صنایع غذایی> عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان اینکه مردم باید بتوانند براحتی از تولیدات نامرغوب شکایت کنند گفت: دستگاه‌های نظارتی باید گزارش بدهند که بودجه‌های مربوط به نظارت بر صنایع غذایی را چگونه هزینه می‌کنند.


ابوالحسن خلیلی درباره عقب ماندگی صنایع غذایی ما در سال‌های گذشته اظهار کرد: پتانسیل‌های زیادی در صنایع غذایی داریم اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد به طوری که دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که در صنایع ما مورد استفاده قرار می‌گرد تقریبا به روز است.

خلیلی تاکید کرد: صنایع غذایی ما چیزی در فرمولاسیون و صنایع بسته بندی کم ندارند اما در کنار آن، تولیدات بی کیفیتی نیز وجود دارد که صنایع معتبر ما را نیز زیر سوال می‌برد.

وی درباره ریشه‌های تولیدات بی‌کیفیت برخی از صنایع غذایی گفت: سود جویی و عدم نظارت کامل و پایش در زمان عرضه باعث شده با تقلبات این چنینی روبه رو باشیم.

تقلبات صنایع غذایی روزانه پیشرفت می‌کند

خلیلی با بیان اینکه تقلبات صنایع غذایی تنها مربوط به ایران نیست، یادآور شد: یکی از مطالبات شهروندی ما می تواند این باشد که دستگاه‌های نظارتی بیلان دهند که بودجه هایی که برای نظارت بر صنایع غذایی اختصاص داده می‌شود را چگونه دارند هزینه می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: بخشی از تقلبات مربوط به تولیدات صنایع غذایی در سطع عرضه اتفاق می افتد و ارتباطی نیز به صنایع غذایی ندارند.

وی در توضیح تخلفات عرضه گفت: متاسفانه مواردی نیز مانند نگهداری طولانی مدت و خارج از محیط مناسب محصولات صنایع غذایی را در کشور شاهد هستیم که آثار نا مطلوبی بر کیفیت تولیدات صناع غذایی دارند.

خلیلی اضافه کرد: پیچیدگی رسیدگی و نظارت برتقلبات صنایع غذایی در دنیا روزانه  پیشرفت می‌کند که باید به آنها بیشتر پرداخته شود و در کنار آن به اخلاق تولید و مسائل فرهنگی تولیدکنندگان توجه کرد.

وی تصریح کرد: در مواردی نیز شرایط و دستور العمل‌ها باعث شده که تولید کننده اخلاق مدار ما نیز در بعضی موارد چشمش نبیند و دستش بلغزد. بنابراین صنایع غذایی و قوانین نیازمند یک پایش کلی هستند.

این فعال بخش صنایع غذایی اظهارکرد: خیلی از تقلبات در محدوده بازرسان ما در حال اتفاق است و توجه و نگاه درستی به تخلفات صنایع ندارند.

تعمیم تقلبات یک برند صنایع غذایی به کل صنعت اشتغال را نشانه گرفته است

وی گفت: تعمیم تقلبات یک شرکت به کل صنعت اشتباه استراتژیکی بوده که کل صنعت و تولید ما را نشانه گرفته است و در دراز مدت باعث می‌شود که مصرف کننده کالای خارجی را بر کالای ایرانی ارجح دهند.

خلیلی تاکید کرد: سهم صنایع غذایی ما در تولید ناخالص داخلی 12 درصد است و در کالاهای بالای 10 نفر حدود 270 هزار نفر از اشتغال کشور را برعهده دارد.

وی گفت: صادرات صنایع غذایی کشور 2 میلیارد دلار بوده و به راحتی قابل افزایش به 5 میلیارد دلار است که 70 درصد این صادرات به عراق و افغانستان رفته و مابقی آن به 60 کشور دنیا صادر می‌شود.

 مردم باید بتوانند علیه کالای نامرغوب از صنایع غذایی شکایت کنند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در کشور ما باید سیستم و بستری فراهم شود که مصرف‌کننده به راحتی بتواند علیه کالای نامرغوب در کوتاه  ترین زمان شکایت کرده و از حقوق خود در مقابل کالای نامرغوب دفاع کند.

وی اضافه کرد: حرکت کمپین‌های نخریدن در کشور مطلوب نبوده و اشتغال کشور را نشانه گرفته و بهتر است به کمپین‌های مطالبه افزایش کیفیت تبدیل شود.

منبع:تسنیم
کد خبر 09c31a4995dc49c5b9e7a30e886aa924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =