کشاورزی> فود پرس - واردات روغن آفتابگردان در اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ افزایش یافته و پیش بینی می شود واردات این محصول در اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۴ به رقم ۱۳۰-۱۱۰ هزار تن خواهد رسید.

به گزارش اویل ورد، تقاضای بسیار شدید برای روغن آفتابگردان در شروع فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ عمدتاٌ حاصل از قیمت های بسیار مناسب این محصول و تا حدودی هم میزان محدود روغن سویا برای صادرات در ماه اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۴ بود که منجر به رشد چشمگیر صادرات روغن آفتابگردان اوکراین به هند، ایران، اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر در ماه سپتامبر و اکتبر شد و اجازه داد تا صادرات روغن آفتابگردان در جولای تا اکتبر ۲۰۱۴ تقریباٌ رشد ۴۰ درصدی را تجربه کند

کشور هند یکی از اصلی ترین مشتری ها برای تولید کنندگان و صادرکنندگان روغن آفتابگردان اوکراین باقی مانده و در ماه اکتبر حجمی عظیم بالغ بر ۱۸۹ هزار تن از صادرات روغن آفتابگردان اوکراین را که دومین و بزرگترین رکورد صادرات ماهانه می باشد را به خود اختصاص داده و در سپتامبر تا اکتبر نیز ۲۹۵ هزار تن از این محصول را وارد کرده است. ما پیش بینی می کنیم که واردات روغن آفتابگردان هند در اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۴ حداقل ۰٫۴ میلیون تن می باشد، این رقم بالاتر از ۰٫۳۵ میلیون تن مدت مشابه در یک سال گذشته است. این میزان واردات از روغن آفتابگردان نسبت به چشم انداز رشد واردات روغن سویا بالاتر خواهد بود و تقاضای واردات روغن پالم هند را در ماه نوامبر و دسامبر محدود خواهد کرد.

صادرات روغن آفتابگردان به ایران نیز در سپتامبر تا اکتبر ۲۰۱۴ چشمگیر بوده و به رقم ۸۲ هزار تن رسید که در مقایسه با رقم کم ۱۱ هزار تن در دو ماه مشابه سال گذشته است. برخلاف هند و بسیاری از کشورهای دیگر، رشد تقاضای واردات روغن آفتابگردان از سوی ایران وابسته به تدابیر این کشور است بطوریکه دولت این کشور در نظر دارد واردات روغن پالم را محدود کرده و در عوض واردات دیگر روغن های نباتی بویژه روغن سویا و روغن آفتابگردان را افزایش دهد. شاهد این خواهیم بود که ایران یک رشدی سالانه را از واردات روغن آفتابگردان در اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ به ثبت برساند و احتمالا وارداتش از این محصول در اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۴ به رقم ۱۳۰-۱۱۰ هزار تن خواهد رسید (در مقایسه با ۶۱ هزار تن مدت مشابه در سال گذشته).


در مقایسه با هند و ایران، واردات روغن آفتابگردان به چین به احتمال زیاد نسبت به انتظارات قبلی اندکی کاهش خواهد داشت که بازتابی از کاهش درخواست های واردات روغن نباتی می باشد. اکنون ما واردات این کشور را (برای اکتبر تا دسامبر) تنها ۵۰ هزار تن برآورد می کنیم که در مقایسه با ۱۰۹ هزار تن وارد شده در سه ماهۀ مشابه در سال ۲۰۱۳ است. و هنوز مطمئن نیستیم که آیا باید از پیش بینی واردات روغن آفتابگردان به چین برای اکتبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ نیز کاهش را اعمال کنیم یا خیر.

منبع: oilepa.ir
کد خبر 1722642876914fc0a14b2b41f8aa21ec

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =