مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌های تلفنی شهروندان درباره خصوصیات سرد مزاج‌ها، علامت بیماری‌های زنانه و عامل بیماری برگر توضیح دادند.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان،‌بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

خصوصیات سرد مزاج‌ها و خوراکی‌هایی که باید بخورند

علی حسینی، متخصص طب سنتی گفت: افرادی که مزاج سرد دارند بیشتر درون‌گرا و سفید پوست هستند.این افراد بهتر است غذاهای آبکی و سنتی بیشتر بخورند و از مصرف فست‌فود بپرهیزند.

وی گفت: از دیدگاه طب سنتی افراد دارای 4 نوع مزاج سرد،گرم،سرد و خشک و گرم و مرطوب هستند.به این ترتیب هر یک از افرادی که دارای یکی از انواع این مزاج‌ها باشند باید رژیم غذایی خاص خود و حتی شیوه و رفتار زندگی مخصوصی را در پیش بگیرند.

این متخصص طب سنتی گفت: افرادی که دارای طبع سرد هستند اغلب سفید پوست‌اند،ضعیف هستند و کمبود انرژی در آنها شایع است، در هوای سرد به راحتی گرم نمی‌شوند، میل زیادی به خواب دارند. این افراد معمولاً خونسرد هستند و درون‌گرا بودن از خصوصیات رفتاری آنهاست.

وی گفت: غذاهایی که برای این افراد توصیه می شود بیشتر آبکی است پس غذاهایی مثل آبگوشت،انواع سوپ و انواع آش های سنتی برای آنها مفید است.

حسینی گفت: مصرف شیربرنج و شله‌زرد نیز برای این گروه از افراد مناسب است و انواع پلو و خورشت های سنتی مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، فسنجان و غیره بیشتر بخورند.

متن کامل خبر

سیگار عامل بیماری «برگر»

علیرضا  کلانتر معتمدی، فوق تخصص جراحی عروق با هشدار درباره ابتلای سیگاری‌ها و تریاکی‌ها به بیماری برگر و قطع اعضای خود به علت این بیماری، ترک سیگار و مواد مخدر را تنها راه رهایی از این بیماری خطرناک عنوان کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و عارضه‌های مرتبط با عروق که دست پزشکان و جراحان نیز در رابطه با درمان آن بسته است بیماری برگر است که به نام کاشف یا تشخیص دهنده این بیماری نامگذاری شده است که در بین نژاد ایرانی و یهودی شایعتر است.

وی افزود: بیماری برگر به علت مصرف سیگار، تریاک، هروئین و کوکایین ایجاد می‌شود که باعث انسداد عروق ریز اندام‌ها در نتیجه سیاه شدن اندام شده که بسیار دردناک و آزاردهنده است و این بیماری تا زمانی که افراد سیگار می‌شوند پیشرفت می‌کند و در نهایت منجر به قطع عضو می‌شود.

کلانتر معتمدی خاطرنشان کرد: ماجرای عجیب در مبتلایان به این بیماری این است که این افراد با وجود از دست دادن تدریجی اعضای بدن وابستگی شدیدی به مصرف دخانیات و مواد مخدر دارند و به مصرف این‌گونه مواد ادامه می‌دهند که قطع عضو را در پی دارد.

این فوق تخصص جراحی عروق گفت: در حال حاضر بیماری به من مراجعه کرده است که دوپای خود را از بیخ ران و دو دست خود را از کتف از دست داده است ولی همچنان تلاش می‌کند با کمک دیگران سیگار مصرف کند.

وی تأکید کرد: 50 درصد قطع عضوهایی که در کشور صورت می‌گیرد ناشی از مصرف سیگار و بیماری برگر است.

متن کامل خبر

علامتی برای بیماری‌های زنانه

نسیم سنجری، جراح و متخصص زنان گفت: دردهای زنانه بالای 25 سال، خونریزی رحمی غیرطبیعی، درد لگنی و ... نشان دهنده وجود بیماری است و فرد حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه قاعدگی دردناک بیشتر در دختران جوانی دیده می‌شود که 4 یا 5 سال از شروع بلوغ آنها گذشته است، اظهار داشت: در این سنین حدود 75 درصد دختران درد حین قاعدگی را تجربه می‌کنند اما فقط در 15 درصد آنها این درد آن قدر شدید می‌شود که فعالیت روزمره‌شان را مختل می‌کند مثلاً نمی‌توانند به مدرسه بروند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با افزایش سن این دردها کمتر می‌شود. درد موقع قاعدگی بیشتر حالت انقباض داشته، زیر شکم حفظ می‌شود و ممکن است در ران‌ها و پشت نیز احساس شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: درد قاعدگی معمولاً قبل از آن شروع و بعد از یک یا دو روز خفیف‌تر می‌شود. در هر سیکل ماهیانه شدت دردها ممکن است متغیر باشد.

علت ایجاد درد قاعدگی ترشح موادی به نام پروستاگلاندین است که از سلول‌های پوشاننده داخل رحم است. ترشح این مواد موجب ایجاد انقباض در رحم و در نتیجه رسیدن اکسیژن کم به این عضو می‌شود که در نهایت به ایجاد درد منجر می‌شود. علاوه بر این پروستاگلاندین‌ها می‌‌توانند بر دستگاه گوارش نیز تأثیر گذاشته و موجب تهوع، استفراغ یا اسهال شوند.

وی افزود: درد قاعدگی خفیف تا متوسط بیماری نیست بلکه نشان‌دهنده انجام تخمک‌گذاری و سلامت نوجوان است اما اگر شدت دردها زیاد باشد ممکن است نیاز به درمان پیدا شود.

همچنین درمان‌ دارویی شامل بعضی از داروهای ضد التهاب مثل مفنامیک اسید است و برخی دیگر نیاز به مصرف قرص‌های ضد بارداری دارند، همچنین استفاده از حرارت موضعی در کاهش درد مؤثر است.

متن کامل خبر

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.
کد خبر 1f44d8f6fb0c426f891490ca5c893e23

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =