۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
در یک خبر تازه و خوب برای سلامت مردم ایران منابع هندی اعلام کردند به دلیل اصرار مسوولان ذیربط ایرانی برای تاییدیه گواهی بهداشتی و کنترل کیفیت، صادرات برنج باسماتی به کشورمان کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، برخی مطبوعات هند روز جمعه تایید کردند که ایران به عنوان بزرگترین وارد کننده برنج باسماتی محدودیت هایی را بر سرراه صادرات این محصول ایجاد کرده است.

گزارش ها می افزاید، تهران اصرار دارد که صادرکنندگان برنج باسماتی هند که در بین آنان دلالان ایرانی نیز دیده می شوند بایست گواهی تاییدیه بهداشتی از سازمان های کنترل کیفیت داشته باشند.

روزنامه فایننشال اکسپرس دراین رابطه افزود: صادرات برنج باسماتی از ماه ژانویه امسال به ایران به شدت کاهش یافته است.

براساس آمار انجمن صادرکنندگان برنج هند، میزان صادرات از 130 هزارتن درماه ژانویه به 89 هزار تن در ماه فوریه و به 55 هزار تن در ماه مارس کاهش یافته است.

رییس سابق انجمن صادرکنندگان برنج هند گفت، از ابتدای سال 2014 دولت ایران درخواست مجموعه ای از اسناد مربوط به روش های نظارت کشاورزی مانند ایزو 22000 که به بحث مدیریت ایمنی مواد غذایی و بسته بندی می پردازد، داده است .

علاوه براین صدور گواهینامه اصلاح ژنتیکی ˈسطح قابل قبول ˈ آرسنیک موجود در برنج از 150 پی پی ام (قسمت در میلیون) به 120 پی پی ام تجدید نظر و از صادرکنندگان هندی خواسته شده تا با قرار دادن برچسب در هر بسته از محموله ها، قابلیت ردیابی کنترل کیفیت را فراهم آورند .

هندی ها می گویند دریافت این گواهینامه ها از سازمان های متعدد وقت گیر است و نیاز به زمان دارد.

رییس سابق انجمن صادر کنندگان برنج باسماتی، افزود: صادرات محموله های برنج به ایران به احتمال زیاد در سال جاری کاهش خواهد یافت.

وی با این حال تصریح کرد که هندی ها در حال انجام اقدامات لازم برای کاهش میزان سم آرسنیک موجود در برنج با آموزش به کشاورزان علاوه بر آموزش صادرکنندگان در مورد حفظ و رعایت هنجارهای کیفیت دقیق هستند.
کد خبر یک خبر خوب صادرات برنج هند کاهش یافت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =