۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۱

كارشناسان اروپايي هشدار دادند توليدكنندگان روغن زيتون منطقه يورو با رقابت از سوي آمريكا روبرو هستند و از دست دادن اين بازار لطمه بيشتري به اقتصادهاي بحران زده اين بلوك وارد خواهد كرد.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اسپانيا، ايتاليا و يونان كه به اتفاق توليد جهاني اين كالاي مديترانه‌اي را در دست دارند، با رقابت شديد از سوي رقيبان غربي‌شان روبرو هستند.

 

تحليلگران كشاورزي در رابوبانك مي گويند بازار رو به رشد روغن زيتون در آمريكا در حال تبديل شدن به صحنه كارزاري ميان توليدكنندگان اروپايي و رقيبان جديدشان از كاليفرنيا، شيلي و استراليا است.

 

بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي ديلي تلگراف، اگر توليدكنندگان اروپايي شكست بخورند، لطمه ديگري براي اقتصادهاي متزلزلي خواهد بود كه در كانون توجه سرمايه گذاران نگران از بحران بدهي منطقه يورو قرار دارند.

 

در حال حاضر شركت‌هاي بزرگ اسپانيايي و ايتاليايي عمده روغن زيتون را در آمريكا كه واردات بيش از 99 درصد بازار خرده فروشي اين كالا به ارزش بيش از يك ميليارد دلار را تشكيل مي دهد، عرضه مي‌كنند.

 

ايتاليا در 51 درصد از اين بازار سهم دارد در حالي كه اسپانيا كه بزرگ‌ترين منطقه توليد روغن زيتون است، 23 درصد سهم دارد. با اين همه تحليلگران رابوبانك مي گويند انتظار مي‌رود توليدكنندگان آمريكايي با برجسته كردن كيفيت بالاي روند توليد و بهره‌برداري از درخواست مصرف كننده براي يك برند داخلي، پنج درصد از بازار روغن زيتون قاره آمريكا را در عرض پنج سال تصاحب كنند.

 

كارشناسان اروپايي نسبت به آسيب پذير بودن صادرات اروپايي بويژه روغن زيتون اسپانيايي كه معمولا قيمت كمتر و كيفيت پايين‌تري دارد، هشدار داده اند و توليدكنندگان اروپايي را به واكنش موثر در برابر چالش به وجود آمده از سوي توليدكنندگان روغن زيتون در آمريكا فراخوانده اند.

 

روغن زيتون پيش از اين نيز مشكلاتي را براي كشورهاي جنوب منطقه يورو به وجود آورده بود. توليدكنندگان در ماه مه در پي اشباع بازار از محصول بالاي زيتون اسپانيا، با كاهش قيمت به پايين‌ترين سطح در 10 سال گذشته روبرو شدند.

 

از سوي ديگر مصرف روغن در ايتاليا و يونان در نتيجه روي آوردن مصرف كنندگان به گزينه‌هاي ارزان‌تر، كاهش يافته است.
کد خبر 20718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =