۰ نفر
۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۴
شاید در هیچ زمانی به اندازه مقتضیات امروزی نیاز به تغییر الگوی غذایی احساس نمی‌شد، چه از لحاظ شیوع بسیاری از بیماری‌ها و رعایت رژیم‌های غذایی الزام‌آور و چه از لحاظ ملاحظه‌های اقتصادی در خانواده‌ها. رژیم غالب غذایی مردمان ایران زمین قرن‌هاست که بر پایه غلات (نان و برنج) و روغن‌ها که به تازگی به نوع مایع تغییر حالت داده‌اند و پروتئین‌هایی چون مرغ و گوشت است. در حالی که امروزه با توجه به تغییر روند و تبدیل فعالیت‌های سنتی به صنعتی با ورود تکنولوژی به چرخه زندگی طیف جدیدی از بیماری‌ها نظیر دیابت، نقرس، هایپرلیپیدمی و ... هم جزو بیماری‌های شهری شده‌اند.
در این بین با نوآوری‌هایی که در تولید مواد غذایی صورت گرفته بسیاری از مواد غذایی سالم می‌تواند جایگزین اشکال سنتی غذاهای مصرفی شده و احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌های مرتبط با تغذیه نامناسب نظیر دیابت را کاهش دهند.
به عنوان مثال ماکارونی از جمله این غذاهاست که شاید حدود 30 سال پیش یک غذای تجملی محسوب می‌شد و گام‌های لرزان آن هنوز بر سفره غذایی ایران استوار نشده بود، اما امروزه تولید انواع این محصول شتاب بیشتری گرفته و از انواع سبوس‌دار تا غنی شده با ویتامین و حتی انواع آنتی‌اکسیدان آن نیز در بازار موجود است.
این ورودی‌های سال 90 و 91 گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی با غلات ساده دیگری چون نان و برنج بوده و به خوبی جهت حفظ سلامتی کاربر دارد.
علاوه بر ماکارونی که حدودا از 70 درصد کربوهیدرات کمپلکس تشکیل شده منبع خوبی از انرژی به شمار می‌آید.
 
اهمیت مصرف ماکارونی در ایام روزه‌داری
ماکارونی‌های سبوس‌دار که از آرد کامل گندم تهیه شده‌اند به واسطه دارا بودن مواد سلولزی مدت سیری را طولانی‌تر کرده و گرسنگی را به تعویق می‌اندازد. این ویژگی در بیماران دیابتی که معدودیت مصرف کالری دارند و یا در دوران روزه‌داری که تعداد دفعات مصرف غذا کاهش یافته و نیاز به مصرف غذاهایی در وعده سحری با اندیس گلاسیمی پایین است بسیار کاربردی است. همچنین در رژیم‌های غذایی لاغری این غذا از جایگاه خوبی برخوردار است.
با توجه به اینکه کربوهیدرات موجود در ماکارونی به مقدار کمی انسولین را تحریک می‌کند و این هورمون موجب افزایش هورمون سروتونین می‌شود بنابراین خوردن ماکارونی موجب عدم کاهش سطح این هورمون شده که به موجب آن مغز کمتر احساس گرسنگی کرده و در نتیجه صدور فرمان مصرف غذاهای قندی نظیر شکلات و شیرینی هم کمتر می‌شود و مصرف این مواد به طور غیرمستقیم کاهش می‌یابد.
 
ماکارونی، غذای خوشبختی!
از سویی دیگر افزایش هورمون سروتونین با مصرف ماکارونی سبب احساس شادی و نشاط شده و خستگی و بی‌انگیزگی را کاهش می‌دهد.
به این ترتیب که برای تبدیل اسید آمینه تریتپوفان که در پروتئین وجود دارد به هورمون سروتونین محرک انسولین لازم است و با مصرف کربوهیدرات موجود در ماکارونی ترشح انسولین تحریک و سروتونین در خون آزاد خواهد شد.
به این ترتیب با افزایش سطح سروتونین در خون احساس شادابی و نشاط حاصل خواهد شد.
شایان ذکر است که افسردگی و بی‌خوابی در افرادی که هورمون سروتونین در آنها کم ترشح می‌شود بسیار رواج دارد.
 
ماکارونی و پیشگیری از سرطان
به طور کلی از طریق مصرف سبوس گندم و فرآورده‌های آن، احتمال بروز سرطان پستان که با کاهش استروژن خون همراه است، کاهش می‌یابد. در سبوس گندم، ماده اعجازآمیز دیگری وجود دارد که در سایر انواع سبوس وجود ندارد که می‌تواند مقدار استروژن خون را به مقدار قابل توجهی، کاهش دهد و از بروز احتمالی سرطان پستان تا حدود زیادی جلوگیری کند. زیرا سبوس گندم موجب کاهش مقدار «استرادیول» می‌شود که عامل اصلی سرطان است. بنابراین غنی‌سازی ماکارونی با سبوس گندم تحت عنوان ماکارونی سبوس‌دار از اقدامات اصلی در جهت حفظ سلامتی مصرف‌کنندگان است.
 
ماکارونی، غذای مناسب ورزشکاران
ماکارونی منبع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده بوده و نشاسته آن به آرامی به قند تبدیل می‌شود، بنابراین انرژی مورد نیاز انسان را به تدریج تامین می‌کند. قسمتی از قند یا گلوکز در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره شده و در طی فعالیت بدنی، ورزش و حتی فعالیت‌های فکری و مغزی، به آرامی انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. لذا این ماده غذایی همواره مورد علاقه دوندگان، فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران است، زیرا می‌توانند در طی فعالیت‌های ورزشی به راحتی از ذخیره انرژی خود استفاده کنند.
 
ماکارونی، غذای مناسب بیماران قلبی و عروقی
بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان مهم‌ترین عوامل مرگ و میر میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به شمار می‌آیند.
بررسی‌های انجام شده برروی مردم جنوب ایتالیا که بیشترین مصرف سرانه ماکارونی را در جهان دارند (بیش از 30 کیلوگرم در سال) نشان می‌دهد، تجمع چربی و لیپوپروتئین و کلسترول با دانسیته کم، به مراتب کمتر بوده و شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به جوامع اروپایی بسیار پایین‌تر می‌باشد. به همین جهت متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند، رعایت رژیم غذایی و مصرف روزانه 100 تا 150 گرم نان و همچنین ماکارونی برای حفظ سلامتی و تعادل لیپوپروتئین، بسیار مفید و موثر است، به خصوص در جوامعی که بیماری‌های قلبی و عروقی و خون‌لختگی و گرفتگی عروق در سطح بالایی وجود دارد. در چنین مواردی توصیه می‌شود، مصرف فرآورده‌های غلات مثل ماکارونی و نان‌های تیره و تهیه شده با آرد کامل غلات افزایش یابد و گوشت قرمز، چربی‌های اشباع شده و مارگانی‌های سخت کاهش یابد.
 
ماکارونی، غذای مناسب بیماران کلیوی
جهت نان‌های رژیمی و یا ماکارونی رژیمی با پروتئین کم برای این بیماران توصیه می‌شود. بیماران کلیوی می‌توانند از 200 گرم نان رژیمی یا از 250 گرم ماکارونی پخته شده حاصل از گندم دارای پروتئین کم و یا از ماکارونی تهیه شده از برنج یا نشاسته غلات، تغذیه کنند. به عبارت دیگر در صورت حاد بودن وضعیت جسمانی آنها، رژیم غذایی روزانه بیماران حداکثر باید حاوی 6/5 گرم پروتئین باشد. بنابراین ماکارونی رژیمی حاوی پروتئین کم، یکی از غذاهای مناسب برای بیماران مبتلا به نارسایی‌های کلیوی است.

منبع: اقتصاد سبز
کد خبر 20299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =