مواد غذایی> اقتصاد غذا – طی سه ماهه نخست سال 98 واردات کنجاله سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 700 هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده در حالی که این رقم در سال گذشته حدود 360 هزار تن بوده است.

همچنین واردات دانه روغنی سویا به عنوان ماده اولیه کارخانجات روغنکشی کشور در همین مدت 25 درصد کاهش یافته است به طوری که دانه سویای وارداتی از بیش از یک میلیون تن در سال گذشته به حدود 750 هزار تن رسیده است و بیم آن می رود که ادامه روند کنونی فعالیت کارخانجات روغنکشی طی ماه های آینده را با مشکل مواجه کند.

گفتنی است طی یک ماه گذشته هیچگونه تخصیص ارز به واردات دانه های روغنی توسط بانک مرکزی صورت نپذیرفته و به نظر می رسد که ادامه سیاست های ارزی کنونی دولت می تواند تعطیلی دوباره کارخانجات روغنکشی را رقم بزند.

تحلیلگران بر این باورند که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی صنعت روغنکشی باید رایزنی های لازم در زمینه  تامین مواد اولیه کارخانجات به ویژه در خصوص تخصیص ارز به واردات دانه را در اسرع وقت انجام دهد.



کد خبر 1dd5f69ab2044ebbad6df3a1d8b54812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام برادر بزرگوار علت دو برابر شدن واردات کنجاله سویا و کاهش واردات دانه سویا در سال رونق تولید قیمت تکلیفی دانه سویا میباشد نه تخصیص ارز حداقل قیمت وانه سویا باید ۲۶۰۰ تومان باشد تا دانه ثرفه ب ای واردات باشد هزینه انتقال ارز و دمراژ کمر شکن است جهت استحضار