یک منبع دولتی پاکستان اعلام کرد با توافق تهران و اسلام آباد قرار شد یک میلیون تن گندم پاکستان در قالب معامله تهاتری به ایران صادر و در مقابل کود شیمیایی از این کشور وارد شود.

به گزارش گروه اقتصاد بین المل فارس به نقل از بیزنس ریوکوردر، پس از توافق بین ایران و پاکستان بر سر واردات یک میلیون تن گندم بر پایه معاملات پایاپای بر اساس قیمت های بازار جهانی، سرانجام، بن بست تجاری بین دو کشور بر سر انجام معاملات تهاتری شکسته شد.

یک منبع دولتی پاکستان روز پنجشنبه گفت، در جریان مذاکراتی که چند روز پیش بین هیئت بلندپایه پاکستانی با مقامات ایرانی در تهران برگزار شد، ایران موافقت کرد که یک میلیون گندم از پاکستان وارد کند.

این منبع اضافه کرد، هیئت پاکستانی به سرپرستی اسرارالله ظهری، وزیر تحقیقات و امنیت غذایی پاکستان یکشنبه گذشته برای حل موضوع مربوط به کیفیت و قیمت گندم صادراتی پاکستان، به ایران سفر کرده بود. موضوع کیفیت و قیمت گندم پاکستان مانع اصلی انجام معاملات تهاتری بین دو کشور بود.

به گفته مقامات پاکستانی، قیمت های جهانی کود شیمیایی و گندم، شاخص انجام مبادلات پایاپای بین ایران و پاکستان خواهد بود. همچنین بر اساس توافقات صورت گرفته، ایران واردات گندم از پاکستان را پس از یک ماه آغاز خواهد کرد. شرکت خدمات و ذخیره محصولات کشاورزی پاکستان مقدمات مربوط به صادرات گندم به ایران را فراهم خواهد ساخت و عملیات بررسی کیفی گندم صادراتی به ایران در کراچی صورت خواهد گرفت.

این منبع آگاه همچنین خاطرنشان کرد، که در مقابل، ایران نیز کود شیمیایی و سنگ اوره به پاکستان صادر خواهد کرد. ایران پیشتر از پذیرش گندم آلوده به یک نوع بیماری قارچی پاکستان خودداری کرده بود. با این حال، ظاهرا این مشکل در جریان مذاکرات اخیر مقامات دو کشور حل شده است.

این منبع پاکستانی گفت، گندم پاکستان دارای 0.3 درصد کارنال بونت (یک نوع بیماری قارچی) است، و وجود تا یک درصد از این آلودگی قارچی در گندم مشکلی ایجاد نمی کند. تهران پیشتر گفته بود که گندمی را خریداری خواهد کرد که درصد کارنال بونت آن صفر باشد. این مقام پاکستانی افزود، وجود حداکثر یک درصد کارنال بونت در گندم برای سلامتی انسان مضر نیست.

کد خبر 20042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =