از تجار و بازگانان مشهور و خوشنام صنعت روغن نباتی، غلات و علوفه دامی است. در طول فعالیت‌های اقتصادی‌اش به گونه‌ای عمل کرده که امروز نه‌تنها در داخل، بلکه در خارج از کشور نیز نامش بسیار پراتکا و معتبر است.
عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران است و علاوه بر آن ریاست هیات‌مدیره شرکت مجتمع پتروصنعت گامرون و چند مجموعه دیگر را در کارنامه پربارش جای داده است.
به عنوان سرلیست کشاورزی گروه ائتلاف فردا که بسیار به این گروه و آرمان‌هایش اعتقاد دارد در انتخابات حاضر شده و معتقد است کلید بسیاری از معضلات امروز فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در جیب اعضای 40 نفره لیست ائتلاف برای فردا قرار دارد. آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگو با سید حامد واحدی است که با هم می‌خوانیم:

جنابعالی در دوره گذشته با فهرست «کارآفرینان نسل نو» و با حمایت گروه‌های باسابقه‌ای نظیر اتحادیه صنایع نساجی، خانه صنعت ومعدن، سندیکای صنعت برق، انجمن‌های صنفی صنایع غذایی و کنفدراسیون صنعت به اتاق راه یافتید و به نوعی مورد اقبال بخش‌های متعدد بودید که نشان‌دهنده فعالیت چندجانبه و فرابخشی شما است، چگونه در این دوره به «ائتلاف برای فردا» پیوستید؟
«ائتلاف برای فردا» با اعتقاد به اینکه ظرفیت اتاق و تشکل‌های اقتصادی بسیار بالاتر از آن است که به فعل درآمده و به کارگیری بهینه ظرفیت‌های نهفته اتاق پای به میدان گذاشته که به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین مباحث در شرایط فعلی اقتصادی کشور به شمار می‌رود و از سوی دیگر تیمی امتحان پس داده، متخصص و کاربلد در این ائتلاف گرد هم آمده‌اند که از نظر فکری قرابت خاصی با آنها دارم. از این رو از همه اعضای اتاق دعوت می‌کنیم تا با مداقه در عملکرد و ویژگی‌های نامزدهای این دوره و با مقایسه اندیشه‌ها، رفتارها و برنامه‌های گروه‌های مختلف در انتخابات این دوره مشارکت‌کننده و افراد اصلح را برگزینند.

به عنوان یک فعال  اقتصادی جایگاه بخش خصوصی را در اقتصاد کشور تبیین کنید.
با وجود آنکه در یک دهه اخیر، توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی در بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی تبلیغ شده و به رغم آنکه در این سال‌ها حتی نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب نیز با محوریت اقتصاد و حمایت از تولیدات داخلی است، اما بخش خصوصی خیلی بیشتر از آنچه که گفته می‌شود با چالش روبه‌رو است. درواقع چند بخشی بودن چالش‌ها و برنامه‌های بخش خصوصی باعث شده که با وجود حمایت‌های گسترده، هنوز هم گره‌های گشوده نشده‌ای باقی مانده باشد.

اتاق بازرگانی در گشودن این گره‌ها چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟
اصلی‌ترین نهادی که بخش خصوصی در مذاکرات و رایزنی‌های خود می‌تواند به آن تکیه بزند، «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی» است که ساختمان قدیمی آن در خیابان طالقانی، مقر اصلی مدیران کهنه‌کار، تولیدگران و مبتکران اقتصاد، دیپلمات‌های سال‌های دور و نزدیک و سرانجام تعدادی از مدیران جوان است.
صبحانه‌های معروفش را کمتر مسوولی شاید مزه نکرده باشد، آنجا که در کنار نان و پنیر و سبزی و گردو مشکلات را بیان می‌کنندو به دنبال پاسخ می‌گردند.
جلساتی که گاه با لبخند به پایان می‌رسد و گاه با عصبانیت؛ اما آنچه که میان همه حضار مشترک است، دغدغه پیشرفت و اعتلا است. البته پارلمان بخش خصوصی این روزها با چالش‌های جدی مواجه است؛ چالش‌هایی که بیش از آنکه رایزنی با دولت و مجلس بتواند آن را حل کند، چاره‌اندیشی برای بوروکراسی‌های بعضا دست و پا گیر است که می‌تواند به مدیریت وضع موجود کمک کند.

به عنوان یک فعال اقتصادی معتبر چه آنالیزی از فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد دارید؟
بخش خصوصی این روزها دغدغه‌اش جدای از تحریم‌های ناجوانمردانه، نبود قوانین حمایتی است که در مجلس هنوز فکری به حالش نشده است، از اینها که عبور کنیم بانک‌ها قرار دارند که متاسفانه در جایگاه مامور و معذور، تحریم و مشکلات ارزی را دلیلی برای عدم ارتباط تعهدات گیرندگان تسهیلات قبول ندارند و دولت هم که آمار واردات دسته بیل و زین اسبش در سال‌های گذشته به جای حمایت از بخش خصوصی در جای خود قابل تامل بوده است.
حال در چنین فضایی که اقتصاد تا دندان دولتی‌ ما بخش خصوصی را از نفس انداخته کاملا بدیهی است که چشم و امید مدیران اقتصادی از رمق افتاده بخش خصوصی به اتاق بازرگانی باشد و از این رو انتخابات اخیر حایز اهمیت است.

جنابعالی از فعالان اتاق به شمار می‌روید، ممکن است ارزیابی خود را از نحوه فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارایه دهید؟
اتاق باید عضومحور باشد، نه اینکه تنها در مواقع انتخابات به اعضا توجه داشته باشیم. همچنین اتاق باید کمیسیون‌محور باشد. کمیسیون‌های تخصصی نظیر کشاورزی و صنایع غذایی به طور حتم باید از نظریات خانواده بزرگ صنایع غذایی استفاده کنند.
شاهد اجرای قوانینی در اتاق بازرگانی هستیم که برخی از آنها مورد اعتراض فعالان بازرگانی کشور قرار دارد. به عنوان نمونه اخذ یک در هزار فروش نارضایتی‌های بسیاری را ایجاد کرده است. دراین رابطه چه نظری دارید؟
اعتقاد دارم این قانون به هیچ وجه مورد حمایت هیات نمایندگان اتاق نیز قرار ندارد. یکی ازاهداف ائتلاف برای فردا تلاش برای حذف اینگونه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. در تلاش هستیم که در برنامه ششم این قوانین را حذف کنیم. البته حضور پرشور در انتخابات آتی اتاق و ورود افرادی که صدای رسایی داشته باشند می‌تواند اینگونه معضلات را مرتفع سازد. از سوی دیگر معتقد هستیم اتاق امروز به سوی عامل وصول مطالبات دولت شدن هم حرکت کرده که روش درستی نیست، چراکه هر فعال بازرگانی برای تمدید کارت بازرگانی‌اش با دستورالعمل‌هایی نظیر ارایه استعلام دارایی و استعلام بیمه روبه‌رو می‌شود. این درحالیست که وقتی مجموعه‌ای اقتصادی به بیمه بدهی داشته باشد با یک نامه تمام حساب‌هایش مسدود می‌شود، حال چرا یک NGO بخش خصوصی که باید محل حمایت بخش خصوصی باشد را در مقابل بخش خصوصی قرار می‌دهیم، جای سوال بسیار دارد.

با چه انگیزه‌ای دراین دوره از بخش کشاورزی کاندیدا شده‌اید؟
حضور بنده در این دوره انتخابات از بخش کشاورزی بیشتر به واسطه نقش حیاتی است که دراین مقطع بحران آب در کلیه ارکان کشور پدیدار ساخته است. اعتقاد دارم کلید این تهدید بسیار جدی که هنوز آنطور که باید  شاید لمس نشده در بخش کشاورزی قرار دارد. با توجه به گزارش سازمان‌های جهانی ایران در یک گذار 30 ساله خشکسالی قرار گرفته که تازه 6 تا 7 سال آن را سپری کرده‌ایم. در این مقطع اعتقاد دارم در زمینه آب خیلی باید کمربندهایمان را محکم کنیم. اعتقاد دارم وقتی 92 درصد آب کشوردر بخش کشاورزی مصرف می‌شود که به اشکال مختلف تبخیر شده و به هدر می‌رود باید دراین زمینه حرکت‌های انقلابی صورت پذیرد.

جنابعالی به عنوان سرگروه کشاورزی «ائتلاف برای فردا» در انتخابات حاضر شده‌اید. نسبت به اینکه شنیده می‌شود در صنعت غذا چندصدایی وجود دارد چه نظری دارید و به اعتقاد جنابعالی آیا این وضعیت در نتیجه انتخابات تاثیرگذار خواهد بود؟
آن چیزی که واضح است این که همه کاندیداها برای پیروزی ثبت نام کرده‌اند. اعتقاد داریم که وجود هرکدام از کاندیداها می‌تواند در ایفای نقش مسوولیت‌های اجتماعی‌شان تاثیرگذار باشد. البته ما تلاش می‌کنیم که هر 40 کاندیدای حاضر در لیست «ائتلاف برای فردا» وارد اتاق شوند، اما واقعیت این است که همیشه مخلوطی از تمام طیف‌ها وارد هیات نمایندگان اتاق می‌شوند. آن چیزی که بدیهی است آنهایی که شایستگی بیشتر از نظر تجربی، علمی، به روز بودن و ارتباط ویژه داشتن با صنعت دارند، موفق‌تر هستند. در مجلس شورای اسلامی هم وضع به همین گونه است، هیچ گاه یک لیست واحد برنده انتخابات نمی‌شود.

چه نظری نسبت به این شائبه که اعلام می‌شود «ائتلاف برای فردا» با اهداف سیاسی شکل گرفته، دارید؟
به هیچ وجه اینگونه نیست. این ائتلاف از تمام صنوف عضو دارد و هیچ فرد دولتی در این ائتلاف حضور ندارد. معتقد هستیم ائتلاف برای فردا تنها لیستی است که تشکل‌ها می‌توانند بر آن تکیه بزنند. از صنعت غذا و کشاورزی، انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، صنعت سیمان، دارو، حمل و نقل، گردشگری، بانکداری و ... دراین ائتلاف جمع شده‌اند و یک تشکل همه جانبه‌نگر ایجاد شده است.

در رابطه با لیست 6 نفره صنایع غذایی و کشاورزی این ائتلاف برخی‌ها معتقدند که این لیست جامع نیست، در این رابطه چه نظری دارید؟
بایددر نظر داشت که برخی از بزرگان صنعت غذا از گذشته در لیست‌های دیگر حاضر هستند و قول و قرارهای خودشان را دارند، در غیر اینصورت از حضور همه بزرگان صنعت غذا در ائتلاف برای فردا استقبال می‌کنیم.

نسبت به حضور برخی سرلیست‌ها در انتخابات بخش کشاورزی چه نظری دارید؟
امسال نخستین سالی است که 6 کرسی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است و از سوی دیگر بخش کشاورزی تنها کرسی‌هایی بود که کاندیداها باید برای حضور در آن دلیل ارایه می‌کردند، یعنی اگر سرلیست‌ها وارد انتخابات برای تصاحب 6 کرسی بخش کشاورزی شده‌اند، قطعا ارتباطی با این بخش داشته‌اند.

برخی معتقدند که اتاق بازرگانی بیش از حد رییس‌محور شده و در دوره گذشته در مواجهه با دولت دهم مصلحت‌اندیشی‌های بسیار کرده است چه نظری در این خصوص دارید؟
ما اعتقاد داریم قطعا این رویکرد باید تغییر کند. تلاش بسیاری در این راستا صورت گرفته است و معتقدم کمیسیون‌های این دوره تفاوت‌های بسیاری با دوره گذشته داشته است. البته قبول دارم که هنوز هم از 10 درصد توان کمیسیون‌ها در اتاق استفاده نشده است و ائتلاف برای فردا نیز در راستای خروج اتاق از رییس‌محور بودن برنامه‌ریزی دارد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران چگونه سر از فهرست کشاورزی درآورد؟
محور کار کمیسیون انرژی اتاق کمک به بخش کشاورزی، تامین آب و ... بوده است. صنف روغن نباتی، روغن‌کشی، کود شیمیایی و همه نیاز به بخش تجارت دارند و بنده سال‌هاست در زمینه بازرگانی فعالیت‌های بسیاری داشته‌ام. فعالیت من هم در پتروشیمی لردگان معطوف به تولید کود شیمیایی بوده است.

برخی‌ها معتقدند که در لیست کشاورزی ائتلاف برای فردا اعضا هم‌طراز هم نیستند، دراین رابطه چه نظری دارید؟
لیست تمام ائتلاف‌ها دارای این ویژگی است، معتقدم در  لیست 6 نفره کشاورزی ائتلاف برای فردا فعالان صنعت و بازرگانی حضور پررنگی دارند.

به عنوان آخرین پرسش بفرمایید «اتاق فردا» چه ویژگی‌هایی دارد؟
«اتاق فردا» اتاقی است که بتواند درد بخش خصوصی را با زاویه نگاه بخش خصوصی درمان کند و کمک کند تا به 3 قوه مشاوره‌هایی ارایه شود که دوای دردهای بخش خصوصی باشد.
کد خبر 21242d64cea94b25af95471967413fb1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =