دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از راهکارهای تحقق اقتصادی مقاومتی دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنم دولت بخشی از منابع صندوق توسعه ملی را صرف توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی‌های غیرفسیلی و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی کند.

محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نقش بخش صنعت و تولید کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان تامین انرژی موردنیاز کشور را برای آینده تضمین کرد. در آلمان با وجود اینکه این کشور از آفتاب و نور خورشید زیادی برخوردار نیست اما روی همان مقدار انرژی نیز که دریافت می‌کند سرمایه‌گذاری کرده و بخش قابل توجهی از انرژی موردنیاز خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند.

او با اشاره به اینکه دولت می‌تواند روی صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده و سپس پول خود را از محل خرید انرژی تولید شده بازگرداند، گفت: به عنوان مثال باید به مردم بابت خرید سلول‌های خورشیدی و نصب آنها روی پشت بام منازلشان تسهیلات و یارانه داده شود تا علاوه بر اینکه مردم بتوانند بخشی از انرژی موردنیاز در منازل خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کنند، دولت نیز بخشی از این انرژی را از مردم بگیرد تا به این ترتیب سرمایه دولت بعد از مدتی بازگردد.

مرتضوی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی زمانی موفق می‌شود که بتوانیم از حداقل امکانات حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم، افزود: پیشنهاد می‌کنم وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی حوزه انرژی از کشورهای موفق در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر الگوبرداری کرده و تولید و مصرف این نوع انرژی‌ها را در کشور توسعه دهد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: نباید فقط در شرایط جنگ و تحریم به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم. در همین دوره رکود کشورهایی مانند آلمان که نگاه به درون داشتند توانستند فارغ از سایر نقاط دنیا موفق عمل کنند و کمترین میزان رکود را نیز داشتند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که ضرورتا اقتصاد مقاومتی به معنای بستن مرزهای کشور به روی دیگران نیست. ما سرانجام به سازمان جهانی تجارت ملحق شده و جهانی می‌شویم اما باید با اتکا به نیروها و منابع داخلی جهانی شویم.

این فعال صنعتی با بیان اینکه در صورت شفاف‌سازی در اقتصاد کشور شاهد اتفاقاتی مانند گم شدن پول نفت و سردرآوردن این پول از جیب امثال بابک زنجانی و مه‌آفرید نخواهیم بود، اظهار کرد: افزایش هزینه‌های ناشی از بدرفتاری‌های سیاسی را بخش تولید و توزیع کشور به دوش می‌کشند. ما باید سر میز سیاست به همه لبخند بزنیم اما اتکای ما به داخل باشد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: معنی اقتصاد مقاومتی این است که تا آخرین ثانیه سر کارمان باشیم و برای افزایش بهره‌وری در حوزه تولید تلاش کنیم. ما نباید ارز و نفت کشورمان را از بین ببریم. در همین حال باید برای پر کردن ظرفیت‌های خالی در صنایع مختلف کشور تلاش کنیم. به عنوان مثال در صنعت پلاستیک دو میلیون تن ظرفیت خالی داریم و هر تن تولید در این صنعت 1000 دلار برای این مملکت درآمد می‌آورد که باعث اشتغال‌زایی فراوانی نیز می‌شود.
کد خبر مرتضوی اقتصاد مقاومتی به معنی بستن مرزها نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =