کشاورزی> علیرضا مهاجر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری برنامه افزایش تولید دانه های روغنی گفت: نظام به این نتیجه رسیده که باید موضوع دانه های روغنی در کشور به سامان برسد و بر اساس برنامه ریزی ها ما می توانیم در مدت 10 سال به خودکفایی در تولید این محصولات برسیم.

علیرضا مهاجر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری برنامه افزایش تولید دانه های روغنی گفت: نظام به این نتیجه رسیده که باید موضوع دانه های روغنی در کشور به سامان برسد و بر اساس برنامه ریزی ها ما می توانیم در مدت 10 سال به خودکفایی در تولید این محصولات برسیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این طرح ده ساله روی تولید کلزا، سویا، گلرنگ و کنجد تمرکز شده، افزود: با توجه به کم آب بودن کشور ما، در تناوب با کشت گندم، باید محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند کشت شود و به همین دلیل کلزا انتخاب شده است که هم روغن آن جزو بهترین روغن هاست و هم کنجاله آن در صنایع مختلف استفاده می شود.
مهاجر اضافه کرد: گلرنگ هم در زمین های کم آب کشت می شود و همین ویژگی ها را دارد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری برنامه افزایش تولید دانه های روغنی ادامه داد: البته از این دانه ها میزان متفاوتی روغن به دست می آید، مثلا سویا 16 تا 18 درصد، کلزا 45 درصد، آفتابگردان و کنجدهم 45 تا 46 درصد روغن دارند.
مهاجر گفت: با جمعیت فعلی حدود یک و نیم میلیون تن روغن نیاز داریم که برای تامین آن ناچاریم 3 میلیون تن دانه روغنی وارد کنیم و این امر سالانه تا 4 میلیارد دلار هزینه دارد. به همین علت مصمم هستیم که دانه های روغنی را در کشور تولید کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری برنامه افزایش تولید دانه های روغنی درباره جزئیات طرح خودکفایی این محصول گفت: بر اساس این طرح طی 10 سال حدود 70 درصد از نیاز ما در داخل کشور تامین می شود.

مهاجر درپاسخ به این سوال که چرا برای خودکفایی 100 درصدی برنامه ریزی نشده، گفت: ما باید از شتاب زدگی پرهیز کنیم و این رقم، حداقل زمانی است که در نظر گرفته شده، اما اگر امکاناتمان افزایش یابد می توانیم به خودکفایی کامل برسیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری برنامه افزایش تولید دانه های روغنی افزود: علاوه بر روغن، صنایع دامپروی ما به کنجاله نیاز دارند و به همین علت در کنار تولید کلزا باید سویا نیز کشت کنیم.

مهاجر گفت: علاوه بر آن 4 میلیارد دلاری که صرف واردات دانه های روغنی می شود، میلیاردها دلار نیز صرف امور بهداشتی و سلامتی محصول می شود.

مهاجر تصریح کرد: دولت در خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی، بیشترین حمایت را از تولیدکنندگان دانه های روغنی به عمل می آورد و این محصولات با بالاترین قیمت خریداری می شوند. امسال نیز بیشترین افزایش قیمت خرید تضمینی به دانه های روغنی مربوط می شد.

مهاجر تصریح کرد: دولت در خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی، بیشترین حمایت را از تولیدکنندگان دانه های روغنی به عمل می آورد و این محصولات با بالاترین قیمت خریداری می شوند. امسال نیز بیشترین افزایش قیمت خرید تضمینی به دانه های روغنی مربوط می شد.

منبع:شبکه خبر
کد خبر 1fb6bd35a6a14c8d87e7a568f732d222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =