صنایع غذایی> اقتصادغذا - یازدهمین جشنواره علوم و صنایع غذایی ایران و دهمین همایش تحقیق و توسعه برتر صنایع غذایی امسال با محوریت محصولات لبنی و با عنوان نخستین همایش پژوهش های نوین در حوزه R&D و شرکت های برتر صنایع غذایی با محوریت فرآورده های لبنی  با همکاری شرکت صنایع شیر ایران در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور برگزار شد
 
 
 این همایش با حضور گسترده مدیران ،کارآفرینان ، اساتید  در دو نوبت صبح و عصر و در دو بخش علمی و تقدیر از شرکتها ، مدیران و اساتید برگزار شد.
 
در نوبت صبح مقالات پذیرفته شده به صورت سخنرانی در دو سالن ارائه شد و همچنین سایر مقالاتی که به صورت پوستر پذیرفته شده بودند نیز در سالن دیگری به نمایش در آمد .
 
در این همایش سه پنل علمی با عناوین راهبردهای توسعه کمی و کیفی شیر خام و مواد اولیه، تولید ناب، محور توسعه بازار و نقش پژوهش های علمی و کاربردی در بهبود شاخص های کیفی محصولات برگزار شد
 
 
در نوبت عصر نیز از دامداران نمونه ، شرکتهای برتر درسال ۹۷ و همچنین اساتید منتخب تفدیر و جایزه علمی دکتر حبیب الله هدایت به آنها اعطا شد .
 
 
دکتر سید ابراهیم حسینی رئیس ستاد نخستین همایش پژوهش های نوین در حوزه R&D و شرکت های برتر صنایع غذایی با محوریت فرآورده های لبنی در خصوص برگزاری این جشنواره گفت  این همایش یک جشنواره معتبری است که از یازده سال گذشته در تقدیر از پیشکسوتان صنعت غذا ( دکتر حبیب الله هدایت و دکتر شهاب واعظ زاده ) انجام شد ولی امسال محوریت این جشنواره با فرآورده های لبنی در حوزه تحقیق و توسعه است . دکترسید ابراهیم  حسینی  به تفاوت این همایش نسبت به سالهای گذشته  اشاره کرد و افزود : علمی بودن این همایش  و اضافه شدن مقالات علمی آن  و کارگاههای آموزشی  در دو نوبت صبح و عصر از تغییراتی است که نسبت به دوره های قبل شاهد آن بودیم  همچنین  دربرگزاری این دوره همایش به تولیدکنندگان اولیه نیز توجه خاص  شد و از دامداران نمونه  تقدیر بعمل آمد و سعی شد از کسانیکه از مزرعه تا سفره در این زمینه کارآفرینی می کنند ، تقدیر بعمل آید. 
 
رئیس ستاد این همایش و مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران  افزود : این همایش در چند بخش برگزیده داشت که بخشی از آن دامداران بودند که معیارهایی مثل میزان تولید ، کیفیت شیر تولیدی اعم از میکروبی و شیمیایی ، در بخش دیگر تحقیق و توسعه برتر بودند  با حوزه های نوآوری و استفاده از ظرفیت های داخلی توجه  ویژه ای داستند و همچنین جایگزینی بسیاری از مواد اولیه و بسته بندی از تولیدات داخل  در بخش تولید کنندگان و کارخانجات هم منتخب داشتیم که در این حوزه نیز معیارهایی مثل بهره وری ، میزان اشتغال، کاهش مصرف انرژی و آیتم هایی همچون سودآوری و مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته شده است . همچنین در بخش های دیگر از اساتید منتخب صنایع غذایی و پیشکسوتان ارگان های دولتی تقدیر شد.
 
 
از شرکتهای برتر  و منتخب در یازدهمین جشنواره علوم و صنایع غذایی می توان به شرکتهای سبزی ایران ،پگاه آذربایجان شرقی،شیر خشک نوزاد پگاه، آلیما، ماستر فوده،بازار گستر منطقه ۵ پگاه،کشت و صنعت فارس، لبنیات گلا آمل، ممتاز لبن نگین و زر ماکارون اشاره کرد
 
 
همچنین در بخش اساتید از آقایان دکتر محمدرضا احسانی،مهندس مرتضی مشایخ،دکتر جواد حصاری،دکتر مهرداد نیا کوثری،دکتر خمیری،مهندس فیروز مددنوعی و مهندس ابراهیم نوروزی تقدیر بعمل آمد.
 
در بخش انجمن صنفی برتر نیز از میر اسلام تیموری به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی فراورده های لبنی کشور تقدیر شد.
 
در بخش پیشکسوتان از خانم ها دکتر ثریا نواب زاده از سازمان نظام دامپزشکی،دکتر فاطمه توفیق از وزارت صنعت ،معدن و تجارت ،دکتر نوبان از سازمان غذا و دارو ، مهندس زینت خاک نژاد از سازمان ملی استاندارد و آقای دکتر محسن مشکوت از سازمان دامپزشکی مورد تقدیر قرار گرفتند .
 
در این جشنواره از حدود سی دامدار نمونه کشوری نیز تقدیر شد.

 
در دهمین جشنواره  R&D های برتر صنایع غذایی شرکتهای پگاه فارس، پگاه اصفهان ،پگاه نهران، زرنام،فراورده های روغنی ایران(فریکو)،سبزی ایران،آلیما،صباح،چای گلستان،ماسترفوده،آذرنوش شکوفه،ممتاز لبن نگین جایزه شهاب را دریافت کردند.
 
 
در حاشیه این همایش،دکترشهریار دبیریان دبیر این همایش  گفت : با توجه به شرایط اقتصادی، مصرف سرانه لبنیات کاهش یافته که دست اندرکاران باید اقدامات لازم را برای افزایش مصرف سرانه انجام دهند.
وی ادامه داد: موقعی که مصرف سرانه لبنیات حدود ۷۵ کیلوگرم بود ما از مصرف استاندارد جهانی عقب بودیم و حالا این فاصله بیشتر شده است.
دکتر دبیریان یکی از راهکار افزایش مصرف سرانه را اختصاص یارانه اعلام کرد و گفت: یارانه باید در اختیار مصرف کننده یا تولید کننده نهایی قرار گیرد تا سرانه مصرف افزایش پیدا کند.
وی، لبنیات را یک کالای ضروری اعلام کرد و گفت: کاهش سن پوکی استخوان یکی از عوارض کاهش مصرف لبنیات است.
 
وی به تعداد مقالات رسیده به این جشنواره اشاره کرد و گفت: ۲۲۰ مقاله به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد، ۱۸۱ مقاله پذیرفته شده است.
دبیریان ادامه داد که از مجموع مقالات پذیرفته شده ۹ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می شود.
کد خبر 0b298aa83bfa46f2810225d751a3aa4b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =