کشاورزی> سال گذشته با در اختیار قرار دادن 400 هزار تن بذر کیفی و حمایت‌های فنی، تولید گندم امسال به 11.5 میلیون تن رسید.


عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی،  در نشست با خبرنگاران با بیان این خبر گفت: اساس‌نامه ایجاد صندوق بذر گندم و جو به تصویب رسیده و سال آینده این صندوق با سرمایه یک‌هزار میلیارد تومان تشکیل می‌شود.

وی با بیان این که بذور مناسب در عملکرد و افزایش تولید محصول موثر است، تاکید کرد: در نظر داریم نحوه تولید بذر برای محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت، حبوبات، دانه‌های روغنی و … را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هزینه تولید بذور در دنیا و کشور بالا است، تصریح کرد: باید سرمایه‌گذاران را برای فعالیت در این عرصه تشویق کنیم و موسسه‌های تحقیقاتی نیز نیازهای اولیه آنها را فراهم کنند.

کشاورز در ادامه گفت: تولید بذر سبزی و سیفی به خصوص سیب زمینی و پیاز باید مورد توجه بوده تا بتوان برنامه‌ای دقیق برای عرضه آن و ایجاد بازاری مناسب برای این محصولات اقدام کرد.

وی یادآور شد: سالانه در کشور مقدار قابل توجهی بذر محصولاتی مثل چغندر قند، ذرت، سیب زمینی و… به صورت استاندارد تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۴۶ درصد گندم بذری در کشور تولید ‌شده و این در حالی که است خیلی از کشورهای جهان تولید بذرشان از منابع داخلی کمتر از ۲۰ درصد است.

عباس کشاورز با بیان اینکه امسال یک میلیون و 350 هزار تن شکر تولید شد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده تولید شکر به یک میلیون و 400 هزار تن افزایش یابد، افزود: دستیابی به این رکوردها در تاریخ کشاورزی و صنعت شکر کشور بی‌سابقه است.

به گفته وی، با وجود کاهش 160 هزار هکتاری سطح زیر کشت برنج به‌خاطر کم‌آبی، با اقدامات فنی صورت‌گرفته، تولید شلتوک امسال به 2.7 میلیون تن افزایش یافت.

کشاورز با بیان اینکه در راستای تأمین به‌موقع و مناسب نهاده‌ها، 60 هزار تن کود شیمیایی از مبداء کشورهای هلند و آلمان از طریق مجتمع بندری شهیدرجائی وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: 60 هزار تن دیگر در بندر امام بوشهر تخلیه شده که تا پایان امسال دو فروند کشتی کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان نیز وارد کشور می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر 0b2b7f233b184a09b1247cf7ee1413c2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =