رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: مصرف بیش از90درصدی آّب در بخش کشاورزی واقعیت ندارد و نباید هدر رفت آب در این بخش را به گردان کشاورزان انداخت بلکه بخش مهمی از آب خروجی سدها به دلیل کم کاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و اجرای ناقص کانال‌ها در خروجی سدها تلف می‌شود.

حامد واحدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی فارس با انتقاد از اینکه به دلیل نبود آمار دقیق در بخش کشاورزی همواره گفته می‌شود که بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم غیر کارشناسی است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نباید از خروجی آّب سدها محاسبه شود بلکه معیار محاسبه واقعی باید از سر مزارع، باغات و استخرها محاسبه شود.

واحدی گفت: بخش مهمی از آب خروجی سدها به دلیل کم کاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و  اجرای ناقص کانال‌های یک و دو خروجی سدها توسط وزارت نیرو و عدم اجرای کانال‌های 3 و 4 توسط وزارت جهاد کشاورزی تلف می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران به این نکته هم اشاره کرد که به دلیل نبود کانال کشی‌های مناسب آب سهم بخش کشاورزی از طریق جذب سطحی، تبخیر یا مسیرهای انحرافی به هدر می‌رود اما این نابسامانی‌ها در بخش مدیریت آب بر گردن کشاورزان انداخته می‌شود در حالی که کشاورزان هیچ نقشی در این زمینه ندارند و به جای مطرح کردن اینگونه حرف باید به فکر آموزش بخش کشاورزی برای استفاده بهینه از آبیاری نوین و در اختیار قراردادن تجهیزات در این زمینه کرد.

واحدی  تامین زیر ساخت‌ها در بخش کشاورزی را از جمله وظایف دولت دانست که در نهایت نفع آن به خود دولت برمی‌گردد و گفت: تا زمانی که کشاورزی ایران از وضعیت معیشتی به سمت کشاورزی اقتصادی پیش نرود بخش خصوصی عملاً تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش کشاوری نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: دولت به جای تزریق مسکن‌های مقطعی در بخش کشاورزی باید با یک برنامه ریزی کلان و بلند مدت مشکلات ریشه‌ای و ساختاری بخش کشاورزی را برطرف کند.

به گزارش فارس،‌ با مطرح شدن نسخه اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات غیرنفتی و رغبت کشورهای مانند روسیه و عراق برای خرید محصولات غذایی و کشاورزی ایران این مسئله که ایران با کمبود آب مواجه بوده و 90 درصد آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود مطرح است و همه به دنبال نسخه ای برای کاهش مصرف آب برای تولید محصولات کشاورزی هستند.
کد خبر 011d191378944af0b95336548583a90a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =