کشاورزی> مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان و پراکنش بارندگی‌ها در سطح کشور مناسب است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان به 10 میلیون تن برسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، علی قنبری اظهار داشت: در فصل برداشت سال جاری، با وجود عدم پراکنش مناسب بارندگی‌ها در طول فصل زراعی قبل، به دلیل تدابیر و اجرای سیاست‌های علمی کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

وی افزود: از آنجا که سطح زیر کشت گندم در کشور کاهش محسوس نیافته و حدود 6 میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم رفته است و با توجه به بارندگی‌های امسال بخصوص در زمان کاشت گندم، احتمال افزایش تولید گندم داخلی و خرید 10 میلیون تن گندم زیاد است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، با اشاره به ذخایر موجود گندم کشور تاکید کرد: موجودی گندم کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که با بیش از 5 میلیون تن ذخیره گندم وارد سال جدید خواهیم شد و با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید خرید، در سال آینده، کلیه نیازهای مصرفی کشور اعم از خبازی و صنف و صنعت از طریق گندم داخلی قابل تامین است.

وی تصریح کرد: تصویب قیمت 1270 تومان برای خرید تضمینی در سال آینده قیمت مناسب و بالاتر از نرم جهانی و در جهت حمایت از تولید ملی و مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، لذا دولت و وزارت جهاد کشاورزی تولید و خرید گندم را بر مبنای کیفیت، برنامه‌ریزی خواهد کرد.

این مسوول خاطرنشان کرد: برای این که با مشکل انباشت موجودی و چالش مصرف گندم تولید داخلی در سال آینده مواجه نشویم، انتظار می‌رود دولت از واردات گندم که در حال حاضر توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، با اعمال تعرفه مناسب جلوگیری کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به وجود ظرفیت مراکز ذخیره‌سازی 19 میلیون تن در کشور اضافه کرد: از این میزان ظرفیت، حدود 6 میلیون تن مربوط به انبارهای ساده و روباز است که قابلیت نگهداری مناسب گندم را برای مدت طولانی ندارند و در مجموع 13 میلیون تن مراکز ذخیره‌ای استاندارد داریم که باید برای ذخیره‌سازی گندم خرید سال آینده این ظرفیت آماده باشد، بنابراین پر شدن بخشی از این سیلوها که 70 درصد آن متعلق به بخش خصوصی است با گندم‌های وارد شده توسط این بخش، توجه به بحث ذخیره‌سازی گندم در سال آینده ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
کد خبر 6898d6d0bc224b87a6f10494701a6c00

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =