کشاورزی> دبیر انجمن برنج با بیان این که امسال ممنوعیت واردات از اول شهریور اعلام شده، گفت: پیش‌بینی می‌شود حداقل دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج داخلی امسال برداشت شود.

به گزارش صدا و سیما، جمیل علیزاده شایق با بیان این که اعلام ممنوعیت واردات برنج از اول شهریور ماه به گونه‌ای بود که گویا منت بر سر کشاورزان داخلی است، افزود: این در حالی است که در سال‌های قبل، اعمال ممنوعیت واردات این کالا، از اول مرداد بود.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج، بر این عقیده بوده اند که در زمان برداشت با اعلام خبر عدم واردات برنج، می‌توان به شالیکاران روحیه داد در حالی که واردکنندگان به غیر از ماه‌های مرداد تا آبان، می‌توانند به جای ۷۰۰ هزار تن که نیاز کشور است سه میلیون تن برنج وارد کنند.

دبیر انجمن برنج با بیان این که هیچ آمار دقیقی از واردات برنج وجود ندارد، به صحبت برخی وارد کننده‌ها مبنی بر عدم ترخیص ۵۰۰ هزار تن برنج در گمرک اشاره کرد و گفت: چگونه است که در ۹ ماه نتوانسته اند نیاز کشور که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن است را وارد کنند؛ ضمن اینکه گفته می‌شود ۵۰۰ هزار تن برنج وارداتی در گمرک مانده و از گران شدن این محصول در صورت ترخیص نشدن آن از گمرکات صحبت می‌کنند.

علیزاده افزود: واردکننده‌ها می‌گویند اگر این ۵۰۰ هزار تن برنج ترخیص شود در قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد که این حرف کاملا اشتباه است، زیرا قیمت برنج در بازار هیچ ربطی به مقدار واردات برنج ندارد.

وی با اشاره به واردات دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۲ گفت: سالی که واردات برنج چند برابر شد قیمت تغییر نکرد و سالی که واردات کم بود هم قیمت تغییری نکرد.

دبیر انجمن برنج با تاکید بر این که قیمت بازار را واردکننده تعیین می‌کند نه بازار، افزود: با ارز دولتی برنج وارد می‌کنند پس قاعدتا باید برنج ارزانتر شود.

علیزاده به تعرفه چهار تا ۱۰ درصدی برنج وارداتی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که سه سال قبل تعرفه ۱۵۰ درصد بوده که به طبع آن سال‌های بعد تعرفه کاهش یافته تا به ۱۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برنج نیم دانه با تعرفه گمرکی چهار درصد و برنج سفید با تعرفه ۱۰ درصد وارد می‌شود.

دبیر انجمن برنج با انتقاد از دولت گفت: دولت چطور چوب حراج به برنج‌ها زده که به جای ۱۵۰ درصد تعرفه سه سال پیش, ۱۰ درصد تعرفه می‌دهد، اما قیمت‌ها همچنان صعودی است.

علیزاده با بیان این که در کشور نظارت وجود ندارد افزود: اگر کسی از واردکننده بپرسد که برنج را از تایلند، ویتنام یا هند چند خریدی چقدر ارز از دولت گرفته‌ای و چند برایت تمام شده است؟ شاید وضعیت این گونه نشود.

وی با اشاره به صحبت برخی واردکننده‌ها که می‌گویند اگر قیمت تمام شده را اعلام کنیم کسی از ما برنج خارجی نمی‌خرد ادامه داد: خریدار به ارزانی شک می‌کند و دلیل می‌آورد که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

دبیر انجمن برنج، از تولید زیاد این محصول در کشور در چند سال اخیر خبر داد و گفت: سال گذشته قیمت برنج بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان بود و امسال این قیمت بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

علیزاده پیش بینی کرد: برداشت امسال حداقل دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج خواهد بود.

وی به قیمت جهانی برنج نیز اشاره کرد و گفت: قیمت جهانی برنج در حال کاهش است.
کد خبر 13e313b63f6840ad9e283504a4af5f3b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =