گفت: در زمان ایجاد آفت و بیماری استفاده از سم امری اجباری است اما مصرف کود شیمیایی بی‌رویه تنها موجب خارج شدن هندوانه از حالت طبیعی می‌شود که باید نظارت بیشتری براین امر صورت بگیرد.

راه‌های تشخیص هندوانه با کیفیت

رییس اتحادیه باغداران راه‌های تشخیص هندوانه باکیفیت را در هنگام خرید، داشتن پوست کاملا مسطح، صاف و بدون چروکیدگی عنوان و اظهار کرد: هندوانه خوب هندوانه‌ای است که رنگ آن شفاف و عاری از هرگونه لکه باشد.

وی با بیان این که رنگ هندوانه خوب باید به صورت یکدست باشد، عنوان کرد: پر رنگی و کم‌رنگی رنگ پوست هندوانه دلیلی برای تشخیص کیفیت هندوانه نیست چرا که رنگ پوست هندوانه بسته به نوع آن متفاوت است.

شادلو وزن سنگین هندوانه را عاملی برای بی‌کیفیتی هندوانه عنوان و اظهار کرد: هندوانه باید یک وزن متعادل داشته باشد و زمانی که روی آن ضربه می‌زنیم دست نیز بر اثر ارتعاش داخل هندوانه بلرزد و صدای آرامی از آن به گوش برسد.

رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: صدای بلند ضربه‌زدن به پوسته هندوانه بیانگر پوکی داخل هندوانه است.

وی در خصوص رنگ داخلی هندوانه گفت: رنگ داخل هندوانه هرچه به رنگ صورتی نزدیک‌تر باشد شیرین‌تر و طبیعی‌تر است چرا که قرمزی هندوانه به معنای ایجاد تغییراتی روی طبیعت رشد هندوانه است.
کد خبر هندوانه های قرمز طبیعی هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    2 0
    خودش (آقای شادلو)هم نمی تونه هندونه خوب انتخاب کنه میگی نه ببرش براتون هندوانه بخره