فود پرس - پس از آنکه وزارت صنعت ، معدن وتجارت و اتحادیه دامداران در باره تعیین قیمت پایه شیرخام (هر کیلوگرم 750 تومان) به توافق رسیدند ،شرایط و تعهدات به اتحادیه های دامداران سراسر کشور ابلاغ شد.
به گزارش خبرنگارما، تفاهمنامه تعیین نرخ پایه شیرخام ، هفته گذشته میان سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران به امضا رسید. براین اساس ، قیمت پایه هرکیلو گرم شیر خام در محل دامداری با 3.2درصد چربی و بار میکروبی یک میلیون به نرخ 7500 ریال تعیین شد.
مدیران عامل اتحادیه های دامداران سراسر کشور در نشستی خبری که به منظور ابلاغ این تفاهمنامه برگزار شد، مسایل پیش روی دامداران نظیر تغییر قیمت نهاده ها، نقدی بودن عرضه نهاده ها، فروش مدت دار شیر و نگرانی از اجرای این تفاهمنامه با توجه به عملی نشدن تفاهمنامه قبلی را مطرح کردند.
سعید سلطانی سروستانی، رییس اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: براساس این تفاهمنامه به ازای هرکیلوگرم شیرخام ، 190 گرم سویا به قیمت 900 تومان و 190 گرم سبوس به قیمت 250 تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام دراستان ها تحویل داده می شود و در صورت تامین سایر اقلام علوفه ای از طریق اتحادیه مرکزی دامداران بین دامداران سراسر کشور توزیع می شود. وی افزود: همچنین مقرر شد به ازای کاهش هر100 هزار بار میکروبی از یک میلیون، مبلغ 90 ریال به عنوان جایزه توسط کارخانه به دامدار پرداخت و به ازای هر 100 هزار افزایش بار میکروبی از یک میلیون ، مبلغ 45 ریال به عنوان جریمه از بهای شیر کسر شود. در این تفاهمنامه آمده است: به ازای افزایش هر یک دهم درصد چربی مازاد بر 2/3 درصد مبلغ 100 ریال به عنوان جایزه به دامدار پرداخت و به ازای کاهش هر یک دهم درصد چربی از 2/3 درصد مبلغ 100 ریال به عنوان جریمه از بهای شیرخام کسر خواهد شد.
براساس این تفاهمنامه قرارداد تحویل شیر از طرف دامداران شرکت های تعاونی و یا مراکز جمع آوری شیر با کارخانجات فرآورده های لبنی منعقد و بعد از امضا و تایید اتحادیه دامداران استان به اتحایه مرکزی دامداران ایران تحویل داده می شود.
طبق این تفاهمنامه شرکت پشتیبانی امور دام در قبال دریافت چک مدت دار به سررسید دو ماهه از هر کارخانه میزان سهمیه دامداران طرف قرارداد را در اختیار اتحادیه مرکزی دامداران ایران قرار خواهد داد و از آن طریق به آدرس دامداران حمل خواهد شد، مدیریت تامین نهاده ها بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام و مدیریت توزیع در سطح کشور به عهده اتحادیه مرکزی دامداران ایران خواهد بود. براساس این تفاهمنامه نرخ شیر خام به صورت نقدی توسط کارخانجات پرداخت خواهد شد و نرخ علوفه نیز به سررسید دوماه از بهای شیر دامدار کسر می شود.
در بند دیگری از این توافق تصریح شده ، به منظور تسریع در اجرای قرارداد شرکت پشتیبانی امور دام حداقل 10 هزار تن سویا را فورا در اختیار اتحادیه مرکزی دامداران قرار خواهد گرفت و در پایان ماه بر اساس شیر دریافتی کارخانجات به حساب منظور خواهد شد. همچنین مقرر شده است کل سبوس استحصالی کارخانجات آرد کشور در اختیار اتحادیه مرکزی دامداران قرار گیرد که اولویت توزیع به دامداران تحویل دهنده شیرخام به کارخانجات فراوردهای لبنی خواهد بود.
طبق این تفاهمنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز مورد نیاز اتحادیه مرکزی دامداران به نرخ مرجع را از طریق معرفی به بانک مرکزی جهت واردات انواع نهاده های دامی تامین نموده و شرکت پشتیبانی امور دام نیز در مناقصات داخلی خرید از وارد کنندگان در شرایط مساوی،اتحادیه مرکزی دامداران ایران را در اولویت قرار خواهد داد. همچنین مقرر شده شروع اجرای قرارداد از تاریخ تحویل نهاده ها (سویا و سبوس) 15 روز باشد و چنانچه پس از 20 روز نهاده ها تحویل نگردد ، مابه التفاوت هر کالا نسبت به قیمت بازار آزاد محاسبه و توسط شرکت پشتیبانی امور دام به دامداران پرداخت خواهد شد.همچنین در صورت انجام تعهدات ذکر شده ، دامداران موظف به تحویل شیر با شرایط تفاهمنامه به کارخانجات طرف قرارداد هستند و درغیراین صورت اتحادیه دامداران هیچ گونه تعهدی برای تحویل شیر با قیمت تعیین شده نخواهند داشت.
در بندی دیگری از توافقتنامه آمده است :چنانچه قیمت سایر نهاده ها نسبت به تاریخ امضا تفاهمنامه خارج از عرف بازار افزایش یابد در قیمت شیر خام تجدید نظر و یا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت جبران خسارت به دامداران کمک خواهد شد.
کد خبر 19826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =