به اشخاصی که کالاهای کشاورزی را بدون پروانه وزارت جهاد کشاورزی وارد کنند، اخطار می‌شود که حداکثر ظرف مدت یک ماه به خارج از کشور برگردانند و گرنه با حضور نماینده سازمان حفظ نباتات در گمرک معدوم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان توسعه تجارت ایران، به تازگی مقررات صادرات و واردات سال 1393 را با اصلاحات منتشر کرده است.

بخشی از قوانین بازنگری شده در حوزه کشاورزی به شرح زیر است:

1- مواد 11 و 17 مستخرجه از قانون حفظ نباتات مصوب اردیبهشت ماه 1346

ماده 11- وارد کردن بذر - پیاز - قلمه - پیوند- ریشه - میوه - نهال و تخم نباتات و به طور کلی هرگونه نباتات و قسمت‌های نباتی به کشور مستلزم تحصیل پروانه قبلی از وزارت جهاد کشاورزی است.

به اشخاصی که بدون پروانه اجناس مزبور را وارد کنند، اخطار می‌شود که حداکثر ظرف مدت یک ماه به خارج از کشور برگردانند و الا با حضور نماینده سازمان حفظ نباتات در گمرک معدوم خواهد شد.

ماده 17- ورود و ساخت و تبدیل و بسته‌بندی و توزیع صدور کلیه سموم دفع آفات و بیماری‌های نباتی و هورمون‌های نباتی و علف کش‌ها محتاج اخذ پروانه از طرف وزارت جهاد کشاورزی است.

ماده 9 آئین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات

ماده 9- برای جلوگیری از ورود و سرایت آفات و بیماری‌های خطرناک نباتی سازمان حفط نباتات از صدور پروانه مواد مشروحه در زیر خودداری خواهد کرد.

1- پنبه (تخم،وش، پنبه محلوج و کلیه قسمتهای مختلف این نبات)

2- انواع سیب‌زمینی

3- انواع بذر

4- شلتوک

5- نهال، قلمه و پیوند انواع اشجار میوه

7- نهال، قلمه و میوه زیتون

8- نهال و قلمه مو

9- قلمه نیشکر

10- نهال انواع سوزنی برگ‌ها

11- نهال موز و انبه و آواکادو

12- نشاء توت فرنگی

13- بذور کنف، کاهو، ذرت خوشه‌ای ، لوبیا، سوژا و یونجه

14- بذور توتون و تنباکو

15- انواع حشرات زنده و قارچ‌ها و باکتری‌های مضره

16- انواع میوه و مرکبات

توضیح: چنانچه ورود هریک از اقلام فوق‌الذکر ضرورت داشته باشد باید با توجه به مفاد تبصره‌های این ماده نسبت به کسب مجوز لازم اقدام گردد.

2- ماده 16 مستخرجه از قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب تیرماه 1346

از تاریخ تصویب این قانون ترخیص مواد غذائی یا بهداشتی یا آرایشی از گمرک به هر شکل و کیفیت به منظور بازرگانی یا تبلیغاتی با رعایت مقررات عمومی علاوه بر دارا بودن گواهی بهداشتی و قابلیت مصرف از کشور مبدأ مستلزم تحصیل پروانه ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و وارد کننده نیز مکلف است برای تحصیل پروانه مزبور فرمول مواد و همچنین موادی که برای نگاهداری به آنها اضافه شده به وزارت بهداشت تسلیم نماید.

3- ماده 7 مستخرجه از قانون دامپزشکی کشور مصوب سال 1350

ماده 7- ورود و صدور هر نوع دام زنده - تخم مرغ نطفه‌دار- اسپرم دام- فرآورده‌های خام دامی - داروها و واکسن‌ها و سرم‌ها و مواد بیولوژیکی و مواد ضدعفونی و سموم دامپزشکی و مواد غذایی متراکم و مکمل‌های غذای دام و داروهایی که برای ساختن مواد نامبرده مورد نیاز است باید با موافت وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.

*قانون معافیت صادرات کالا و خدمات از پرداخت عوارض

1- ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون، صادرات کالا و خدمات از پرداخت هرگونه عوارض معاف است و هیچ یک از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و شوراهای محلی، استانی و کشوری که بر طبق قوانین و مقررات حق وضع و اخذ عوارض را دارند، مجاز نیستند از کالاها و خدماتی که صادر می‌شوند عوارض اخذ نمایند یا مجوز اخذ آن را صادر کنند.

تبصره 1- آئین نامه اجرایی این قانون به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف مدت دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره 2- مرجع تأیید کالاها و خدمات یاد شده، گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

تبصره3- از تاریخ تصویب این قانون، کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می‌شود.

تبصره 1- فهرست کالاهای نفتی ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط شورای اقتصاد تعیین می‌گردد.

5- ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1389.4.23

ماده 16ـ از تاریخ تصویب این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی قبل از واردات کالاها و یا محصولات بخش کشاورزی (اعم از خام و یا فرآوری شده) و یا مواد اولیه غذایی مورد نیاز صنایع غذایی و تبدیی موظفند از وزارت جهاد کشاورزی مجوز لازم را اخذ نمایند. همچنین دولت مکلف است به منظور حمایت از تولیدات داخل برای واردات کلیه کالاها و محصولات بخش کشاورزی تعرفه موثر وضع نماید به گونه‌ای که نرخ مبادله همواره به نفع تولید کننده داخلی باشد.

تبصره 1- واردات نهاده‌های تولید بخش کشاورزی (از قبیل بذر، نهال، کود و سم) با هماهنگی و اخذ مجوز وزارت جهاد کشاورزی از اعمال تعرفه موثر مستثنی می‌باشد.

تبصره 2- مسئولیت انتخاب ابزار تعرفه‌ای، تعیین سهمیه مقداری، زمان ورود و مقدار تعرفه برای کالاهای کشاورزی و فراورده‌های غذایی با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.
کد خبر مقررات صادرات و واردات محصولات کشاورزی وارداتی بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی معدوم می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =