رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه با کاهش ضایعات بخش زیادی از افت تولید مرکبات در کشور جبران می‌شود، گفت: پرتقال‌های زرد موجود در بازار با دستگاه رنگ‌آوری شده‌اند و به دلیل اسید بالا از مصرف این محصول باید خودداری کرد.

مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران ایران در مورد وضعیت تولید مرکبات در سال جاری گفت: تأثیر سرمازدگی ابتدای سال جاری بر باغات مرکبات واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است و این موضوع بر روی میزان تولید پرتقال تأثیرگذار است.

* در سال‌های گذشته میزان تولید مرکبات بیش از نیاز بود


وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته میزان تولید مرکبات در کشور بیش از نیاز داخلی بوده و همین فراوانی تولید باعث وارد کردن خساراتی به باغداران شده است، گفت: فصل برداشت مرکبات از پاییز شروع می‌شود و با توجه به فراوانی تولید در سال‌های قبل امسال حتی اگر تولید مرکبات نسبت به سال‌های قبل کمتر شود مشکلی به لحاظ تأمین نیاز داخلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در تولید نارنگی امسال مشکل خاصی نداریم، افزود: تولید این محصول در سال جاری بیش از نیاز است و در مورد تولید سایر مرکبات هم کشور از وضعیت خوبی برخوردار است.

* پرتقال جنوب کاهش تولید مرکبات شمال را جبران می‌کند

شادلو  با بیان اینکه میزان سرما و یخ‌زدگی در نقاط مختلف کشور یکسان نبود و بیشترین خسارت به مناطقی از غرب مازندران و شرق گیلان وارد شد، گفت: بنابراین تولید پرتقال در مناطق دیگری از شمال و جنوب کشور می‌تواند افت تولید در مازندران و سایر مناطق سرمازده را جبران کند.

وی اظهار داشت: در تولید سیب، انار، نارنگی و کیوی امسال در نوار جنوبی کشور مثل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و سایر نقاط  وضعیت خوبی داریم و این محصولات می‌توانند در صورت افت کمبود پرتقال جایگزین مناسبی برای آن باشند.

رئیس اتحادیه باغداران ایران با اشاره به اینکه زمستان سال گذشته عده‌ای با مشورت غلط به مسئولان خواستار واردات سیب به داخل کشور بودند، گفت: این در حالی است که بعد از عید سیب و برخی از مرکبات به دلیل فراوانی تولید در انبارها ماند و از بین رفت.

شادلو اظهار داشت: واردات راهکار مناسبی برای رفع کمبود نیاز داخلی نیست بلکه می‌توان با جایگزین کردن محصولات دیگر کمبودها را جبران کرد.

وی با بیان اینکه هیچ محصول وارداتی تاکنون از لحاظ کیفیت و کمیت با مرکبات داخلی برابری نکرده است، گفت: هر ساله بخش زیادی از تولید مرکبات براثر ضایعات از بین می‌رود، بنابراین باید با فراهم آوردن امکانات مناسب جلوی از بین رفتن نعمات الهی گرفته شود.

* پیشگیری از ضایعات برای جبران افت تولید

رئیس اتحادیه باغداران ایران بیان داشت: با جلوگیری از ضایعات می‌توان بخش زیادی از کمبود در تولید مرکبات امسال را جبران کرد.

وی افزود: هر ساله به دلیل میزان زیاد تولید مرکبات جمع‌آوری آن در باغات با مشکل مواجه می‌شود و به دلیل کمبود نیرو بخشی قبل از چیده شدن از درخت از بین می‌رود بنابراین وقتی میزان تولید کاهش یابد خود به خود به دلیل جمع‌آوری به موقع میزان ضایعات هم کاهش می‌یابد.

* تولید سالانه 4 میلیون تن مرکبات در کشور

شادلو با بیان اینکه آمارها در خصوص میزان تولید و سطح زیر کشت مرکبات در کشور به روز نیست، اظهار داشت: سالانه حدود 4 میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود.

* تولید نارنگی وضعیت خوبی دارد

وی با بیان اینکه وضعیت تولید نارنگی امسال بسیار خوب است تصریح کرد: امسال نوع خاصی از نارنگی (تخم ژاپنی) در شمال کشور تولید شد که تولید آن در کشور قبلا محدود بود و به همین خاطر تولید این محصول افزایش یافته است.

شادلو اظهار داشت: همچنین تولید نارنگی (اونشو) در ساری و شرق مازندران رشد خوبی داشته و تا پایان سال هم نارنگی یافا در بازار عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه باغداران اظهار داشت: اوایل پاییز فصل مناسبی برای برداشت پرتقال نیست و  باید در مصرف این محصول دقت کرد تا پرتقالی که توسط دستگاه‌های گرماده زرد می‌شود مورد استفاده قرار نگیرد.

* عرضه پرتقال‌های کال رنگ‌شده در بازار

وی افزود: پرتقال‌های سبزرنگ، پرتقال‌های طبیعی است که زودتر از زمان برداشت چیده شده است و نگرانی از بابت مصرف آن وجود ندارد اما پرتقال‌های زرد رنگ توسط دستگاه‌ و به روش گرمادهی در این فصل زرد می‌شود.

رئیس اتحادیه باغداران اظهار داشت: در چند سال اخیر عده‌ای سودجو قبل از فصل برداشت، پرتقال را از باغداران خریداری می‌کنند و با استفاده از دستگاه‌هایی پرتقال را رنگ‌آوری می‌کنند و رنگ پرتقال را از سبز به زرد و یا نیمه زرد و سبز تبدیل می‌کنند که مصرف اینگونه پرتقال‌ها توصیه نمی‌شود زیرا میزان اسید آن در اثر گرمادهی بالا می‌رود و خواص اصلی آن از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: مناسب‌ترین زمان برداشت پرتقال اواخر آبان و حتی در مناطقی از جنوب اواخر آذر است.

منبع:فارس
کد خبر 0dd41f2353054237be11bcb7d071b7b9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =