۰ نفر
۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کشاورزی> هرچند عراق به‌علت فعالیت گروهک داعش به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار صادراتی کشمش ایران، نتوانست در سال گذشته محصول ایرانی جذب کند، اما دامپینگ صورت‌گرفته توسط ترکیه و کاهش 500 دلاری قیمت عرضه کشمش باعث شد بازرگانان کشمش بدترین سال کاری خود را طی 20 سال گذشته تجربه کنند.



نایب‌رئیس اتاق بازرگانی همدان با اعلام این خبر گفت: سال گذشته صادرات کشمش بدترین تجربه خود را طی 20 سال گذشته پشت سر گذاشت، به‌طوری که حجم صادرات محصول به کمتر از نصف تقلیل یافت.

منوچهر رضایی افزود: حضور گروهک داعش در کشور عراق و ناآرامی‌های این کشور باعث شد تاجرانی که اقدام به خرید کشمش ایرانی می‌کردند، به‌علت ناآرامی منطقه و نبود امنیت سیاسی قراردادهای منسجمی امضاء نکنند و به‌صورت روزانه و موردی اقدام به خریداری محصول کنند؛ لذا عراق که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کشمش ایران بود، عملاً نتوانست بازار هدف مناسبی تلقی شود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تحریم‌های صورت‌گرفته غرب علیه روسیه و اوکراین باعث کاهش ارزش روبل شد، در حالی که 24 روبل معادل یک دلار بود، در کمتر از یک ماه به‌علت کاهش ارزش روبل، هر 100 روبل معادل یک دلار ارزش پیدا کرد که این به معنای از دست رفتن کشش بازار این دو کشور بود.

رضایی ادامه داد: اما مهم‌ترین علتی که باعث شد بازرگانان محصولات خشکبار به‌ویژه کشمش سال نامناسب کاری را تجربه کنند، دامپینگ صورت‌گرفته توسط کشور ترکیه بود، به این معنا که این کشور که بیشتر بازارهای صادراتی اروپا را در اختیار دارد، به‌علت مازاد تولید، محصول خود را تا 500 دلار زیر قیمت در بازار عرضه کرد و عملاً بازارهای صادراتی ایران را از آن خود کرد؛ لذا تاجران ایرانی نتوانستند محصول خود را به قیمت مناسب در بازار عرضه کنند.

وی تصریح کرد: نوسانات قیمت ارز در فصل صادرات و اوایل پاییز همچنین باعث شد صادرکنندگان ضرر و زیان قابل توجهی داشته باشند.

هندی‌ها کشمش خود را به نام ملایر عرضه کردند

رئیس انجمن صادرکنندگان کشمش همدان یادآور شد: دو سال گذشته کشور هندوستان به‌علت عدم ثبت برند کشمش ملایر، محصول تولیدی خود را به نام ملایر ثبت و در بازارهای بین‌المللی عرضه کرد.

رضایی تأکید کرد: هرچند طی دو سال گذشته این اقدام هندوستان که در بی‌مبالاتی و غفلت ایرانی‌ها در ثبت برند صورت گرفته بود، باعث شد بازارهای صادراتی ایران صدمه ببیند، اما دامپینگ صورت‌گرفته توسط ترکیه بازارهای صادراتی را از آن خود کرد و حتی هندی‌ها نیز نتوانستند محصولات خود را عرضه کنند.

کشمش، سیب‌زمینی و سیر، محور صادرات همدان

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق همدان اظهار داشت: پس از تغییرات صورت‌گرفته در اتاق ایران و قرار گرفتن جلال‌پور با سابقه کشاورزی به‌عنوان رئیس جدید اتاق، تشکیل کمیسیون‌های کشاورزی در همه اتاق‌ها در دستور کار قرار گرفت و در همدان نیز کمیسیون کشاورزی فعال شد.

وی همچنین گفت: سه محصول کشمش، سیب‌زمینی و سیر به‌عنوان برند استان همدان شناخته شد و مقرر گردید اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی در نشست و برخواست با مسئولان دولتی، زمینه افزایش تجارت این سه محصول در حوزه داخلی و صادراتی را فراهم کند.

منبع:ایانا
کد خبر 0b794261b2fe42b9bf169ffc4c473246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =