صنعت غذای ایران اگرچه در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده اما به لطف حضور مردان بی‌ادعا علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور در عرصه جهانی نیز عرض اندام کرده و قابلیت‌های صنعت غذای ایران را به رخ کشیده است. بدون شک مهندس احمد فتح‌اللهی نیز از این دست افراد است که با خلاقیت‌ها و نوآوری‌های شرکت سبزان پرچم صنعت غذای ایران را بالا نگه داشته است. با وی که این روزها در کسوت نایب رییس انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی دغدغه برگزاری نمایشگاه حلال را دارد از هر دری سخن گفتیم با هم ماحصل گفت‌وگو وی را می‌خوانیم:

لطفاً در خصوص برنامه‌های انجمن توضیح دهید؟ 
همانطور که مستحضرید انجمن علوم و صنایع غذایی در حدود 30 سال سابقه کار و تأسیس دارد و با توجه به اساس‌نامه انجمن که توسط وزارت علوم تنظیم شده است بایستی که هیأت مدیره از اساتید دانشگاه باشد البته با توجه به اعتراض فعالان صنعت غذا مبنی بر این‌که انجمن با بودجه کارخانجات اداره می‌شود تصمیم بر این شد که هیأت مدیره انجمن تلفیقی از صنعت و دانشگاه باشد. 
براساس این توجیه وزارت علوم مقرر کرد تا 40 درصد از اعضای هیأت مدیره متعلق به صنعت غذا باشد و 60 درصد مابقی سهم اساتید دانشگاه که در انتخابات نیز از 70 نفر، 4 نفر استاد دانشگاه و 3 نفر صنعتگر انتخاب شدند و بدین‌ترتیب بنده نیز با بالاترین رای به‌عنوان نماینده صنعت غذا انتخاب شدم. در رابطه با رییس انجمن نیز در اساسنامه به صراحت قید شده که رییس انجمن باید استاد دانشگاه باشد ولی بازهم بنده به‌عنوان نایب رییس انجمن در خدمت هم سنگران خود هستم. در رابطه با روند فعالیت‌های انجمن باید اشاره کنم که تمامی سعی بر این است که از حضور دانشگاه در انجمن بهره کافی را ببریم از همین‌رو سعی بر این شد تا واحدهای R&D را در کارخانجات تقویت کنیم و با توجه به این‌که هزینه راه‌اندازی این واحدها در کارخانجات بسیار سنگین است تصمیم گرفتیم از دانشگاه کمک بگیریم و بخش توسعه و تحقیقات (R&D) را در کارخانجات راه‌اندازی کنیم. 
همچنین با مذاکراتی که انجمن با وزارت جهاد کشاورزی و صنعت داشت مقرر شد اعطای پروانه تأسیس کارخانجات با نظرخواهی انجمن صورت گیرد تا سرمایه‌گذاری که تجربه کافی از صنعت و مشکلات آن ندارد از راهنمایی‌های انجمن در زمینه موقعیت مکانی و نیاز بازار مصرف استفاده کنند این مساله به این دلیل است که از نظر اقلیمی و جغرافیایی تأسیس یک کارخانه باید ارزیابی شود، نمی‌شود در منطقه ای که عاری از زمین و محصولات کشاورزی است کارخانه صنایع‌غذایی احداث کرد چون سرمایه آن موجود است. در حال حاضر مشکل صادرات صنعت غذا تبدیل به یک بحران جدی در این صنعت شده است تولیدات فعلی کارخانجات با مصرف سرانه کشور مغایر بوده و بیش از نیاز کشور است.

 برای مثال مصرف سالانه رب در کشور در حدود 2 کیلوگرم است ولی بیش از 5 کیلو رب برای هر نفر در کشور تولید می‌شود که بایستی برای این مازاد تولید به فکر صادرات باشیم اما صادرات نیز بایستی زیرساخت‌ها اصولی داشته باشد تا بتوان در آن موفق بود از همین‌رو باید احداث کارخانه در مناطق حاصلخیز و کشاورزی صورت گیرد، چرا که وسایل حمل و نقل در ایران مستهلک شده و برای نوسازی وسایل حمل و نقل بایستی هزینه‌های گزافی پرداخت شود. 
رسالت بعدی انجمن تشکیل نمایشگاه حلال بود چرا که ایران یک کشور اسلامی بوده ولی از لحاظ غذای حلال از کشورهای مسلمان همجوار در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارد، از این رو و انجمن بانی این امر شد و این رسالت برعهده اش گذاشته شد. در این رابطه باید اشاره کنم که رایزنی‌هایی با شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و شخص آقای اسفهبدی انجام شد و خوشبختانه تمایل بسیاری به برگزاری این نمایشگاه وجود داشت حتی در نظر داشتیم در کنارنمایشگاه اگروفود 2015 نمایشگاه حلال را برگزار کنیم که متأسفانه این مهم میسر نشد. 
همچنین انجمن در تلاش است تا قیمت‌گذاری دستوری بر روی محصولات حذف شود، چرا که تولید محصولات کشاورزی به شرایط اقلیمی کشور بستگی دارد  و اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد بالطبع نیز تولید مطلوب است و عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند از سوی دیگر به‌دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی نباید آنها را مشمول قیمت‌گذاری دستوری کنیم. 
نکته مهم دیگر درج چراغ راهنما بر روی محصولات غذایی است، به راحتی به مگر چقدر از زردچوبه در غذا استفاده می‌شود که بایستی از جدول ارزش غذایی حتماً استفاده شود. 
رنگ قرمز چراغ راهنمایی که در برخی محصولات حک می‌شود سبب منع مصرف می‌شود چرا که مصرف کننده وقت آن را ندارد که هنگام خرید اطلاعات روی محصول را به‌طور کامل مطالعه کند برای مثال شاید رنگ قرمزی چراغ راهنما بر روی یک محصول به معنای آن باشد که این محصول برای افراد دیابتی مناسب نیست و این سبب می‌شود مصرف کننده با دیدن رنگ قرمز بر روی محصول از خرید آن منصرف و رفته‌رفته آن محصول از روی قفسه فروشگاه حذف می‌شود. 

شما به‌عنوان نایب رییس هیأت مدیره انجمن صنایع غذایی چه پیشنهاد و چه راه‌کاری برای مقابله با بعضی هجمه‌هایی که به برخی صنایع غذایی وارد می‌شود دارید؟
همانگونه که اشاره شد انجمن تا چندی پیش در دست اساتید دانشگاه بود و آنها نیز از مشکلات صنعتگر و تولیدکننده بی‌اطلاع بودند و این‌که تولیدکننده با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، اما خوشبختانه در این چند ماهی که صنعت وارد هیأت رییسه انجمن شده است با تک‌تک سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تفاهم‌نامه امضا شده و مقرر شد تا هرگونه اظهارنظر راجع به صنعت غذا با نظر انجمن رسانه‌ای شود و امیدواریم در آینده نزدیک دیگر شاهد این مشکلات نباشیم انجمن صنایع غذایی در دور جدید حافظ منافع صنعتگر است.


کد خبر 211f4a4ea46c43f690a96b640ef03591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =