۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۲
شرکت lu  فرانسه که تولید کننده "پتی بور" (petit Beurre) است اقدام به تاسیس اولین موزه  بیسکویت جهان کرده  تا  تاریخ 168 ساله این بیسکویت را حفظ کند.
از میان هزاران کلمه رایج فرانسوی که در زبان فارسی رواج پیدا کرده، شاید تنها یک نام باشد که با خاطرات کودکی ایرانیان پیوند خورده باشد و آن کلمه "پتی بور" است، نامی که همه ی ما بدون آنکه فکر کنیم یعنی چه یا از کجا آمده تنها با گفتن آن یک بیسکویت خوشمزه کره ای در ذهنمان تداعی می شود.
البته این روزها اگرچه "پتی بور"در ایران به علت ضعف برندینگ و نبود کمپین های تبلیغاتی از طرف تولید کننده وطنی آن، در میان کودکان نسل جدید و عموم مردم طرفداران زیادی ندارد، اما این بیسکویت فرانسوی الاصل همچنان یکی از پرفروش ترین بیسکویت ها در جهان است و آنقدر حس وفاداری به این برند به خصوص در میان فرانسوی ها بالا است و این برند و فرهنگ خاصش، چنان در میان جامعه ریشه دوانده که به تازگی شرکت LU  فرانسه که تولید کننده " پتی بور " (petit Beurre) است ، اقدام به تاسیس اولین موزه ی بیسکویت جهان کرده تا تاریخ 168 ساله این بیسکویت را منعکس و حفظ کند.
شرکت LU   برای این موزه یکی از قدیمی ترین قصر های فرانسه در شهر " نانت ( ( nantes   به نام "قصرگولان" (Le chateau de Goulaine ) را که از قرن 12 میلادی درهای آن به روی عموم بسته بوده انتخاب کرده و در فضای آن انواع بسته های این بیسکویت تاریخی، پوسترهای تبلیغاتی معروف آن وقایع مرتبط با آن را به تصویر کشیده است. بیسکویت معروف "پتی بور" که به فارسی "کره کوچک" ترجمه می شود در سال 1846 توسط یک زوج جوان به نام های "ژان لفور" ( Jean Lefevre ) و "پائولین اوتیل" ( Paulin Utile ) در شهر نانت فرانسه تاسیس شد که آنها حرف اول نام های خانوادگی خود را برای ثبت بیزینس کوچکشان انتخاب کردند و آن را LU  نام نهادند. البته آنها 40 سال بعد یعنی تا سال 1886 فقط از اسم LU  برای بیسکویت هایشان استفاده می کردند که در این سال  آنها برای ویژه کردن محصولشان نام "پتی بور " را برایش انتخاب کردند و آن را به  ثبت رساندند.
خانم وآقای LU به تبلیغات اعتقاد زیادی داشتند و یکی از ایده های بزرگ آنها در این راه برگزاری مسابقه هایی از میان گرافیست ها و طراحان آن دوران برای طراحی پوسترهایی برای "پتی بور" بود .
این طرح بسیار موفق بود و باعث رشد سریع "پتی بور" در فرانسه و کم کم در سایر نقاط جهان شد،به طوری که پوسترهای این برند که هم اینک در موزه ی "گولان " قرار گرفته اند هر یک ارزش  کلکسیونری پیدا کرده اند.
اکنون بعد از گذشتن بیش از 160 سال از تولید این بیسکویت ، نام "پتی بور " به نامی ژنریک تبدیل شده که همه آن را به عنوان اسمی عام که برای همه بیسکویت های کره ای به کار می رود می شناسند،اما بیسکویت های 14 دندانه "پتی بور " هنوزبا همان فرم اصلی  در سراسر جهان بسیار محبوبند.
منبع: آسیا

 
کد خبر 18693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    4 0
    بسیار عالی. لطفا در سایتتون اگه میشه به تاریخچه تی تاب و کیت کت و یام یام و همچنین کارملا اشاره کنید
  • ماریا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 0
    بسیار عالی. من هم از بچگی با این بیسکوئیت آشنام و هنوز هم ازش استفاده میکنم و لذت میبرم مخصوصا با چای عصرانه. مطلب شما در رفع کنجکاوی من برای معنی پتی بور بسیار موثربود. تشکر از شما
  • طیبه حسینی ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    پتی بور به زبان لری یعنی خالی بخور