دولت مانند سال گذشته، لایحه بودجه را به موقع به مجلس برد. درست برعکس دولت نهم و دهم. در دومین لایحه بودجه دولت یازدهم اتفاق های زیادی افتاده است. از جمله اینکه وزارت بهداشت و درمان و وزارت ورزش و جوانان افزایش 70 و 50 درصدی داشته اند که این موضوع نشان از توجه دولت به این بخش ها دارد. از طرفی هم بخش کشاورزی افزایش 9 درصدی را قرار است تجربه کند. درباره لایحه بودجه 94 و بودجه وزارت جهاد کشاورزی با محمدرضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت،معدن و تجارت ایران گفتگو کردیم. مرتضوی می گوید: «دولت بودجه تنها با 4 درصد افزایش و خیلی واقع بینانه تنظیم کرده. چرا که فقط دولت هایی که دیدگاه های پوپولیستی و عوام فریبانه دارند بودجه های خیلی متورم را تنظیم می کنند.»

*دومین لایحه بودجه دولت یازدهم را چطور ارزیابی می کنید؟

دولت تعهدات خودش را در مورد مدیریت و تمرکز روی بودجه و بیشتر نکردن پایه پولی رعایت کرده است. در لایحه مشخص است که دولت تمام شرایط اقتصادی کشور را به صورت واقع بینانه تحلیل کرده است. البته در مورد نفت و پیش بینی 72 دلاری اش، کمی سختگیرانه برخورد می شود و بعضی کارشناسان می گویند با توجه به شرایطی که به وجود امده شاید این میزان محقق نشود.

*در مورد ارز 2850 تومانی چه نظری دارید؟

نرخ ارز دولتی 2850 تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به نرخ تورم، قاعدتا پیش بینی می شد تا دولت ارز 2500 تومانی را حداقل 15 درصد افزایش دهد، با این حساب من گمان می کنم که در این قیمت، این میزان افزایش دیده شده است. یعنی دولت برای پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت مصنوعی اقدامی انجام نداده و این نرخ واقع بینانه بوده است. البته واکنش بازار به این قیمت و افزایش آن بیشتر ناشی از برخورد های هیجانی است، اما به هرحال، بازار هم میخواهد فاصله خودش با نرخ بودجه ای را حفظ کند. از طرفی، به عقیده من اگر در سال آتی، مذاکرات درست پیش برود و سوئیفت بانکی ایران باز شود، 2850 تومان نرخ ارز تک نرخی خواهد بود.

*واقعا به نظر شما، قیمت تک نرخی ارز همین 2850 تومان خواهد بود؟

من فکر می کنم اگر شرایط درست پیش رود و تحریم ها و مهمترین آن یعنی سوئیفت ها برداشته شود، این امر محقق می شود. چرا که اگر تحریم های سوئیفت برداشته شود، کشور می تواند به مراودات بین بانکی و بین المللی دست پیدا کند. اما اگر تحریم ها برداشته نشود و سوئیفت باز نشود، بعید می دانم که نرخ ارز از 3400 تومان در بازار پایین بیاید. کمااینکه شاید به مقداری هم شاهد بالا رفتن آن باشیم. اما عقیده من این است که مذاکرات در راه درست پیش می رود و حتما و قطعا پیش از موعد هفت ماه دولت برای پایان دادن به تحریم ناعادلانه کارهای بزرگی انجام می دهد. حداقل امیدوارم این اتفاق بیوفتد. همین الان بخشی از عرضه و تقاضای ارز در بازار کشور از طریق کانال های غیررسمی انجام می شود. اما اگر سوئیفت باز و مراودات تسهیل شود، مشکل حل خواهد شد. از طرف دیگر، موضوعاتی که من فکر می کنم باید به آنها توجه شود، موضوع قاچاق کالا به ایران است. تا زمانی که قاچاق گسترده به ایران و به نام صنعت قاچاق وجود دارد، تقاضا برای ارز در بازار هم باقی خواهد ماند. اما وقتی مراوادات بین بانکی، حل و رفت و امد کالا هم آسان شود، قاچاق منزوی تر خواهد شد و تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.

* چه مزیتی برای بودجه 94 به نظرتان می رسد؟

لایحه بودجه به موقع، منضبط بود و آهنگ درستی دارد. در بخش یارانه مشخص است دولت می خواهد یارانه نان را کم کند. علی رغم اینکه قیمت خرید گندم در سال آتی افزایش پیدا می کند اما دولت یارانه نان را کاهش داده، این موضوع نشان دهنده این است که دولت به سمت آزادسازی قیمت ها و طبیعی کردن آنها قدم برمی دارد. البته درست است که گفته می شود اقتصاد با مکانیزم عرضه و تقاضا باید کنترل شود اما چون ایران در وضعیت تحریم به سر می برد و اقتصادش آسیب پذیر است، پس دخالت های دولت نمی تواند غیرعقلایی و غیرمنطقی باشد. چرا که در شرایط عادی به سر نمی بریم. به هرحال، من از اینکه بودجه به موقع تقدیم مجلس شده خیلی خوشحال هستم و از اینکه دولت بودجه را خیلی واقع بینانه تنها با 4 درصد افزایش تنظیم کرده، خوشحال هستم. چرا که فقط دولت هایی که دیدگاه های پوپولیستی و عوام فریبانه دارند بودجه های خیلی متورم را تنظیم می کنند. به این ترتیب زمانی که دولت این بودجه را با این میزان افزایش تنظیم کرده پس می تواند آن را اجرا کند. حتی من معتقدم که اگر قیمت نفت هم کاهش پیدا کند، با توجه به افزایش تولید آن در کشور، مشکلی برای بودجه ایجاد نخواهد شد. ممکن است الان نرخ نفت در بودجه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده باشد اما ما باید توجه داشته باشیم که فروش آن افزایش پیدا کرده و کمیت آن رشد داشته است. بنابراین فکر می کنم این بودجه قابل اجراست. ان شاءالله متمم بودجه به واسطه برداشته شدن تحریم ها و افزایش درآمد های کشور، بهتر هم خواهد شد.

*بودجه بخش کشاورزی را چگونه می بینید؟

اگر چنانچه این افزایش 9 درصدی بخش کشاورزی تحقق پیدا کند، می تواند کمک بزرگی به توسعه زراعت داشته باشد. البته این مهم منوط به این است که این افزایش مربوط به حوزه های ستادی نباشد و تنها در قسمت های بهبود وضعیت آبیاری و زمین های زراعی هزینه شود. اگر اینگونه شود قطعا یک دگرگونی هم در مصرف آب و هم میزان بازدهی در هکتار ایجاد خواهد شد.

کد خبر b89dd5ec3d5247b08671c373ae28bb06

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =